Biztosíts okosan! – hogyan hat az MI a biztosítási piacra?

Online szerződéskötések, 0–24 órában elérhető chatbotok vagy éppen digitális kárbejelentések. A biztosítók nemcsak világszerte, de Magyarországon is meglehetősen rugalmasan adaptálták a digitalizációs megoldásokat saját keretrendszerükbe. Ebben a folyamatban ráadásul egyre nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia (MI) használata. Szükség is van minderre, hiszen a fiatalabb generáció tagjai a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális fejlesztéseket keresnek. Lássuk a legizgalmasabb újításokat.


Online szerződéskötésKép: Depositphotos/Rawpixel felhasználásával

A hazai biztosítási szektorban számos olyan ösztönzőt vezettek már be az elmúlt években, amelyekkel arra sarkallták az embereket, hogy nyissanak az új termékek és megoldások felé. Például ezen a piacon jelentett elsőként díjkedvezményt az elektronikus fizetés, és hamar megteremtették a lehetőségét a fizikai jelen­lét nélküli és papírmentes szerződéskötéseknek is. Ennek eredményeként a magyar ügyfelek több mint egyharmada online köti a gépjármű-biztosítását. A biztosítók ugyan­csak díjkedvezménnyel támogatják, ha az ügyfelek nem kérnek csekket, a számlákról az értesítőket e-mailben küldhetik ki, és akkor is, ha átállnak az elektronikus kommunikációra, azaz nem papíralapon leveleznek a szerződésekkel kapcsolatos információról. 

A Magyar Nemzeti Bank idén készült piaci felmérése szerint folyamatosan javul a szektor digitalizációja, ami leginkább az ügyfélportálokon, továbbá az appliká­ciókban található funkciók fejlesztésén érhető tetten. Ezek a fejlesztések természetesen nemcsak az ügyfél­él­ményt erősítik, de bevezetésükkel a működési ha­té­konysá­g is növekszik. Ráadásul a szakértők egyetértenek abban, hogy a legújabb technológiákkal felvér­tezett ter­mé­kek terjedésének üteme az Y és Z generáció munkaerőpiacon való megjelenésével ugrásszerűen fog emel­kedni, hiszen a mai huszonévesek szinte kivétel nélkül online keresnek információkat; a gyors és egyszerű ügy­inté­zés alapelvárás részükről, az interneten keresztül kötött üzletek pedig a mindennapjaik szer­ves részét képzik.

Hagyjuk a papírmunkát!

A hazai piacon rendkívül népszerűnek számít a digitális kárbejelentő applikáció. Az úgynevezett baleseti be­jelentőt vagy más néven kék-sárga nyomtatványt kiváltó alkalmazás egy jóval átláthatóbb és lényegesen egyszerűbb kárbejelentési folyamatot tesz lehetővé. A baleset lokációját GPS-meghatározás, a szerződéses adatokat QR-kódos beolvasás, a baleseti ábra elkészítését pedig egy könnyen használható szerkesztőmodul támogatja. A fejlesztés a papíralapú kitöltésnél visszatérő hibákat, az egyes információk kifelejtését vagy az aláírás elmaradását is kiküszöböli, ugyanis az alkalmazás figyelmeztet a ki nem töltött rubrikákra. A kárbejelentés lezárultával a rendszer e-mailben küldi el a kitöltött pdf-formátumú kárbejelentőt.

Digitális kárbejelentésA hazai piacon rendkívül népszerűnek számít a digitális kárbejelentő applikáció. (Kép: Depositphotos/Kwangmoozaa)

A kárbejelentés folyamatát továbbgon­dolva egy magyar startup néhány éve – az Allianz Hungária Biztosítóval együttműködve – olyan egyedülálló rendszert dobott a piacra, amely nemcsak a károkkal kapcsolatos információk bevitelét automatizálja, de magát az elbírálás folyamatát is. Az utas egyetlen feladata, hogy olyan utasbiztosítást kell kötnie, amely tartalmazza az InsurWiz alkalmazását, és repülőút esetén meg kell adnia a pontos járatszámot. A fejlesztés valós időben követi a repülőgépek helyzetét, és azonnal érzékeli, ha az adott utazást illetően késés vagy járattörlés történik. Amennyiben az érintett járat szempontjából biztosítási esemény valósul meg, azonnal felméri, milyen kártérítés jár a biztosítottnak. A startup alapítója egy interjúban arra is felhívta a figyelmet, hogy a kárrendezési folyamat teljesen automatikus, nem kell bebizonyítani, hogy a járattal valóban gond volt, egyetlen dokumentumot sem kell benyújtani, nem függ a késés vagy törlés valódi okától, sőt még a kapcsolatot sem kell felvenni a biztosítóval. A szolgáltatás annak ismeretében igencsak hiánypótló, hogy a legfrissebb ada­tok szerint már több mint százezer kereskedelmi járat repked naponta világszerte, és az egy időben a levegőben lévő repülőgépek száma meghaladhatja a tízezret. A rendszer nem pusztán a repülőutak esetében képes eljárni, azt is érzékeli például, ha síelés során valamilyen tech­ni­kai probléma miatt nem üzemelnek a síliftek, vagy ha az extrém időjárás tönkreteszi a család nyaralását. A kárbejelentések esetén szintén nagy szolgálatot tehet­nek a drónok, valamint az IoT-eszközök alkalmazása, hiszen a nehezen megközelíthető balesetek helyszínelése egyrészt extra költséget, másrészt hosszabb időt is igényel.

A Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. tavaly indította el hazánkban az első, hibrid modellt alkalmazó digitális biztosításközvetítő rendszerét. Az új platform minden évben automatikusan versenyezteti a felhasználók biztosításait, hogy – gépi algoritmusok segítségével – minden esetben a legkedvezőbb ajánlatot kínálja számukra. A biztosítási­piac.hu oldal mindezt külön ügyintézés nélkül, automatikusan nyújtja ügyfeleinek. A portálon lehetővé teszik azt is, hogy az ügyfelek a korábban kötött biztosításaikat is átvigyék a felületre, így egy helyen láthatják és kezelhe­tik az összes biztosítási szerződésüket.

Ami nem sikerült
És hogy ne csak a sikertörténetekről essen szó. Idén februárban érkezett a hír, hogy hatévnyi működés után megszünteti a hazai piacon máig úttörőnek számító okoscasco megoldását a Cristo autós platform. Az okok nem technikai, hanem pénzügyi eredetűek voltak: nem tudták megtérülően üzemeltetni a terméket. Az okosbiztosítás eleinte percalapú elszámolás­sal működött, azaz mindenkinek a valós használatot alapul véve kellett fizetnie a casco biztosítást a gépjárművek után.
Ehhez egy Beat nevű, saját áramforrással és GPS helymeg­határozóval, valamint GSM-kommunikációs modullal rendel­kező telemetriai eszközt kellett a kocsiba telepíteni. A szol­gáltató a kütyü adatai alapján folyamatosan nyomon tudta követni a jármű helyzetét. A rendszer idővel a kilométeralapú elszámolásra tért át, ezzel kiváltva a fizetés alól dugóban elvesztegetett órákat. Szakértői számítások szerint a keveset autózók (ez évi 7-10 ezer kilométeres távot jelent) átlagosan akár 30-40 százalékot spórolhattak meg a szolgáltatás igénybe­vételével. A kedvező feltételek ellenére a vállalat mégsem tudott elég ügyfelet szerezni a jövedelmező működtetéshez. Érdekesség, hogy a hasonló technikai megoldásokat alkalmazó Aegon is megszüntette ilyen típusú szolgáltatásait.

Előre tudják az igényeinket

A digitális transzformáció a biztosítási piacon nem csu­pán az ügyfélkapcsolatok automatizálását jelenti. A technológia lehetővé teszi, hogy a biztosítók proaktívan ke­zeljék az ügyfelek igényeit. Egyre több biztosító vezette be ügyfélszolgálatain a hangelemző rendszerek használa­tát. Ez a szoftver folyamatosan rögzíti az ügyfelek hívásait, és egyebek között analizálja a hangjukból leszűrhető érzelmeket, ami alapján elemzést készít arról, hogyan dolgoz­nak az operátorok, és mitől lehet sikeresebb egy-egy telefonos beszélgetés. A mesterséges intelligencia segítségével más fejlesztések képesek előre érzékelni az ügyfe­lek biztosítási igényeit, még mielőtt azok aktuálissá válnának. Az MI mindezek mellett a kockázatelemzésben és a személyre szabott ajánlatok kidolgozásá­ban lehet nagy se­gítségére az iparágnak.

Az adatvezérelt technológia folyamatosan követi az ügyfelek viselkedési mintázatait, pénzügyi szokásait, életbiztosítások esetében még az egészségügyi adatait is, de még a személyes okoseszközök által mért mutató­számok is közelebb vihetnek egy pontosabb kockázati profil megalkotásához. Ugyancsak hasznos megoldás lehet a dinamikus árazás. Az MI folyamatosan monitorozza az ügyfelek vásárlási szokásait és aktuális anyagi helyzetüket, és ezek ismeretében kínál egyedi biztosítási díjakat.

Rögzített ügyfélhívások elemzése.Egyre több biztosító vezet be az ügyfélszolgálatain hangelemző rendszert, amely folyamatosan rögzíti az ügyfelek hívásait, analizálja a hangjukból leszűrhető érzelmeket, majd ennek alapján elemzi, hogyan dolgoznak az operátorok, és mitől lehet sikeresebb egy-egy telefonos beszélgetés. (Kép: Depositphotos/shmeljov)

Nemcsak a biztosító munkatársainak életét, de az ügyfelekét is megkönnyíti, ha a mesterséges intelligenciát hívjuk segítségül a nemritkán akár öt mellékletet tartal­mazó és bonyolult jogi kifejezésektől hemzsegő szer­ző­dések áttanulmányozásához. Németország egyik leg­nagyobb IT-vállalata, a Magyarországon is irodával ren­del­kező msg-csoport által kifejlesztett megoldás elolvassa és értelmezi a biztosítási szerződéseket, majd ezekből olyan összefoglalót készít, amely tartalmazza a legfontosabb információkat.

És egy másik sikeres termék. 2024-ben hívta életre MI-alapú kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) kalkulátorát a Signal Iduna Biztosító egy hazai biztosítástechnikai startup céggel együtt. Az Ominimo gépi tanulási modell segítségével nagy adatmennyiség elem­zését végzi el, ezzel segíti a pontos kockázatértéke­lést, az árazást és a tarifadíjszabást. Az online kalkulá­tor – a gyakran hosszú kérdéssorral dolgozó kalkulációval szemben – néhány alapkérdésre adott válasz után akár egy per­cen belül kiszámolja a gépkocsikra vonatkozó kötelező biztosítási díjat. A fejlesztés másik előnye, hogy ünnepnapon vagy hajnalban is megköthető a biztosítás, ugyan­is nonstop digitális ügyfélszolgálat áll rendelkezésre az applikációban és az ügyfélportálon. A kalkulátor azzal hirdeti magát, hogy a mesterséges intelligencia algoritmusainak köszönhetően átlagos KGFB-ajánlat díja akár 30 százalékkal alacsonyabb lehet az átlagos piaci árnál. 

De nézzünk más biztosítási területeket is. Zsolnai Gábor, az NN Biztosító egészség üzletágának vezetője egy néhány héttel ezelőtt megjelent interjúban arra hívta fel a figyelmet, hogy az egészségügyben ma már nap mint nap használják a legalapvetőbb MI-eszközöket. Mint fogalmazott, a diagnosztika és az előrejelzés fejlő­dése a közeljövőben a kockázatvállalási rendszert is meg­változtathatja, és ennek eredményeként egyre inkább testre szabott életbiztosításokat lehet majd kötni.

A technológiai fejlődésnek köszönhetően a biztosítók előtt megnyílik az út, hogy olyan eszközöket adjanak az ügyfeleiknek, amelyek jóvoltából nyomon lehet követni, hogy az adott páciens milyen mértékben tartja be az orvos által előírt diétát, vagy beveszi-e a gyógyszereit. A táv­monito­rozás pedig befolyásolja majd a biztosítási csomag tartalmát és díját. Az üzletágvezető szerint a gépjármű-biztosításoknál ismert bonus-malus elv megjelenhet az életbiztosítási szegmensben is, azaz minél többet tesz valaki az egészségéért, annál kedvezőbb lehet a biztosítási díja.

A távmonitorozás befolyásolja a biztosítási csomag tartalmát és díját.A technológiai fejlődésnek köszönhetően a testre szabott életbiztosításoknál nyomon lehet követni, hogy az adott páciens milyen mértékben tartja be az orvos előírásait. A távmonitorozás pedig befolyásolja majd a biztosítási csomag tartalmát és díját. (Kép: Depositphotos/maria.symchych)

És ha már NN, a biztosító digitális igazgatója a minap a LinkedInen arról posztolt, hogy Romániában és Szlovákiában most kezdték el bevezetni a mesterséges intelligenciával működő Onboarding & Training asszisztensüket. A fejlesztés eredményeként a biztosítási ügynökeik a nap 24 órájában MI-alapú avatárral gyakorolhat­ják az ügyfélbeszélgetéseket, adatvezérelt visszajelzéseket nyújtó coachingban részesülhetnek, rugalmasan tanulhatnak bármikor és bárhol – segítve őket abban, hogy a jövőben minden interakcióra, panaszra, rosszkedvű ügy­félre teljesen fel legyenek készülve. A bejegyzés sze­­rint a tesztidőszak után várhatóan más európai országok­ban, köztük hazánkban is bevezethetik az avatárt.•

Címlapkép: Depositphotos/Rawpixel felhasználásával


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025
Címkék

Innotéka