2025. április 2.

Szerző:
Nagy József ügyvezető, tervező

Kép/ábra:
Nagy és Társai Bt.

A legmegfelelőbb átjárók – nagy teherbírású, ESZSVÁR rendszerű vasúti átjárók tervezése

ESZSVÁR – Előregyártott, szintetikus szálerősített vasúti átjárórendszer. A rendszer fejlesztője a Nagy és Társai Bt. tervezőiroda.


LégifelvételMACS Ipari Park

A NIF Zrt. mint Beruházó a „Vállalkozási szerződés keretében Debrecen–Füzesabony vasútvonal-korszerűsítése I. ütem” projekt tárgyban nyílt köz­beszerzési eljárást folytatott le (TED-2019/S 197-477311). A közbeszerzési eljárás kiválasztott kivitelezőjének feladata a 108. számú vasútvonal Debrecen állomás (bez.)–Macs állomás (bez.) vasúti vonalszakaszá­nak (~19 + 00 – ~164 + 00 hmsz. között) átépítése az átmenő fővágányokon és a csatlakozó nyílt vonalakon a 108. sz. vasútvonal esetében v = 80/100 km/h, a 100. sz. vasút­vonal esetében v = 160 km/h pályasebességre és 225 kN tengelyterhelésre, az állomási vágányokon v = 40 km/h pályasebességre és 225 kN tengelyterhelésre. A kivitelező a projekt megvalósításához szükséges egyes tervezési feladatok ellátására a Kontúr Csoport Kft.-vel alvállalkozói szerződést kötött. A generáltervező a Kontúr Csoport Kft. a Nagy és Társai Bt. tervezőirodát bízta meg az 5 db, 1200 kN közúti tengelyterhelésre és 225 kN vasúti tengelyterhelésre kialakított átjárók tervezésével. A nagy közúti tengelyterhelés oka a konténerszállító járművek által okozott igénybevétel kiszolgálása. Az ESZSVÁR rendszerű előregyártott szintetikus szálerősített átjárókat a megrendelő a 40 km/h-s sebességnek megfelelő, monolit átmeneti mezőkkel kérte megtervezni.

Az átjáróelemek és monolit átmeneti mezővel épülő átjárók műszaki adatai

Az útátjáró kiviteli tervének elkészítése az Országos Vas­úti Szabályzat (OVSZ) I., az Országos Közforgalmú Vas­utak Pályatervezési Szabályzata (OKVPSZ), valamint a vonatkozó MÁV Zrt. szabványai és utasításai szerinti részletezettséggel (vízelvezetéssel, alépítmény- és bur­kolattervezéssel és méretezéssel stb.), az érvényes E-vasút-előírások szerint. Az érintett 108. sz. Debrecen–Füzesabony egyvágányú, nem villamosított vasútvonal.

A tervezett átjárók adatai:

  1. átjáró – R III 4b vágány 4 + 37,030 sz. sz. h = 9,15 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel monolit átmeneti mezővel.
  2. átjáró – c vágány 5 + 79,996 sz. sz. h = 9,00 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel monolit átmeneti mezővel.
  3. átjáró – R III 4b vágány 14 + 42,609 sz. sz. h = 9,92 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel, monolit átmeneti mezővel.
    A 19. sz. B 54 XI r. kitérő az átjáró kezdőpont felőli végétől (átmeneti mező vége) 4,156 m távolságra van. A kitérő és az átjáró között a síndőlés kifuttatására LM/1-LM/2-LM/3-LM/4 aljakat kell beépíteni. Az átmeneti mezőkbe LI aljak épüljenek be.
  4. átjáró – XII. vágány 14 + 43,025 sz. sz. h = 9,00 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel, monolit átmeneti mezővel.
  5. átjáró – c vágány 16 + 30,235 sz. sz. h = 9,15 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel, monolit átmeneti mezővel.

A felépítmény kialakítása az átmeneti mezőkben és a csatlakozó pályarészen, UIC 54 vagy 54 E5 rendszerű sín hézagnélküli kivitelben, LI + 10 54 r. vasbeton aljakkal, GEO-s leerősítéssel. Sínminőség: R 350 HT. Az átjárók vízelvezetési rendszere: a panelelemről és a nyomcsatornából a kifolyó csapadékvíz az 1. lépcső zúzottkő ágyazatára kerül, ahonnan a 2., majd a 3. lépcsőn keresztül az Omega résfolyókába folyik. Az 1. lépcső tengelyében folyókát kell kialakítani. Az átmeneti útpályaburkolatok lejtése: minden átjáróban megegyezik a vasúti vágányban kiépülő pálya hosszlejtési viszonyaival. I = 0,00% a vágánytengelytől számított 3,0-3,0 m távolságra és a sínszálak között.
Az R = 225,00 m sugarú ívben lévő átjáró esetén nyombővítést kell kialakítani, értéke 10 mm. Ezért LI + 10 típusú aljakat kellett beépíteni a felépítmény kialakításánál.

