Fókuszban a helyi közösségek
Kevés ipari vállalat mondhatja el magáról, hogy három kategóriában is CSR-díjat nyert. Mit gondol, mi a sikerük kulcsa?
– Kimagasló siker az, hogy vállalatunk három elismerést is kapott: a legjobb CSR-programért, a legjobb környezeti felelősségvállalásért és a legjobb CSR-kommunikációért is elismerésben részesültünk.
A sikerünk kulcsa pedig az, hogy komolyan vesszük a felelősségvállalási programokat, és nagy figyelmet fordítunk nemcsak a tervezésre és megvalósításra, de a kommunikációra is. A helyi közösségek támogatása kiemelten fontos, emellett a környezeti értékek megóvására is nagy hangsúlyt fektetünk. A díjak pedig éppen ezeket a területeket érintik. A legjobb CSR-program díját a Local Care – Együtt a közösségekért kezdeményezésünk kapta, amelynek keretében szűkebb környezetünkben működő szervezeteket támogatunk. A környezeti felelősségvállalással kapcsolatos elismerést pedig Szervizközpontunk ökotudatos fejlesztéseiért kaptuk. A CSR-projektjeinket támogató kommunikációnkban pedig a megvalósult integrált stratégiánkat ismerték el.
Mi a magyarázata annak, hogy ennyire fontosnak érzik a társadalmi felelősségvállalást?
– A Knorr-Bremse stratégiájának és vállalati kultúrájának régóta szerves része ez a terület. Nemzetközi szinten az anyavállalat Global Care-programja foglalkozik a témával, amelynek helyi megfelelője a Local Care, amelyet Veres László ügyvezetővel együtt karoltunk fel. A vállalati értékteremtéshez ma már nem elegendő hatékonynak és eredményesnek lenni. Sikerünket az is meghatározza, hogy hogyan vélekedünk az embert és a környezetét érintő kérdésekről, és miként cselekszünk. Hiszünk abban, hogy a helyi közösségek támogatása vállalatunk sikeréhez is hozzájárul. De emellett nemcsak a társadalom támogatása, hanem a helyi gazdaság segítése és a környezet védelme is a fókuszban van.
Minden multinacionális vállalatnak van CSR-programja. Miben különbözik a Knorr-Bremse megközelítése, és mi az a hozzáadott érték, amiért a szakmai zsűri is díjazta ezt a programot?
– Amellett, hogy nevéből fakadóan kimondottan a helyi kezdeményezésekre fókuszálunk, a fő különbség az, hogy a projekteket a kollégáink javasolják, akik aktívan, önkéntes munkájukkal részt is vesznek a megvalósításban. 2015 óta zajlik ez a program, és csak idén megközelítőleg tízmillió forint támogatást nyújtottunk. A kollégák közül pedig idén háromszor annyian jelentkeztek önkéntesnek, mint egy évvel korábban. A jövő évre szóló pályázatoknál már látjuk, hogy ennél is nagyobb az érdeklődés, sok pozitív visszajelzés érkezik a cégen belülről. Ez rendkívüli eredmény, jó látni, hogy a kollégák örömmel, őszinte elkötelezettséggel vesznek részt a megvalósításban.
A pályázatunk további különlegessége, hogy nagyon sokrétű társadalmi csoportot és problémát tudunk támogatni. A Local Care-pályázatokra összesen hat témakörben érkezhet jelölés: közlekedés és közlekedésbiztonság, oktatás, társadalmi kohézió, környezetvédelem, egészségvédelem és sport. Bár mindegyik ugyanolyan fontos számunkra, az idei önkéntes munkák közül kiemelném a Tábitha gyermek hospice ház felújítását, valamint a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel közös programunkat, ahol ezer adag meleg ételt főztünk rászorulóknak. A Mozdulj! Egyesület látássérültekkel közös tandemtúráján a Balaton körül szintén számos kollégánk vett részt. Ezek a programok csapatépítőként és szemléletformálóként is jól működnek, hiszen együtt segítünk rászorulókon és éljük bele magunkat az ő helyzetükbe, egyúttal kicsit elgondolkodtató is, hogy milyen az ő élethelyzetük, és mi mit tudunk tanulni tőlük.
