2013. október 2.

Szerző:
Bencze Áron

FÉMALK (Fémöntészeti és Alkatrészgyártó) Zrt. • femalk.hu

Folyamatos innováció

Egy fejlesztés esetében mindig ott kell lenni a „határon”, és folyamatosan a megújulásra törekedni – állítja Szentes Zsolt, a FÉMALK (Fémöntészeti és Alkatrészgyártó) Zrt. igazgatója. Éppen ezért rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek a humánerőforrás kiválasztására és a tech­nológiai fejlődésre. A cég szinte kizárólag exportra termel. Leginkább német, svéd és osztrák autóipari beszállítókat lát el öntvényekkel.


Sándor József a rendszerváltás hajnalán, kényszervállalkozóként, menedzseri ismeretek, tapasztalatok nélkül alapította meg vállalatát, amely az elmúlt 24 évben dinamikusan – olykor évente megduplázva eredményét – fejlődött. Az alapító üzleti gondolkodását eddigi karrierje során az innovatív szemlélet, a nyitottság, a szakmai precizitás és a csapatmunka jellemezte, amellyel biztosítja a versenyelőny megtartását, a műszaki színvonal fokozását. Saját és csapata erőfeszítései nem csupán vállalatának hoztak sikereket, de Budapest egyik nagy múlttal rendelkező ipari parkjába is új életet lehelt Csepelen – ezekkel a gondolatokkal indokolta döntését az a független bírálóbizottság, amelyik az Ernst & Young Az Év Üzletembere díjat ítélte oda Sándor Józsefnek, a FÉMALK Zrt. vezérigazgatójának 2012-ben. A cég eddigi sikereiről és az előttük álló kihívásokról Szentes Zsolt igazgatót és dr. Rick Tamás termékfejlesztési vezetőt kérdeztük.

Váltótartó bak kétkomponensű élettartam­vizsgálata

Valóban ennyire a semmiből indult a vállalkozás?
Szentes Zsolt: A FÉMALK Zrt. jogelődjét Sándor József 1989-ben, többedmagával, 1,9 millió forintos törzstőkével alapította, ami az egyik legnagyobb magyar magántulajdonban lévő nyomásos alumíniumöntödévé nőtte ki magát. A FÉMALK alapítása óta eltelt 24 év alatt a vállalkozás folyamatosan és dinamikusan fejlődött. Mindennek kiindulópontja az Elastogran (BASF) céggel – amely jelenleg is a legnagyobb vevők közé tartozik – kialakított autóipari elköteleződés volt 15 évvel ezelőtt, melynek alapja a minőséggel, know-how-val és szállítási biztonsággal kialakított bizalom. A bt.‐ből Sándor József vezetésével kft., majd zrt. lett, amely Csepelen – a megtermelt eredményt évről évre visszaforgatva – több lépcsőben megvásárolt közel 15 000 négyzetméter területű, felszámolás alatt álló üres ipari csarnokot. A vállalat fő profilja a nyomásos alumíniumöntészet, amely mellett számos további feladat- és munkafázis (termék- és szerszámtervezés, modellezés, szerszámgyártás, az öntvények megmunkálása, felületkezelése és szerelése, tesztelése) elvégzésére is vállalkozik. A FÉMALK a fejlesztési tevékenység előtérbe helyezésével, valamint a vevőkkel és autógyárakkal való átfogó együttműködés kialakításával nemzetközi szinten is jelentős versenyelőnyt ért el a termékfejlesztésben.

Egészen pontosan kikkel állnak kapcsolatban?
Sz. Zs.: A FÉMALK 100 százalékban autóipari beszállító, nagy számban gyártunk és fejlesztünk csillapítóelemeket, to­rony­csapágyházakat, valamint váltó- és motorfelfüggesztő alkatrészeket, kisebb mennyiségben motoralkatrészeket, elektromos tokozatokat. Közvetlen beszállítói vagyunk a BMW, Volkswagen és Porsche autógyáraknak, albeszállítóként pedig az európai autógyárak mindegyikének (Ferrari, Opel, Renault, Peugeot, Mercedes-Benz, Volvo) szállítunk. A FÉMALK Zrt. a BASF Polyurethanes GmbH első számú beszállítója nyomásos alumíniumöntvények terén. A Bosch, ZF Boge, BMW, TerelleborgVibracoustic vállalatoknál pedig stratégiai beszállítói státusszal rendelkezik.

