Érdekel minket a fenntarthatóság?
Ezekre a kérdésekre kereste a választ az Ericsson ConsumerLab, amely 12 ezer internethasználó véleményét gyűjtötte össze legfrissebb jelentésében. A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy a megkérdezettek szokásai tükrözik-e a problémáról kialakított véleményüket, illetve segíthetik-e mérsékelni fogyasztásuk esetleges negatív hatásait az infokommunikációs megoldások.
A jelentés megállapításai között szerepel a fogyasztók hozzáállásának változása. Két évtizeddel ezelőtt például csupán az emberek egyötödét nyugtalanította a levegő- és vízszennyezés mértéke, míg ma már lényegében minden második emberről elmondható ez. A klímaváltozás és a globális felmelegedés pedig a korábbi 13 százalék helyett ma már a fogyasztók 50 százalékát foglalkoztatja, ezen belül 23 százalékuk számára ez az egyik legfontosabb társadalmi aggály.
A felmérést végzők szerint az egyén szintjén számtalan mindennapi szokás „környezetbarátabbá” tehető, és sokan igyekeznek is eszerint alakítani fogyasztásukat. Ugyanakkor felteszik a kérdést: vajon tisztában vannak-e azzal, hogy mely gyakori tevékenységek mennyire szennyezik a környezetet? Ennek felmérésére a kutatás során a megkérdezetteknek egy sor mindennapi aktivitást kellett sorba rendezniük annak alapján, hogy azok szerintük milyen hatást gyakorolnak a környezetre.
A legtöbb felhasználó az autózást és a repülőgéppel utazást értékelte nagy környezeti hatású területnek, míg a táplálkozás és az okostelefon-használat besorolása már problémásabbnak bizonyult. A megkérdezettek 84 százaléka alábecsülte a táplálkozás hatását, míg kétharmaduk túlértékelte az okostelefonokét.
A válaszadók 46 százaléka úgy véli, hogy a technológiai innovációnak kulcsszerepe van a jövő környezeti kihívásainak kezelésében. Továbbá a megkérdezettek 36 százaléka szeretné, ha a készülékek és berendezések segítséget nyújtanának abban, hogy környezettudatosabban éljenek.
Jóllehet a fogyasztóknak vannak kétségeik az infokommunikációs eszközeik környezeti hatásaival kapcsolatban – leginkább az energiafogyasztásuk és gyártásuk során használt anyagokat illetően –, minden második felhasználó az adatvédelemmel és biztonsággal összefüggő problémákat nyugtalanítóbbnak tartja.
Ugyanakkor, érdekes módon, azok a fogyasztók, akik szerint a technológia kulcsfontosságú lehet a jövő környezetvédelmi kihívásainak megoldásában, kétszer nagyobb érdeklődést mutatnak olyan infokommunikációs alkalmazások iránt, amelyek segítenek a környezettudatosabb viselkedés kialakításában.
A válaszadók által legtöbbre értékelt megoldások leginkább az otthonaikkal kapcsolatosak; 56 százalékuk az okosotthon-megoldásokat találta a leginkább használhatónak, amelyek a lakó szokásait elemezve adnak tanácsokat a levegőminőség javítására és az energiahasználat csökkentésére.
A felmérést végzők szerint összességében a fogyasztók hasznos segédeszközt látnak az infokommunikációs technológiákban, környezeti, egészségügyi, költségtakarékossági és kényelmi szempontból egyaránt.•