Építés közbenR3 4b és a XII. vágányban lévő átjárók – építés közbeni állapot.

Tervezett pályaadatok a vágányban a csatlakozó szakaszon: v = 40 km/h sebességgel, tengelyterhelés 225 kN, 54E5 rendszerű sínek, LI 54 vasbeton alj GEO-s leerősítés, síndőlés, átmeneti mezőben mind a 3 lépcsőn 1:20, 60 cm aljtávolság. Terv szerinti ágyazattípus és ágyazatvastagság a csatlakozó pályarészeken: 50 cm a hatékony ágyazatvastagság. Az átjárók helyén az átépítendő szakaszok teljes hosszán a víztelenítést megterveztük, a szükséges szivárgóval, Raudril tisztító- és elágazást biztosító aknákkal és Rail PP SN 16 szivárgócső-kivezetésekkel. Az útátjáró típusának megnevezése: 54 r. előregyártott, modulrendszerű, szintetikus makroszállal erősített nagyvasúti síncsatornás útátjáró rendszer (ESZSVÁR), a monolit átmeneti mező keresztfolyókával, a szerkezeti elemek teljes víztelenítésével (nyomcsatorna kifolyóelem, átmeneti mezők végén résfolyóka), hosszú élettartamú útburkolat-csatlakozás kialakításával. Az átmeneti mezők előregyártott elemekből is kiépíthetők.

Építés közbenR3 4b és a XII. vágányban lévő átjárók – építés közbeni állapot.

A tervezett átjárópanelek síncsatornáiba csak Sika rendszerű kiöntőanyag építhető be. A síndőlés 1:20 a panelekben és a csatlakozó pályaszakaszokon is. Hegesztés útátjáró és az átmeneti mezőelemekbe nem kerülhet. A hegesztések távolsága az átjáróelemektől az OVSZ szerint 6,00 m legyen, min. 2,0 m-nél nem kerülhet közelebb az átmeneti panelhez. A beépítendő monolit átmeneti panelekről kellő részletezettségű, méretezett építési terv készült.

Az előregyártott ESZSVÁR útátjáró elem és az átjárórendszer minden eleme szabadalmi oltalom alatt áll, amely oltalom a beépítését végző kivitelező személyére nincs korlátozó hatással. A panelek legyártását csak a Csomiép Kft. végezheti. A gyártási terveket csak a Nagy és Társai tervezőiroda készítheti a megrendelést követően!

A tervezett útjárók csatlakozó útburkolatát a vágánytengelytől 8,0 m hosszban, nagy teherbírású pályaszerkezettel terveztük meg, az 1200 kN tengelyterhelésű Kalmár járműre.

Az átjárók biztosítási módja:

Nem biztosított, vasúti átjáró kezdete jelzővel fedezett KRESZ 98. szintbeni keresztezések.

Az átjárókba tervezett felépítmény szerkezetei:

  • 54E5 sínrendszer, síndőlés 1:20;
  • a 3 lépcsős monolit átmeneti mezőben LI 54 r GEO-s leerősítésű aljak;
  • a csatlakozó pályarészeken 50 cm hatékony ágyazatvastagság LI j. 54 r. vasbeton alj GEO-s leerősítéssel, hézagnélküli kivitelben.

Tervezett pályaadatok a vágányban a csatlakozó szakaszon:

v = 40 km/h sebességgel, tengelyterhelés 225 kN, 54E5 rendszerű sínek, LI 54 vasbeton alj GEO-s leerősítés, síndőlés, átmeneti mezőben mind a 3 lépcsőn 1:20, 60 cm aljtávolság, tervezett ágyazattípus és ágyazatvastagság. A betervezett aljpapucsok alátét-rugalmasságot befolyásoló lemezek. Az átmeneti mező 3. lépcsőjén az aljak alá Getzner NC 12 mm SLB 307G, a 2. és az 1. lépcsőn Getzner ER 507 ágyazati paplan épült be.