Több mint két évtized alatt feltehetőleg többször és sokat változtak a megrendelők elvárásai. Milyen eszközökkel voltak képesek ennek megfelelni?
Sz. Zs.: Egyértelműen a cég minden részében nyitottnak kell lenni a megújulásra. Minden egyes megoldásunkban fel kell tudni mutatni ezt a képességet. Fontos, hogy milyen technológiákat, gépeket és módszereket alkalmazunk. Mindig ott kell lenni a „határon”, ki kell hegyezni mindent arra, ami új elgondolásokat és megközelítéseket igényel. A nagyvállalatok esetében az elmúlt évtizedben egyfajta diszciplínaváltás következett be: a kritikus alkatrészek gyártását maguknál tartották, azonban minden más területen a gyártókra, beszállítókra helyezik át a fejlesztési feladatokat. Így nemcsak a felelősség kerül át többek között hozzánk, hanem a fejlesztési fázistól a szériagyártásig minden. A FÉMALK Zrt. erre a piaci igényre válaszul 2001-ben megalapította a fejlesztési osztályát, ezen a részlegen jelenleg 13 mérnök dolgozik.

Mennyire nehéz manapság megfelelő munkaerőt találni?
Dr. Rick Tamás: Nemcsak a mérnökök, de még a szakmunkások esetében is nehéz a dolgunk. Elsősorban hozzáállásbeli problémákkal találkozunk, ezért fizikai munkásaink jó része Erdélyből származik. Megfelelő fejlesztőmérnököt találni más okok miatt nehéz. Multinacionális versenytársaink a felsőoktatásban kialakított kapcsolataik révén már a diplomaszerzés előtt kivetik hálójukat a tehetségesebb diákokra. Velük kell felvenni a versenyt, és meggyőzni a végzősöket, hogy egy magyar cégnél legalább annyira jó döntés dolgozni, ha nem jobb!

Miért?
R. T.: Egyrészt a vevőink által ránk bízott termékfejlesztési felelősség megköveteli, hogy mérnökeink ne csak a virtuális és szimulációs térben mozogjanak otthonosan, hanem a valós terméket és annak végleges tulajdonságait (méreteltérések, szilárdsági tulajdonságok, gyárthatóság, tesztelés) is ismerjék. Másrészt, míg egy multinál részekre van bontva egy munkafolyamat, addig nálunk egészében kell foglalkozni egy-egy termékkel. Mérnökeink nemcsak egy alkatrész fejlesztését, szilárdsági számítását, de tesztelését és gyártását is végigkísérik. Annak kínálunk versenyképes fizetést, aki széles spektrumban képes dolgozni, és akit érdekelnek is ezek a kihívások.

Hol találnak fiatalokat?
R. T.: Természetesen mi is jelen vagyunk az egyetemeken és főiskolákon, és egy-egy érdekesebb eseményen szponzorként is megjelenünk. Ilyen volt például a győri Formula Student verseny, ahol egy BME-s csapat mellett a Kecskeméti Főiskola csapatát is támogattuk. Éppen az alföldi megyeszékhelyről jelentkezett nemrég a duális képzés keretein belül hozzánk egy hallgató. Természetesen aktívak vagyunk szakmunkás fronton is: felvettük a kapcsolatot a csepeli Weiss Manfréd Szakközépiskolával, és a tárgyalásoknak köszönhetően 2014 őszétől külön képzés indul járműipari alkatrészgyártásból.