Szintén a Local Care része a Robotikaszakkör, amely elektronikai fejlesztőmérnök kollégánk, Tarnai György ötlete alapján valósult meg. Először csak a saját lányának írt programot, hogy ezzel fejlessze logikai gondolkodását, de beleszerettünk az ötletbe, és bővítette a tananyagot. Az egész éves szakkörre elég anyagot programozható robotokkal együtt, a korábbi hat intézményt kiegészítve, idén három további iskolának adtuk át. Ezzel a támogatással az a célunk, hogy a gyerekek olyan tudáshoz jussanak, amely iránytű lehet egész életükben.
Szintén díjat kaptak a környezeti felelősségvállalással kapcsolatos programokért. Mit kell ezekről tudni?
– Szervizközpontunk épületének 2021-ben megvalósult felújítása során az energiahatékonyság növelését tartottuk szem előtt. Ennek köszönhetően a villamosenergia-fogyasztás 15, a gázfogyasztás 40 százalékkal csökkent, és emellett szén-dioxid-kibocsátásunk 600 tonnával mérséklődött éves szinten. A hulladékgazdálkodás során tömörítést használunk, ennek köszönhetően fele olyan gyakran kell elszállítani tőlünk a keletkező ipari hulladékot.
Ugyanakkor a termelésben, ahol fékegységek, fékvezérlő berendezések és légellátó egységek felújításával foglalkozunk, technológiai váltást is végrehajtottunk: a mosó- és tisztítóberendezéseinket cseréltük le. Itt víz helyett szárazjeget használunk, továbbá egy robotos mosóberendezés működése során 35 százalékkal kevesebb vizet használ.
A termékfejlesztés során is folyamatosan figyelünk a környezeti hatásokra: konstrukciós mérnökeink ökodesign szemlélettel dolgoznak, így van olyan mechanikai fékollós egységünk, amelynek megvalósult tömegcsökkentése a teljes életciklusra vetítve 24 százalékos emissziócsökkenést eredményez. Alternatív alapanyagok használatával a tömegcsökkentésen túl a karbantartási ciklus is jelentősen kitolható, ami a több évtizedre tervezett vasúti fékrendszerek esetében nagyon fontos szemponttá is válhat.
Említette, hogy a munkavállalóik egyre nagyobb számban vesznek részt ezeken az eseményeken. A programoknak van ilyen nagy népszerűségük, vagy a kommunikációnak is köszönhető ez a pozitív hozzáállás?
– Úgy tapasztalom, hogy mindkettőnek, hiszen hiába érkeznek be jó kezdeményezések, ha erről nem értesülnek a kollégák. Közel kétezren dolgozunk a vállalatnál több mint húsz szakterületen, kék és fehér galléros kollégák egyaránt, őket másféleképpen tudjuk elérni. De ugyanilyen fontos az eredményeink kommunikálása kifelé is. Ez egy komplex megközelítést igényel, ezért integrált kommunikációs stratégiát követtünk: az aktivitásokról összehangoltan tájékoztattunk a külső és belső csatornákon egyaránt. Külső kommunikációban nagy hangsúlyt fektettünk a közösségi média használatára, ezeken keresztül közel 300 ezer embert értünk el. Ám emellett sajtóközleményekben is beszámoltunk az eredményeinkről.
A projektekhez kapcsolódó kommunikációinknak vállalaton belül nem titkoltan edukációs szerepet is szánunk. Kiemelt célom, hogy a személyes szerepvállalás és a támogató szemléletmód minél szélesebb körben nyerjen teret a munkatársaink között.•