Ágyazatkialakítás:

Az átmeneti mező 1. lépcsőjén és a csatlakozó folyó­pályaszakaszokon MSZ EN 13450 szerinti 31,5/50 bazalt zúzottkő épüljön be. A 2. lépcsőn MSZ EN 13443 szerinti NZ 11/22 és NZ 22/32 andezit 50-50%-os keveréke épül­jön be az aljak és a fiókközök közé. A 3. lépcsőn az aljak közé a fiókokba MSZ EN 13443 szerinti NZ 11/22 és NZ 22/32 andezit 50-50%-os keveréke épült be. Az ágyazat keresztmetszeti kialakítását a keresztszelvények alapján készítették el. Az átmeneti panelek szegélylemezeinek szerkezeti méretei szükségessé teszik, hogy a panelekhez csatlakozó vágányban az ágyazat­váll 50 cm legyen a szabványos 40 cm helyett. Az átmeneti panelek oldalirányú megtámasztását a panelek széle és a földmunka határa között 0,49–1,01 m széles SZK-1 feltöltés biztosítja Trg 98%. Ez a távolság biztosítja az átmeneti mezők aláöntésének zsaluzatát és a 3 lépcső kialakíthatóságát a zúzottkő ágyazatban. Az 50–40 cm ágyazatváll-különbség kifuttatását minimum 5 aljköz­ben kell kifuttatni.

Az útátjárók szerkezeti kialakítása:

Tervezett ESZSVÁR 54 rendszerű, előregyártott szintetikus szerkezeti szállal erősített átjárópanelek és monolit átmeneti panel építési anyagai (P1–P2 jelű előregyártott panelek minden nagypaneles átjáróban).

Felépítményi rétegrend:

  • Tervezett 54 r. felépítmény EPC szállal erősített (1:20) ESZSVÁR r. 40 cm CP 4/2,7 C 30/37 XC4, F2 k10/15 zúzottkő bazaltbeton + 6 kg/m³ Barchip 48 előregyártott síncsatornás útátjáró panel.
  • 46 cm ágyazóbeton C30/37 – XC2 – XV0(H) – 32 – S2 – MSZ 4798:2016 és MSZ 4798:2016/2M:2018 + 4 kg/m³ Barchip 48 műanyag szerkezeti szállal erősített.
  • 50 cm vegyes talajstabilizáció E2 min stat =  MPa. A panelek szintbeállítását 40 × 40 × 5-15 cm beton alátéthasábok biztosítják. A milliméter pontos szintbe állítást KPE vagy acéllemezekkel kell biztosítani.
  • Az előregyártott panelek úsztatását és a monolit helyszíni betonozású átmeneti mezőt egy munkafázisban kellett kibetonozni.

Tervezett ESZSVÁR 54 r. monolit szintetikus szerkezeti szállal erősített átjáró átmeneti mező minden nagypaneles átjáróban:

  • Tervezett 54 r. felépítmény EPC szállal erősített (1:20) ESZSVÁR r. monolit C30/37 – XC2 – XV0(H) – 32 – S2 – MSZ 4798:2016/1M 2018 és MSZ 4798:2016/2M:2018 + 4 kg/m³ Barchip 48 műanyag szerkezeti szállal erősített, 3 lépcsős útátjáró átmeneti panel.
  • 50 cm vegyes talajstabilizáció E2 min stat = 90 MPa.
  • Az előregyártott panelek úsztatását és a monolit helyszíni betonozású átmeneti mezőt egy munkafázisban kell kialakítani.
  • A terven jelölt helyekre Ø 12 mm 100/100 B500B betonacél síkháló épüljön be.

Az előregyártott panelekre hulló csapadékvíz a monolit átmeneti panelek vízelvezető folyókájába kerül. Az átmeneti panelre hulló csapadékvíz elvezetését az Omega 15/20 résfolyóka végzi. Az Omega résfolyóka végébe Rauplen UP DN 160 perforálatlan csővezetéket kell beépíteni, Raudril 87°-os ívidommal felhajlítva, felhozva a hengerelt tolatási padka szintjéig, és ott lépésálló csővégkupakkal lezárni. Ennek célja az Omega résfolyóka és a kifolyócső szükség szerinti átmosása. A csővezeték a terhelési zónában SN 16 vagy SNH minőségű, egyéb helyen SN8 minőségű legyen. A csővezetékeket SK-1 anyagba kell ágyazni. A csövek lejtése min. 1,5%.
Az átmeneti panelek mindkét oldalán a zúzottkő és SZK-1 anyagból készült feltöltést AB3-GRK-3 kategóriájú, Terram 1300 szűrőszövettel kell a terep felől lezárni.
Az Omega 15/20 résfolyóka alépítményi víztelenítő EPC ágyazóbetonba, C16/20 F4 X0v(H) + 3 kg/m³ Barchip 48 műanyag szerkezeti szállal erősített ágyazóbetonba épüljön. A résfolyóka nyílására AB3-GRK-3 kategóriájú, Terram 1300 szűrőszövet-borítást kell teríteni.
A tervezési területünk minden átjáró esetében a mosócső csővégkupakjáig tart. A befogadóba a megbízó tervezi a vízelvezetést.

Csatlakozó útburkolatok a vágánytengelytől 8-8 m távolságig.
120 t közúti tengelynyomás esetén:

  • 30,0 cm CP4/2,7 + 4 kg/m³ Bar Chip szerkezeti szál egyrétegű, seprűzött felületű betonburkolat;
  • 1 réteg bitumenes/bitumenemulziós bevonat;
  • 40–56 cm C 12/15–X0-F1 cement kötőanyagú alapréteg;
  • 50 cm stabilizált földmű.

Csatlakozó útburkolatok a vágánytengelytől 8-8 m távolságon túl:

  • 30,0 cm CP4/2,7 egyrétegű, seprűzött felületű betonburkolat;
  • 1 réteg bitumenes/bitumenemulziós bevonat;
  • 20,0 cm C 12/15–X0-F1 cement kötőanyagú alapréteg 20 cm vastag;
  • 20,0 cm FZKA folyamatos szemeloszlású zúzottkő fagyvédő réteg;
  • 50 cm stabilizált földmű.

Csatlakozó útburkolatok a vágánytengelytől 8-8 m távolságig.
12,5 t közúti tengelynyomás esetén:

  • 26,0 cm CP4/2,7 + 4 kg/m³ Bar Chip szerkezeti szál egyrétegű, seprűzött felületű betonburkolat;
  • 1 réteg bitumenes/bitumenemulziós bevonat;
  • 20 cm C 12/15–X0-F1 cement kötőanyagú alapréteg;
  • 40–20,0 cm vastag SZK-1 fagyvédő réteg;
  • 50 cm stabilizált földmű.


Sínkörülöntő anyag, sínek ágyazása

A sínvályúba az 54 r. sín beépítését a 22/2012. ÉME-engedély alapján kiállított 8464/2013. MÁV alkalmazási engedély alapján kell végezni. Beépíthető Sika rendszerű sínkörülöntő anyag is. A beépítésnél a technológiai előírásokat szigorúan be kell tartani.

  • Icosit KC 330 FK anyag: sínkamraelemek beragasztása;
  • Icosit KC 330 primer anyag: tapadást elősegítő alapozó száraz beton, acél- és aszfaltfelületeken;
  • Icosit KC 340/65 anyag: alkalmas kiöntött síncsatornás felépítményben;
  • Icosit KC GSC anyag: a sínszál és a szomszédos beton közötti hosszhézag kitöltése.
Építés közbenEgyedülálló gépi bedolgozás, kivitelező a Feratil Kft.


A P1–P2 panelek, az átmeneti panelek és a beépülő keresztfolyókák dilatációs illesztésének kialakítása

A beépítés során a panelek között max. 20 mm hézag maradhat. A dilatációs hézagképzést beépített panelek és elemek közé beépülő Roofmate SL-A polisztirol hablemez 1,0 cm vastagon legyen felragasztva a lemez teljes szélességében flex fagyálló ragasztóval a vasbeton lemezhez, annak felső síkjától 40 mm-re. A polisztirol hablemez min. 36 cm szélességben kerüljön felragasztásra. A hézagba a kiöntés előtt 30 mm Ø hézagzsinórt kell beverni 40 mm mélységig. A hézagkiöntést rugalmas, fagyálló anyaggal kell végezni. Az anyagminőség minimum egyezzen meg a sínkörülöntő anyag tulajdonságaival (1. ábra)!

1. ábra. Átjárópanel keresztmetszeti kialakítása.

A beépült rozsdamentes élvédő lemez biztosítja a csavarkapocs ütéseinek elhárítását, a betonszerkezet védelmét.


A pályasín beépítése a sínvályúba

A sínvályúba az 54 r. sín épül be. A pályasín a sínágyazó anyagba kerül beágyazásra, a betonfelületeket és a sín felületét a sínágyazó anyag alapozójával kell bekenni. A sínkamrába a sín rendszerének megfelelő betonból készült sínkamraelemeket kell beépíteni, melyeket alapozni kell, majd beragasztani 0,5–1 mm vastag ragasztóréteggel a sínágyazásra alkalmas anyaggal (2. ábra).

2. ábra. A sínágyazás és sínkamraelem beépítése.

A sínágyazás, ragasztás során a gyártmány beépítési technológiai utasítását szigorúan be kell tartani.•

A kész átjárókAz átjárók elkészültek.


Címlapkép: Nagy és Társai Bt.


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025
Címkék

Innotéka