Biztosíts okosan! – hogyan hat az MI a biztosítási piacra?
Kép: Depositphotos/Rawpixel felhasználásávalA hazai biztosítási szektorban számos olyan ösztönzőt vezettek már be az elmúlt években, amelyekkel arra sarkallták az embereket, hogy nyissanak az új termékek és megoldások felé. Például ezen a piacon jelentett elsőként díjkedvezményt az elektronikus fizetés, és hamar megteremtették a lehetőségét a fizikai jelenlét nélküli és papírmentes szerződéskötéseknek is. Ennek eredményeként a magyar ügyfelek több mint egyharmada online köti a gépjármű-biztosítását. A biztosítók ugyancsak díjkedvezménnyel támogatják, ha az ügyfelek nem kérnek csekket, a számlákról az értesítőket e-mailben küldhetik ki, és akkor is, ha átállnak az elektronikus kommunikációra, azaz nem papíralapon leveleznek a szerződésekkel kapcsolatos információról.
A papírmentes szerződéskötések lehetősége miatt a magyar ügyfelek több mint egyharmada online köti a gépjármű-biztosítását.
A Magyar Nemzeti Bank idén készült piaci felmérése szerint folyamatosan javul a szektor digitalizációja, ami leginkább az ügyfélportálokon, továbbá az applikációkban található funkciók fejlesztésén érhető tetten. Ezek a fejlesztések természetesen nemcsak az ügyfélélményt erősítik, de bevezetésükkel a működési hatékonyság is növekszik. Ráadásul a szakértők egyetértenek abban, hogy a legújabb technológiákkal felvértezett termékek terjedésének üteme az Y és Z generáció munkaerőpiacon való megjelenésével ugrásszerűen fog emelkedni, hiszen a mai huszonévesek szinte kivétel nélkül online keresnek információkat; a gyors és egyszerű ügyintézés alapelvárás részükről, az interneten keresztül kötött üzletek pedig a mindennapjaik szerves részét képzik.
Hagyjuk a papírmunkát!
A hazai piacon rendkívül népszerűnek számít a digitális kárbejelentő applikáció. Az úgynevezett baleseti bejelentőt vagy más néven kék-sárga nyomtatványt kiváltó alkalmazás egy jóval átláthatóbb és lényegesen egyszerűbb kárbejelentési folyamatot tesz lehetővé. A baleset lokációját GPS-meghatározás, a szerződéses adatokat QR-kódos beolvasás, a baleseti ábra elkészítését pedig egy könnyen használható szerkesztőmodul támogatja. A fejlesztés a papíralapú kitöltésnél visszatérő hibákat, az egyes információk kifelejtését vagy az aláírás elmaradását is kiküszöböli, ugyanis az alkalmazás figyelmeztet a ki nem töltött rubrikákra. A kárbejelentés lezárultával a rendszer e-mailben küldi el a kitöltött pdf-formátumú kárbejelentőt.
A hazai piacon rendkívül népszerűnek számít a digitális kárbejelentő applikáció. (Kép: Depositphotos/Kwangmoozaa)A kárbejelentés folyamatát továbbgondolva egy magyar startup néhány éve – az Allianz Hungária Biztosítóval együttműködve – olyan egyedülálló rendszert dobott a piacra, amely nemcsak a károkkal kapcsolatos információk bevitelét automatizálja, de magát az elbírálás folyamatát is. Az utas egyetlen feladata, hogy olyan utasbiztosítást kell kötnie, amely tartalmazza az InsurWiz alkalmazását, és repülőút esetén meg kell adnia a pontos járatszámot. A fejlesztés valós időben követi a repülőgépek helyzetét, és azonnal érzékeli, ha az adott utazást illetően késés vagy járattörlés történik. Amennyiben az érintett járat szempontjából biztosítási esemény valósul meg, azonnal felméri, milyen kártérítés jár a biztosítottnak. A startup alapítója egy interjúban arra is felhívta a figyelmet, hogy a kárrendezési folyamat teljesen automatikus, nem kell bebizonyítani, hogy a járattal valóban gond volt, egyetlen dokumentumot sem kell benyújtani, nem függ a késés vagy törlés valódi okától, sőt még a kapcsolatot sem kell felvenni a biztosítóval. A szolgáltatás annak ismeretében igencsak hiánypótló, hogy a legfrissebb adatok szerint már több mint százezer kereskedelmi járat repked naponta világszerte, és az egy időben a levegőben lévő repülőgépek száma meghaladhatja a tízezret. A rendszer nem pusztán a repülőutak esetében képes eljárni, azt is érzékeli például, ha síelés során valamilyen technikai probléma miatt nem üzemelnek a síliftek, vagy ha az extrém időjárás tönkreteszi a család nyaralását. A kárbejelentések esetén szintén nagy szolgálatot tehetnek a drónok, valamint az IoT-eszközök alkalmazása, hiszen a nehezen megközelíthető balesetek helyszínelése egyrészt extra költséget, másrészt hosszabb időt is igényel.
A fejlesztés valós időben követi a repülőgépek helyzetét, és azonnal érzékeli, ha az adott utazást illetően késés vagy járattörlés történik.
A Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. tavaly indította el hazánkban az első, hibrid modellt alkalmazó digitális biztosításközvetítő rendszerét. Az új platform minden évben automatikusan versenyezteti a felhasználók biztosításait, hogy – gépi algoritmusok segítségével – minden esetben a legkedvezőbb ajánlatot kínálja számukra. A biztosításipiac.hu oldal mindezt külön ügyintézés nélkül, automatikusan nyújtja ügyfeleinek. A portálon lehetővé teszik azt is, hogy az ügyfelek a korábban kötött biztosításaikat is átvigyék a felületre, így egy helyen láthatják és kezelhetik az összes biztosítási szerződésüket.
Ehhez egy Beat nevű, saját áramforrással és GPS helymeghatározóval, valamint GSM-kommunikációs modullal rendelkező telemetriai eszközt kellett a kocsiba telepíteni. A szolgáltató a kütyü adatai alapján folyamatosan nyomon tudta követni a jármű helyzetét. A rendszer idővel a kilométeralapú elszámolásra tért át, ezzel kiváltva a fizetés alól dugóban elvesztegetett órákat. Szakértői számítások szerint a keveset autózók (ez évi 7-10 ezer kilométeres távot jelent) átlagosan akár 30-40 százalékot spórolhattak meg a szolgáltatás igénybevételével. A kedvező feltételek ellenére a vállalat mégsem tudott elég ügyfelet szerezni a jövedelmező működtetéshez. Érdekesség, hogy a hasonló technikai megoldásokat alkalmazó Aegon is megszüntette ilyen típusú szolgáltatásait.
Előre tudják az igényeinket
A digitális transzformáció a biztosítási piacon nem csupán az ügyfélkapcsolatok automatizálását jelenti. A technológia lehetővé teszi, hogy a biztosítók proaktívan kezeljék az ügyfelek igényeit. Egyre több biztosító vezette be ügyfélszolgálatain a hangelemző rendszerek használatát. Ez a szoftver folyamatosan rögzíti az ügyfelek hívásait, és egyebek között analizálja a hangjukból leszűrhető érzelmeket, ami alapján elemzést készít arról, hogyan dolgoznak az operátorok, és mitől lehet sikeresebb egy-egy telefonos beszélgetés. A mesterséges intelligencia segítségével más fejlesztések képesek előre érzékelni az ügyfelek biztosítási igényeit, még mielőtt azok aktuálissá válnának. Az MI mindezek mellett a kockázatelemzésben és a személyre szabott ajánlatok kidolgozásában lehet nagy segítségére az iparágnak.
Az MI folyamatosan monitorozza az ügyfelek vásárlási szokásait és aktuális anyagi helyzetüket, és ezek ismeretében kínál egyedi biztosítási díjakat.
Az adatvezérelt technológia folyamatosan követi az ügyfelek viselkedési mintázatait, pénzügyi szokásait, életbiztosítások esetében még az egészségügyi adatait is, de még a személyes okoseszközök által mért mutatószámok is közelebb vihetnek egy pontosabb kockázati profil megalkotásához. Ugyancsak hasznos megoldás lehet a dinamikus árazás. Az MI folyamatosan monitorozza az ügyfelek vásárlási szokásait és aktuális anyagi helyzetüket, és ezek ismeretében kínál egyedi biztosítási díjakat.
Egyre több biztosító vezet be az ügyfélszolgálatain hangelemző rendszert, amely folyamatosan rögzíti az ügyfelek hívásait, analizálja a hangjukból leszűrhető érzelmeket, majd ennek alapján elemzi, hogyan dolgoznak az operátorok, és mitől lehet sikeresebb egy-egy telefonos beszélgetés. (Kép: Depositphotos/shmeljov)Nemcsak a biztosító munkatársainak életét, de az ügyfelekét is megkönnyíti, ha a mesterséges intelligenciát hívjuk segítségül a nemritkán akár öt mellékletet tartalmazó és bonyolult jogi kifejezésektől hemzsegő szerződések áttanulmányozásához. Németország egyik legnagyobb IT-vállalata, a Magyarországon is irodával rendelkező msg-csoport által kifejlesztett megoldás elolvassa és értelmezi a biztosítási szerződéseket, majd ezekből olyan összefoglalót készít, amely tartalmazza a legfontosabb információkat.
És egy másik sikeres termék. 2024-ben hívta életre MI-alapú kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) kalkulátorát a Signal Iduna Biztosító egy hazai biztosítástechnikai startup céggel együtt. Az Ominimo gépi tanulási modell segítségével nagy adatmennyiség elemzését végzi el, ezzel segíti a pontos kockázatértékelést, az árazást és a tarifadíjszabást. Az online kalkulátor – a gyakran hosszú kérdéssorral dolgozó kalkulációval szemben – néhány alapkérdésre adott válasz után akár egy percen belül kiszámolja a gépkocsikra vonatkozó kötelező biztosítási díjat. A fejlesztés másik előnye, hogy ünnepnapon vagy hajnalban is megköthető a biztosítás, ugyanis nonstop digitális ügyfélszolgálat áll rendelkezésre az applikációban és az ügyfélportálon. A kalkulátor azzal hirdeti magát, hogy a mesterséges intelligencia algoritmusainak köszönhetően átlagos KGFB-ajánlat díja akár 30 százalékkal alacsonyabb lehet az átlagos piaci árnál.
De nézzünk más biztosítási területeket is. Zsolnai Gábor, az NN Biztosító egészség üzletágának vezetője egy néhány héttel ezelőtt megjelent interjúban arra hívta fel a figyelmet, hogy az egészségügyben ma már nap mint nap használják a legalapvetőbb MI-eszközöket. Mint fogalmazott, a diagnosztika és az előrejelzés fejlődése a közeljövőben a kockázatvállalási rendszert is megváltoztathatja, és ennek eredményeként egyre inkább testre szabott életbiztosításokat lehet majd kötni.
A bonus-malus elv megjelenhet az életbiztosítási szegmensben is.
A technológiai fejlődésnek köszönhetően a biztosítók előtt megnyílik az út, hogy olyan eszközöket adjanak az ügyfeleiknek, amelyek jóvoltából nyomon lehet követni, hogy az adott páciens milyen mértékben tartja be az orvos által előírt diétát, vagy beveszi-e a gyógyszereit. A távmonitorozás pedig befolyásolja majd a biztosítási csomag tartalmát és díját. Az üzletágvezető szerint a gépjármű-biztosításoknál ismert bonus-malus elv megjelenhet az életbiztosítási szegmensben is, azaz minél többet tesz valaki az egészségéért, annál kedvezőbb lehet a biztosítási díja.
A technológiai fejlődésnek köszönhetően a testre szabott életbiztosításoknál nyomon lehet követni, hogy az adott páciens milyen mértékben tartja be az orvos előírásait. A távmonitorozás pedig befolyásolja majd a biztosítási csomag tartalmát és díját. (Kép: Depositphotos/maria.symchych)És ha már NN, a biztosító digitális igazgatója a minap a LinkedInen arról posztolt, hogy Romániában és Szlovákiában most kezdték el bevezetni a mesterséges intelligenciával működő Onboarding & Training asszisztensüket. A fejlesztés eredményeként a biztosítási ügynökeik a nap 24 órájában MI-alapú avatárral gyakorolhatják az ügyfélbeszélgetéseket, adatvezérelt visszajelzéseket nyújtó coachingban részesülhetnek, rugalmasan tanulhatnak bármikor és bárhol – segítve őket abban, hogy a jövőben minden interakcióra, panaszra, rosszkedvű ügyfélre teljesen fel legyenek készülve. A bejegyzés szerint a tesztidőszak után várhatóan más európai országokban, köztük hazánkban is bevezethetik az avatárt.•
Címlapkép: Depositphotos/Rawpixel felhasználásával



