Jelentős projekt a Colas Magyarország történetében
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megrendelésével a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. alkotta konzorcium kivitelezésében valósult meg az M30-as autópálya utolsó, hiányzó szakaszának kivitelezése.
A Szikszó és Encs közötti 24,2 kilométer hosszúságú részre 2017 decemberében írták alá a szerződést, 44 hónapos átfutási idővel. A teljes szerződéses összeg 75,4 milliárd forint, melyből konzorciumvezetőként a Colas Út Zrt. 55,4 milliárd forint értékben végezte a tervezési, út-, víz-, közmű- és magasépítési, illetve környezetvédelmi munkák jelentős részét. A szerződés fő eleme – a kétszer két sávos klasszikus autópálya – mellett egyéb feladataik is voltak. Külön szintű csomópontokat építettek Halmaj és Encs városoknál, elvégezték a főpályát érintő 3. számú főút korrekcióját négy helyszínen, átépítették a főpályát keresztező országos utakat (2622-es, 2624-es, 3703-as, 39-es), 48 önkormányzati kezelésű keresztező vagy párhuzamos földutat építettek, továbbá kétoldali komplex pihenőhelyet létesítettek Csobád térségében. Mérnökségi telephelyet és rendőrségi épületet létesítettek Encsen, valamint 45 önálló építményszámon közműkiváltásokat is végeztek. Fentieken túl 21 hídműtárgy építése szintén a konzorcium feladatát képezte.
A munkaterületet 2019 júliusában vették át, ezután az útépítési földmunkákat több helyszínen egyszerre indították el. 2020-ban a pályaszerkezet-építési munkákat is elkezdték, és jelentős mértékben el is készültek azokkal. Ebben az időszakban több ideiglenes forgalomba helyezést is végzett a cég, ami a keresztező utak átvezetésével a főpálya zavartalan megépítése miatt volt fontos lépés. A múlt évi erőfeszítéseknek köszönhetően 2021-re jellemzően a főpálya aszfalt kopórétegének komplettírozása és a befejező munkák látványos részei (burkolati jelek, vezetőkorlátok, vadvédő kerítések, növénytelepítés) maradtak. A magasépítési munkarészek (mérnökségi telep, rendőrség és a pihenő WC-épületei), valamint az autópálya-projektek elmaradhatatlan kellékeinek számító üzemi hírközlő berendezések telepítése és beüzemelése is idén fejeződött be, és augusztusban sor került a szakasz műszaki átadására.
A hídépítési feladatokat a teljes szakaszon a Colas Hungária Zrt. Nagy Létesítmények Főigazgatósága és a Colas Közlekedésépítő Zrt. végezte. A szakaszon 21 hídműtárgy található, ebből 11 aluljáró, 10 felüljáró. 19 híd cölöpalapozással készült, két monolit vasbeton keret műtárgy pedig sík alappal. Összesen 12 800 m² felületnyi híd épült mintegy 18 000 m³ szerkezeti beton felhasználásával, ehhez a próbacölöpökkel együtt 10 000 folyóméter cölöp készült, és 13 400 folyóméter előregyártott, feszített hídgerenda került a helyére. Részben az előregyártott, feszített hídgerendákkal együtt dolgozó monolit vasbeton felszerkezeteknek köszönhető, hogy a hidak számához és méretéhez képest viszonylag alacsony helyszíni szerkezeti beton felhasználására volt szükség. Másrészt annak, hogy az eredetileg tervezett, 80 centiméter átmérőjű fúrt vasbeton cölöpök jelentős része 50 centiméter átmérőjű, pörgetett, előregyártott vasbeton cölöpre került áttervezésre azoknál a hidaknál, ahol a talajviszonyok alapján ez az alapozási mód kedvezőbb volt. Erre azért nyílt lehetőség, mert a megrendelő engedélyes terveket biztosított a projekthez, a kiviteli tervek elkészítése pedig vállalkozói feladat volt, amire a projekt 44 hónapos átfutási ideje elegendő időt biztosított.
Magyarország legnagyobb, hídgerendákat gyártó cége, a Ferrobeton Zrt. – részben a kedvező földrajzi elhelyezkedés okán – ezen a projekten vonta be először a hídgerendák gyártásába az egyik szlovákiai Colas testvércéget, az ISK kysaki üzemét. Így az FCI–90 típusú tartókat, melyek a projekten felhasznált hídgerendák teljes mennyiségének kétharmadát teszik ki, közvetlenül az üzemből, közúti szállítással, rugalmasan, rövid idő alatt tudták a munkaterületre juttatni.
Az első hídépítési munkaterület átadására 2018 nyarán került sor, a régészeti feladatok és az egyéb, megközelítést nehezítő tényezők miatt a próbacölöpözési munkák 19 helyszínen egészen 2019 nyaráig tartottak. A szerkezeti cölöpözési munkák 2020 közepén fejeződtek be, míg a hídgerendák beemelése 2019 nyarán kezdődött, és 2020 októberében ért véget. 2020 második fél évétől kezdve – organizációs okokból – négy ütemben 12 műtárgyat helyeztek forgalomba koronaélen belül a csatlakozó útszakaszokkal, csomópontokkal együtt. A szakasz hossza és a műtárgyak száma miatt az organizációs feladatok és a felmerülő műszaki problémák megoldása mellett a legnagyobb kihívás az volt, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat hatékonyan lehessen felhasználni, hogy közben az előrehaladás végig összhangban legyen a projektben részt vevő más szakággal, különösen az útépítéssel, a projekt határidőre történő megvalósításához.
Az M30-as gyorsforgalmi út hálózati szerepe kettős. Egyrészt bekapcsolja Miskolcot, az ország harmadik legnépesebb városát, valamint a Sajó-völgyi iparvidéket a magyar gyorsforgalmi úthálózatba, másrészt jelentős szerepet játszik az európai úthálózatban is, teljes hosszában a „Via Carpathia” néven Klaipeda–Thessaloniki közötti, Kelet-európai Gyorsforgalmi úti folyosó része. Az M30-as gyorsforgalmi út részét képezi a transzeurópai közlekedési hálózatnak, azaz a TEN-T-nek. A Tornyosnémetinél található határátkelőhely mellett csatlakozik a Szlovák Köztársaság által épített R4 Kassa–Miglécnémeti (Košice–Milhosť) gyorsforgalmi úthoz.
A fentiekben részletezett feladatok ismeretében méltán nagy büszkeséggel tölti el a projekt minden dolgozóját, hogy az M30-as beruházásán dolgozhatott, ami nem csupán a Colas cégcsoport számára a legnagyobb projekt, hanem Magyarország jelenlegi legnagyobb útépítési beruházása is!•