A legmegfelelőbb átjárók – nagy teherbírású, ESZSVÁR rendszerű vasúti átjárók tervezése

A NIF Zrt. mint Beruházó a „Vállalkozási szerződés keretében Debrecen–Füzesabony vasútvonal-korszerűsítése I. ütem” projekt tárgyban nyílt közbeszerzési eljárást folytatott le (TED-2019/S 197-477311). A közbeszerzési eljárás kiválasztott kivitelezőjének feladata a 108. számú vasútvonal Debrecen állomás (bez.)–Macs állomás (bez.) vasúti vonalszakaszának (~19 + 00 – ~164 + 00 hmsz. között) átépítése az átmenő fővágányokon és a csatlakozó nyílt vonalakon a 108. sz. vasútvonal esetében v = 80/100 km/h, a 100. sz. vasútvonal esetében v = 160 km/h pályasebességre és 225 kN tengelyterhelésre, az állomási vágányokon v = 40 km/h pályasebességre és 225 kN tengelyterhelésre. A kivitelező a projekt megvalósításához szükséges egyes tervezési feladatok ellátására a Kontúr Csoport Kft.-vel alvállalkozói szerződést kötött. A generáltervező a Kontúr Csoport Kft. a Nagy és Társai Bt. tervezőirodát bízta meg az 5 db, 1200 kN közúti tengelyterhelésre és 225 kN vasúti tengelyterhelésre kialakított átjárók tervezésével. A nagy közúti tengelyterhelés oka a konténerszállító járművek által okozott igénybevétel kiszolgálása. Az ESZSVÁR rendszerű előregyártott szintetikus szálerősített átjárókat a megrendelő a 40 km/h-s sebességnek megfelelő, monolit átmeneti mezőkkel kérte megtervezni.
Az átjáróelemek és monolit átmeneti mezővel épülő átjárók műszaki adatai
Az útátjáró kiviteli tervének elkészítése az Országos Vasúti Szabályzat (OVSZ) I., az Országos Közforgalmú Vasutak Pályatervezési Szabályzata (OKVPSZ), valamint a vonatkozó MÁV Zrt. szabványai és utasításai szerinti részletezettséggel (vízelvezetéssel, alépítmény- és burkolattervezéssel és méretezéssel stb.), az érvényes E-vasút-előírások szerint. Az érintett 108. sz. Debrecen–Füzesabony egyvágányú, nem villamosított vasútvonal.
A tervezett átjárók adatai:
- átjáró – R III 4b vágány 4 + 37,030 sz. sz. h = 9,15 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel monolit átmeneti mezővel.
- átjáró – c vágány 5 + 79,996 sz. sz. h = 9,00 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel monolit átmeneti mezővel.
- átjáró – R III 4b vágány 14 + 42,609 sz. sz. h = 9,92 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel, monolit átmeneti mezővel.
A 19. sz. B 54 XI r. kitérő az átjáró kezdőpont felőli végétől (átmeneti mező vége) 4,156 m távolságra van. A kitérő és az átjáró között a síndőlés kifuttatására LM/1-LM/2-LM/3-LM/4 aljakat kell beépíteni. Az átmeneti mezőkbe LI aljak épüljenek be. - átjáró – XII. vágány 14 + 43,025 sz. sz. h = 9,00 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel, monolit átmeneti mezővel.
- átjáró – c vágány 16 + 30,235 sz. sz. h = 9,15 m, UIC 54, α = 90° ESZSVÁR r. átjárópanel, monolit átmeneti mezővel.
A felépítmény kialakítása az átmeneti mezőkben és a csatlakozó pályarészen, UIC 54 vagy 54 E5 rendszerű sín hézagnélküli kivitelben, LI + 10 54 r. vasbeton aljakkal, GEO-s leerősítéssel. Sínminőség: R 350 HT. Az átjárók vízelvezetési rendszere: a panelelemről és a nyomcsatornából a kifolyó csapadékvíz az 1. lépcső zúzottkő ágyazatára kerül, ahonnan a 2., majd a 3. lépcsőn keresztül az Omega résfolyókába folyik. Az 1. lépcső tengelyében folyókát kell kialakítani. Az átmeneti útpályaburkolatok lejtése: minden átjáróban megegyezik a vasúti vágányban kiépülő pálya hosszlejtési viszonyaival. I = 0,00% a vágánytengelytől számított 3,0-3,0 m távolságra és a sínszálak között.
Az R = 225,00 m sugarú ívben lévő átjáró esetén nyombővítést kell kialakítani, értéke 10 mm. Ezért LI + 10 típusú aljakat kellett beépíteni a felépítmény kialakításánál.

