Hidak az Ipoly felett

A Colas kivitelezésében jelenleg két híd is épül az Ipoly folyó felett, magyar–szlovák együttműködés keretein belül. Mindkét híd két-két települést köt össze Magyar­ország és Szlovákia között. Az egyik híd Ipolydamásd és Helemba között épül, a másik Drégely­palánk és Ipolyhídvég településeket köti majd össze.


A projektek közös ismérvei, hogy a magyar–szlovák határon átívelő szerkezetekről van szó, és mindkettő a nemzetközi Interreg projekt keretén belül valósul meg. A sajátosság és egyben kihívás is ezeknél a projekteknél, hogy két nyelven zajlik minden megbeszélés és minden dokumentálás a megrendelők felé.

Az Ipoly-hidak megépülésükkel elő­segítik majd a határ menti kapcsolatok fejlődését, hozzájárulnak a térség gazdaságának növekedéséhez, a kiskereskedelmi tevékenység élénkítéséhez és a turizmus fellendüléséhez. Már igen régen várt hidakról van szó, hiszen a környékbeli lakosoknak eddig több 10 kilométert kellett autózniuk a legközelebbi határát­kelőig, hogy átjussanak a szomszédos településekre, meglátogassák az ott lakó rokonaikat, barátaikat. Az Ipolydamásd–Helemba (Chľaba) között épülő ipolydamásdi híd az autós forgalmon kívül kerékpáros forgalmat is lebonyolít majd. A 2 × 1 sávos bicikliút az EuroVelo6 nemzetközi kerékpárút-hálózat része­ként a magyar oldalon kapcsolódik a Szob–Ipolydamásd útvonalhoz. A helyiek kérésére a hídon nem lesz teherforgalom.

Az Ipolydamásd–Helemba közötti híd

Ipolydamásdon a projektszerződést 2020 decemberében írták alá, a téli hónapokban a projekt előkészítése zajlott, a helyszíni munkálatok 2021 tavaszán kezdődtek. Az Ipolydamásd–Helemba közötti kapcsolat kialakításának magyarországi szakasza két részben való­sul meg. Az első részben megépül az Ipoly fölötti határhíd, míg a projekt második részében magyar oldalon a csatlakozóút kiépülése valósul meg. Az építkezés harmadik szakaszában a hídhoz szlovák oldalról is épül csatlakozóút, 175 méter hosszan.

A híd maga öszvérszerkezet, két karcsú acél főtartóval és egy vasbeton pályalemezzel íveli át a folyót. A Magyarországot és Szlovákiát összekötő híd 71 méter hosszú, egynyílású, 12 méter széles, melyhez kerékpárút is csatlakozik. Ezenkívül összesen 540 méternyi út épül annak érdekében, hogy a jelenlegi közútról is elérhető legyen a híd.

A híd kivitelezője a Colas Közlekedésépítő Zrt., illetve a magyar oldali útcsatlakozást a Colas Út Zrt., míg a szlovák oldali útcsatlakozást a Colas Út Zrt. és a Colas Slovakia együtt készíti el.

A drégelypalánki híd projekt szerződéskötésére 2021 júliusának végén került sor. Ezután kezdődtek az előkészítési munkálatok, amelyek során fény derült arra, hogy a felső humuszréteg alatt – a tervezett új híd helyén – még a régi kőhíd maradványai vannak. Ez egyfajta kihívást jelentett a kivitelezőknek olyan szempontból, hogy a régi kőhíd pillérei megközelítőleg 7 méter mélységig húzódnak a föld alatt, ezek a tervezett új híd cölöpjeivel ütköztek volna. Ennek megoldásaképpen a cölöpök a régi pillérek köré kerültek.

A Drégelypalánk–Ipolyhídvég (Ipeľs­ké Predmostie) közötti határhíd egy 50 mé­teres egynyílású, alsópályás ívhíd. A pro­jekt keretein belül egy 2 × 1 sávos csat­la­ko­zóutat is épít a Colas Út Zrt. a magyar oldalon, melynek teljes hossza 1017 méter lesz. Átépítenek egy eddig használt útszakaszt, emellett többméternyi új utat is átadnak majd. A beruházásban egy normál csomópontot és egy vasúti kereszteződést is kialakítanak, mégpedig olyan formában, hogy az út Drégelypalánk belterületéről indulva keresztezi a Vác–Balassagyarmat vasútvonalat, majd a régi hídhoz vezető töltésen az Ipoly árterét, és Ipolyhídvég polgármesteri hivatala mellett elhaladva ér el egy másodrendű utat. Az acélhíd nyitva lesz a személy- és a 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó teherforgalom előtt is. Ezen a hídon a fő szerep a gépjárművek mellett a gyalogosoknak jut, ugyanis a drégelypalánki hídon külön gyalogos járda is készül. Drégelypalánk és Ipolyhídvég között jelenleg egy gyalogos fahíd biztosítja az átjárást.

A Drégelypalánk–Ipolyhídvég híd helyszíne
Épül az Ipolydamásd–Helemba közötti híd

A drégelypalánki híd egy alsópályás ívhíd, amelyben a két ívtartó háromszög szelvényű. Az ívtartó függesztőrúdjai hálós rendszerűek. Ilyen szempontból a szerkezet a szemlélődők számára lát­ványosabb és érdekesebb, mint az ipolydamásdi híd esetében. A pálya­le­mez az ipolydamásdihoz hasonlóan vas­beton szerkezetű. A híd befejezése – a tervek szerint – 2023 őszén várható.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022
Címkék

Innotéka