Az ott végzett diákok feltehetőleg már nem a csepeli telephelyen kezdik első munkanapjukat…
Sz. Zs.: A csepeli ipari park adottságain változtatni nem tudunk. Az elmúlt évek sikeres fejlesztéseinek köszönhetően kinőttük telephelyünket, ezért a Dunavarsányi Ipari Parkban 6,7 hektáros területen kezdtük meg a terjeszkedést. Az első ütemben zöldmezős beruházásként 14 ezer négyzetméter alapterületű létesítmény valósul meg.
Ez 20 nyomásos öntőcellát, azok kiszolgálóberendezéseit, az öntvények további feldolgozását végző megmunkálót, szerelési és felületkikészítési részlegeket, logisztikai területet, valamint a később megépítendő, szintén 20 nyomásos öntőcella befogadására alkalmas második ütem szociális és irodai blokkjait foglalja magába. Az üzem első ütemének avatását 2014. július 15-ére, a FÉMALK fennállásának 25. évfordulójára időzítettük.

Motortartó bak statikus törővizsgálata

A válság hogyan érintette a céget?
Sz. Zs.: 2008 novemberében, gyakorlatilag egyik hétről a másikra, megrendeléseink volumene a felére esett vissza. Októberben még 3-4 új öntőgép vásárlását terveztük, a krach azonban felülírt mindent. Érdekes kettősség alakult ki: a fejlesztési részlegünk és a prototípusgyártás továbbra is dübörgött, a cég többi részlege azonban mindössze négy napot dolgozott. Az autóipar és beszállítói háttere is szerencsére relatíve hamar magához tért, mi pedig a folyamatos fejlesztéseink jóvoltából még előnybe is kerültünk a versenytársakhoz képest. Számunkra a válság egyik hozadéka a BMW volt. Árbevétel tekintetében 2009 a válság éve volt – 3,9 milliárd forint árbevétellel –, de az év végén már kapacitásgondokkal küzdöttünk, és a következő évben is intenzív növekedés volt. Ez a tendencia tovább folytatódott, idén a megkötött szerződések alapján 15 milliárd forint felett zárhatjuk az évet.

Mitől ennyire sikeres 2013?
R. T.: Ez az esztendő rengeteg új lehetőséget hozott számunkra. A BMW esetében a következő 7-es, 6-os, 5-ös, 3-as modellekben leszünk beszállítók, az együttműködés egészen 2029-ig szól, összesen 26 termék fejlesztését kell befejeznünk 2013-ban. Másik lényeges előrelépésünk egy saját vizsgálólaboratórium létrehozása, mellyel komplex szolgáltatást, egyebek között statikus törésteszteket és élettartam-vizsgálatokat tudunk nyújtani megrendelőinknek. Ez nemcsak az országban, de Közép-Európában is egyedülálló lehetőségnek számít ebben az iparágban. A labor létrehozása jelentős előrelépés és nagy versenyelőny.

Mennyire sikerült kihasználniuk az uniós pályázati lehetőségeket?
R. T.: Az elmúlt években KMOP-s támogatásnak, illetve elnyert KMR-es pályázati forrásnak köszönhetően két sikeres fejlesztésünk is megvalósult. Ezekből a forrásokból egy közel 350 millió forintos összköltségvetésű projekt keretében a vállalat három termékkategóriában új, innovatív termékek fejlesztésébe kezdett. A vevők igénye, hogy az alkatrészek kialakítása során a beszállítók egyre nagyobb mértékben járuljanak hozzá a megrendelt termék hozzáadott értékének növeléséhez. Elvárás a termékek és a kapcsolódó gyártástechnológia fejlesztése kapcsán az átfutási idők csökkentése, a minőség és a termékjellemzők javítása, az alkatrész tömegének csökkentése, a gyártásbiztonság fokozása.

A cég ismert társadalmi szerepvállalásáról is. Miért tartják ezt fontosnak?
Sz. Zs.: Tulajdonosunk, Sándor József egy hegyaljai községből, Erdőhorvátiból származik. Lokálpatriótaként környékbeli múzeumok, gyűjtemények és iskolák támogatása már hagyomány nálunk, sőt a településen a cég egy kisebb üzemegysége is jelen van. Természetesen emellett a sport, az oktatás és egyéb kezdeményezések felkarolásával is próbáljuk segíteni a nemzeti értékek megőrzését, fejlesztését.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka