A Rákosrendező–Esztergom vasútvonal villamosítása
A tavaly nyáron megkezdett beruházás első szakaszában Rákosrendező és Angyalföld között, valamint Pilisvörösvár állomáson és onnan egészen az őrhegyi kitérőig befejezték a felsővezeték-tartó oszlopok állítását. A felsővezeték-építési munkálatokat idén folyamatosan végzi a vállalkozó annak érdekében, hogy november végére feszültség alá helyezhető legyen a vonal.
Jó ütemben haladnak a pályaépítési munkálatok is. Angyalföld állomáson a vágány- és peronépítés van folyamatban, Angyalföld–Újpest között megépült az új második vágány, valamint Újpest megállóhelyen a félperon is elkészült. A forgalom a 2017. decemberi menetrendváltozáskor indulhat meg a második vágányon. Újpesten új liftek létesülnek a vasúti megálló, a Volán-pályaudvar és az M3-as metró állomásának összekötésével.
Klotildligeten átépítik a felvételi épületet, jelenleg terület-előkészítési munkálatokat, cserje- és bozótirtást végeznek.
A beruházás során átépítik Esztergom állomást, a felvételi épületet, tehervonati fogadó vágánycsoportot létesítenek, illetve a gyorsabb és kényelmesebb megközelíthetőség és a rövidebb átszállási idő érdekében áthelyezik az autóbusz-pályaudvart a vasútállomás mellé.
Az állomáson folyamatban van a tehervonati fogadóvágányok és állomási vágányok kiépítése, valamint a buszpályaudvar és az üzemi út előkészítő munkálatai és földmunkái. Folyik a felvételi épület bontása, átépítése is. A gázvezeték és a távhővezeték közműkiváltása már megtörtént.
Angyalföld állomáson épül az új peronhoz csatlakozó Béke úti gyalogos-aluljáró, amely két lift kiépítését is tartalmazza.
A beruházáshoz kapcsolódóan – külön szerződés keretében – a Béke úton új villamos-megállóhelyet létesítenek, ezzel biztosítva az átszállási kapcsolatot a villamos és a vasút között. Két új szélsőperon épül akadálymentes megközelítéssel, a peronokon esőbeállót telepítenek, a sávelhúzás miatt a járdát is arrébb helyezik, új gyalogos-átkelőhelyet és mindkét oldalon új autóbusz-megállóhelyet alakítanak ki, továbbá hangos utastájékoztató rendszert létesítenek.
Dorog állomáson befejezték a tehervonati vágányok bontási munkálatait, ott lesz az új autóbusz-pályaudvar. A felvételi épület átépítése mellett új, második vágányt telepítenek Preymesser elágazás felé.
A kivitelezést a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában a Strabag Vasútépítő Kft. vezette konzorcium (MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt., TRSZ Kft.) végzi nettó 33,69 milliárd forintért, hazai és uniós forrás felhasználásával.•