Tervezett pályaadatok a vágányban a csatlakozó szakaszon: v = 40 km/h sebességgel, tengelyterhelés 225 kN, 54E5 rendszerű sínek, LI 54 vasbeton alj GEO-s leerősítés, síndőlés, átmeneti mezőben mind a 3 lépcsőn 1:20, 60 cm aljtávolság. Terv szerinti ágyazattípus és ágyazatvastagság a csatlakozó pályarészeken: 50 cm a hatékony ágyazatvastagság. Az átjárók helyén az átépítendő szakaszok teljes hosszán a víztelenítést megterveztük, a szükséges szivárgóval, Raudril tisztító- és elágazást biztosító aknákkal és Rail PP SN 16 szivárgócső-kivezetésekkel. Az útátjáró típusának megnevezése: 54 r. előregyártott, modulrendszerű, szintetikus makroszállal erősített nagyvasúti síncsatornás útátjáró rendszer (ESZSVÁR), a monolit átmeneti mező keresztfolyókával, a szerkezeti elemek teljes víztelenítésével (nyomcsatorna kifolyóelem, átmeneti mezők végén résfolyóka), hosszú élettartamú útburkolat-csatlakozás kialakításával. Az átmeneti mezők előregyártott elemekből is kiépíthetők.

A tervezett átjárópanelek síncsatornáiba csak Sika rendszerű kiöntőanyag építhető be. A síndőlés 1:20 a panelekben és a csatlakozó pályaszakaszokon is. Hegesztés útátjáró és az átmeneti mezőelemekbe nem kerülhet. A hegesztések távolsága az átjáróelemektől az OVSZ szerint 6,00 m legyen, min. 2,0 m-nél nem kerülhet közelebb az átmeneti panelhez. A beépítendő monolit átmeneti panelekről kellő részletezettségű, méretezett építési terv készült.
Az előregyártott ESZSVÁR útátjáró elem és az átjárórendszer minden eleme szabadalmi oltalom alatt áll, amely oltalom a beépítését végző kivitelező személyére nincs korlátozó hatással. A panelek legyártását csak a Csomiép Kft. végezheti. A gyártási terveket csak a Nagy és Társai tervezőiroda készítheti a megrendelést követően!
A tervezett útjárók csatlakozó útburkolatát a vágánytengelytől 8,0 m hosszban, nagy teherbírású pályaszerkezettel terveztük meg, az 1200 kN tengelyterhelésű Kalmár járműre.
Az átjárók biztosítási módja:
Nem biztosított, vasúti átjáró kezdete jelzővel fedezett KRESZ 98. szintbeni keresztezések.
Az átjárókba tervezett felépítmény szerkezetei:
- 54E5 sínrendszer, síndőlés 1:20;
- a 3 lépcsős monolit átmeneti mezőben LI 54 r GEO-s leerősítésű aljak;
- a csatlakozó pályarészeken 50 cm hatékony ágyazatvastagság LI j. 54 r. vasbeton alj GEO-s leerősítéssel, hézagnélküli kivitelben.
Tervezett pályaadatok a vágányban a csatlakozó szakaszon:
v = 40 km/h sebességgel, tengelyterhelés 225 kN, 54E5 rendszerű sínek, LI 54 vasbeton alj GEO-s leerősítés, síndőlés, átmeneti mezőben mind a 3 lépcsőn 1:20, 60 cm aljtávolság, tervezett ágyazattípus és ágyazatvastagság. A betervezett aljpapucsok alátét-rugalmasságot befolyásoló lemezek. Az átmeneti mező 3. lépcsőjén az aljak alá Getzner NC 12 mm SLB 307G, a 2. és az 1. lépcsőn Getzner ER 507 ágyazati paplan épült be.
Ágyazatkialakítás:
Az átmeneti mező 1. lépcsőjén és a csatlakozó folyópályaszakaszokon MSZ EN 13450 szerinti 31,5/50 bazalt zúzottkő épüljön be. A 2. lépcsőn MSZ EN 13443 szerinti NZ 11/22 és NZ 22/32 andezit 50-50%-os keveréke épüljön be az aljak és a fiókközök közé. A 3. lépcsőn az aljak közé a fiókokba MSZ EN 13443 szerinti NZ 11/22 és NZ 22/32 andezit 50-50%-os keveréke épült be. Az ágyazat keresztmetszeti kialakítását a keresztszelvények alapján készítették el. Az átmeneti panelek szegélylemezeinek szerkezeti méretei szükségessé teszik, hogy a panelekhez csatlakozó vágányban az ágyazatváll 50 cm legyen a szabványos 40 cm helyett. Az átmeneti panelek oldalirányú megtámasztását a panelek széle és a földmunka határa között 0,49–1,01 m széles SZK-1 feltöltés biztosítja Trg 98%. Ez a távolság biztosítja az átmeneti mezők aláöntésének zsaluzatát és a 3 lépcső kialakíthatóságát a zúzottkő ágyazatban. Az 50–40 cm ágyazatváll-különbség kifuttatását minimum 5 aljközben kell kifuttatni.
Az útátjárók szerkezeti kialakítása:
Tervezett ESZSVÁR 54 rendszerű, előregyártott szintetikus szerkezeti szállal erősített átjárópanelek és monolit átmeneti panel építési anyagai (P1–P2 jelű előregyártott panelek minden nagypaneles átjáróban).
Felépítményi rétegrend:
