Hazánkban készül Európa első csuklós hidrogénbusza
A Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben kiemelt szerepe van a közlekedészöldítési programnak: az alacsony és nulla kibocsátású járművek, elsősorban elektromos meghajtású buszok forgalomba állítását a 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú települések közösségi közlekedésében 36 milliárd forinttal támogatja a kormány a nemzeti buszstratégia keretében. A támogatási intenzitás mértéke a kiváltani tervezett autóbuszok normájához igazodik, 50 százalékos maximális támogatási szintig. A program célja elsődlegesen a szennyező buszok mielőbbi kivonása a forgalomból, ezzel a városi életminőség javítása.
Hazánkban megközelítőleg 8500 autóbusz vesz részt a teljes, helyi és helyközi közösségi közlekedésben. Általános cél, hogy ez a járműállomány a lehető legkorszerűbb buszokból álljon, a flotta átlagéletkora pedig a jelenlegi 14,7 évről mintegy 10 évre csökkenjen.
Az elektromos buszok terén Magyarország jelenleg nemzetközi szinten rosszul áll, ugyanakkor a klímaegyezményben rögzített szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez elengedhetetlen a tömegközlekedés radikális átalakítása.
Egyre több városban írnak ki tendereket az elektromos autóbuszok beszerzésére. A közelmúltban Paks, Pécs, Tatabánya és Salgótarján is szerzett be korszerű járműveket, ám ezek száma még mindig elhanyagolható, ha a hazánkban forgalomban lévő mind a 8500 buszt le szeretnénk cserélni.
Itthon jelenleg a Goldi Mobility Kft.-nél készülnek hazai forgalmazásra magyar know-how-val és összeszereléssel elektromos autóbuszok, és legkésőbb augusztusig elkészül az első csuklós hidrogénbuszuk is. Céljuk, hogy a közeljövőben még több magyar partnerrel működjenek együtt, ezért folyamatosan keresik a kapcsolatot a honi beszállítókkal.
A várhatóan áprilisban piacra kerülő GOLDiON E9 (8,5 méteres), valamint GOLDiON E12 (12 méteres) elektromos buszukat szingapúri mérnökökkel közösen fejlesztették, így hazánkban egyedülálló módon részben magyar a know-how és az összeszerelés is. Európában pedig első lesz az a 18 méter hosszú csuklós hidrogénbusz, a GOLDiON H18, amelyik várhatóan július-augusztusban gurulhat majd ki a műhelyből.
A vállalat 300 ezer kilométerig és négy évig garanciát nyújt díjmentes szervizzel, ebbe beletartozik az ingyenes szervizdíj és a díjmentes kopóalkatrész-csere a fékbetéttől az ablaktörlő gumiig – a gumiabroncsokon kívül. Az elektromos buszok mind paramétereikben, mind pedig teljesítményben és minőségben magas színvonalat képviselnek a piacon, és az ár-érték arányt illetően is az élmezőnyben vannak.•