- Tervezett 54 r. felépítmény EPC szállal erősített (1:20) ESZSVÁR r. 40 cm CP 4/2,7 C 30/37 XC4, F2 k10/15 zúzottkő bazaltbeton + 6 kg/m³ Barchip 48 előregyártott síncsatornás útátjáró panel.
- 46 cm ágyazóbeton C30/37 – XC2 – XV0(H) – 32 – S2 – MSZ 4798:2016 és MSZ 4798:2016/2M:2018 + 4 kg/m³ Barchip 48 műanyag szerkezeti szállal erősített.
- 50 cm vegyes talajstabilizáció E2 min stat = MPa. A panelek szintbeállítását 40 × 40 × 5-15 cm beton alátéthasábok biztosítják. A milliméter pontos szintbe állítást KPE vagy acéllemezekkel kell biztosítani.
- Az előregyártott panelek úsztatását és a monolit helyszíni betonozású átmeneti mezőt egy munkafázisban kellett kibetonozni.
Tervezett ESZSVÁR 54 r. monolit szintetikus szerkezeti szállal erősített átjáró átmeneti mező minden nagypaneles átjáróban:
- Tervezett 54 r. felépítmény EPC szállal erősített (1:20) ESZSVÁR r. monolit C30/37 – XC2 – XV0(H) – 32 – S2 – MSZ 4798:2016/1M 2018 és MSZ 4798:2016/2M:2018 + 4 kg/m³ Barchip 48 műanyag szerkezeti szállal erősített, 3 lépcsős útátjáró átmeneti panel.
- 50 cm vegyes talajstabilizáció E2 min stat = 90 MPa.
- Az előregyártott panelek úsztatását és a monolit helyszíni betonozású átmeneti mezőt egy munkafázisban kell kialakítani.
- A terven jelölt helyekre Ø 12 mm 100/100 B500B betonacél síkháló épüljön be.
Az előregyártott panelekre hulló csapadékvíz a monolit átmeneti panelek vízelvezető folyókájába kerül. Az átmeneti panelre hulló csapadékvíz elvezetését az Omega 15/20 résfolyóka végzi. Az Omega résfolyóka végébe Rauplen UP DN 160 perforálatlan csővezetéket kell beépíteni, Raudril 87°-os ívidommal felhajlítva, felhozva a hengerelt tolatási padka szintjéig, és ott lépésálló csővégkupakkal lezárni. Ennek célja az Omega résfolyóka és a kifolyócső szükség szerinti átmosása. A csővezeték a terhelési zónában SN 16 vagy SNH minőségű, egyéb helyen SN8 minőségű legyen. A csővezetékeket SK-1 anyagba kell ágyazni. A csövek lejtése min. 1,5%.
Az átmeneti panelek mindkét oldalán a zúzottkő és SZK-1 anyagból készült feltöltést AB3-GRK-3 kategóriájú, Terram 1300 szűrőszövettel kell a terep felől lezárni.
Az Omega 15/20 résfolyóka alépítményi víztelenítő EPC ágyazóbetonba, C16/20 F4 X0v(H) + 3 kg/m³ Barchip 48 műanyag szerkezeti szállal erősített ágyazóbetonba épüljön. A résfolyóka nyílására AB3-GRK-3 kategóriájú, Terram 1300 szűrőszövet-borítást kell teríteni.
A tervezési területünk minden átjáró esetében a mosócső csővégkupakjáig tart. A befogadóba a megbízó tervezi a vízelvezetést.
Csatlakozó útburkolatok a vágánytengelytől 8-8 m távolságig.
120 t közúti tengelynyomás esetén:
- 30,0 cm CP4/2,7 + 4 kg/m³ Bar Chip szerkezeti szál egyrétegű, seprűzött felületű betonburkolat;
- 1 réteg bitumenes/bitumenemulziós bevonat;
- 40–56 cm C 12/15–X0-F1 cement kötőanyagú alapréteg;
- 50 cm stabilizált földmű.
Csatlakozó útburkolatok a vágánytengelytől 8-8 m távolságon túl:
- 30,0 cm CP4/2,7 egyrétegű, seprűzött felületű betonburkolat;
- 1 réteg bitumenes/bitumenemulziós bevonat;
- 20,0 cm C 12/15–X0-F1 cement kötőanyagú alapréteg 20 cm vastag;
- 20,0 cm FZKA folyamatos szemeloszlású zúzottkő fagyvédő réteg;
- 50 cm stabilizált földmű.
Csatlakozó útburkolatok a vágánytengelytől 8-8 m távolságig.
12,5 t közúti tengelynyomás esetén:
- 26,0 cm CP4/2,7 + 4 kg/m³ Bar Chip szerkezeti szál egyrétegű, seprűzött felületű betonburkolat;
- 1 réteg bitumenes/bitumenemulziós bevonat;
- 20 cm C 12/15–X0-F1 cement kötőanyagú alapréteg;
- 40–20,0 cm vastag SZK-1 fagyvédő réteg;
- 50 cm stabilizált földmű.
Sínkörülöntő anyag, sínek ágyazása
A sínvályúba az 54 r. sín beépítését a 22/2012. ÉME-engedély alapján kiállított 8464/2013. MÁV alkalmazási engedély alapján kell végezni. Beépíthető Sika rendszerű sínkörülöntő anyag is. A beépítésnél a technológiai előírásokat szigorúan be kell tartani.
- Icosit KC 330 FK anyag: sínkamraelemek beragasztása;
- Icosit KC 330 primer anyag: tapadást elősegítő alapozó száraz beton, acél- és aszfaltfelületeken;
- Icosit KC 340/65 anyag: alkalmas kiöntött síncsatornás felépítményben;
- Icosit KC GSC anyag: a sínszál és a szomszédos beton közötti hosszhézag kitöltése.

A P1–P2 panelek, az átmeneti panelek és a beépülő keresztfolyókák dilatációs illesztésének kialakítása
A beépítés során a panelek között max. 20 mm hézag maradhat. A dilatációs hézagképzést beépített panelek és elemek közé beépülő Roofmate SL-A polisztirol hablemez 1,0 cm vastagon legyen felragasztva a lemez teljes szélességében flex fagyálló ragasztóval a vasbeton lemezhez, annak felső síkjától 40 mm-re. A polisztirol hablemez min. 36 cm szélességben kerüljön felragasztásra. A hézagba a kiöntés előtt 30 mm Ø hézagzsinórt kell beverni 40 mm mélységig. A hézagkiöntést rugalmas, fagyálló anyaggal kell végezni. Az anyagminőség minimum egyezzen meg a sínkörülöntő anyag tulajdonságaival (1. ábra)!

A beépült rozsdamentes élvédő lemez biztosítja a csavarkapocs ütéseinek elhárítását, a betonszerkezet védelmét.
A pályasín beépítése a sínvályúba
A sínvályúba az 54 r. sín épül be. A pályasín a sínágyazó anyagba kerül beágyazásra, a betonfelületeket és a sín felületét a sínágyazó anyag alapozójával kell bekenni. A sínkamrába a sín rendszerének megfelelő betonból készült sínkamraelemeket kell beépíteni, melyeket alapozni kell, majd beragasztani 0,5–1 mm vastag ragasztóréteggel a sínágyazásra alkalmas anyaggal (2. ábra).

A sínágyazás, ragasztás során a gyártmány beépítési technológiai utasítását szigorúan be kell tartani.•

Címlapkép: Nagy és Társai Bt.