2011. december 2.

Szerző:
Tréba Ákos

AMS Konzorcium
1/465-2200

A Hanyi-tiszasülyi árvízszintcsökkentő tározó

A tervek szerint, határidő-módosítást követően, jövő júliusában adják át a Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megye határán épülő Hanyi-tiszasülyi árvízszintcsökkentő víztározót, amely 247 millió köbméternyi víz befogadására lesz képes, s nagymértékben hozzájárul az árvízi kockázatok csökkentéséhez és a környező városok biztonságához – tájékoztatta az Innotékát Farkas Sándor, a kivitelező A-HÍD Zrt. által vezetett konzorcium projektvezetője.


A Vásárhelyi-terv Továbbfejlesz­té­se program keretében megvalósuló komplett vízügyi víztározó rendszer elemeként megépülő létesítmény 55,7 négyzetkilométeren helyezkedik el a Jászkisér, Pély és Tiszasüly települések által határolt területen. Új töltések építése, a meglévő védművek fejlesztése, a területen áthaladó csatornák vízkormányzására hivatott műtárgyak építése, illetve a tározó feltöltésére és leürítésére szolgáló zsilipek, elsősorban egy úgynevezett négynyílású töltő-ürítő műtárgy felépítése teszi lehetővé a tározó létrehozását.

A Vásárhelyi-terv Továbbfejlesztése prog­ram megvalósítása során épülő ár­vízszintcsökkentő, tározórendszer, mely­nek része a Hanyi-tiszasülyi tározó, hatásaként 60 centiméterrel csökkenhet az árvízi csúcs a térségben.

Az eredeti elképzelés szerint a 2009-es kezdés után 2011 szeptemberének végén kellett volna átadni a 13,25 milliárd forint értékű beruházást. A határidő-módosításra azt követően került sor, hogy 2010 nyarán extrém csapadékos időjárás: ár- és belvíz akadályozta az építők munkáját.

A projektvezető elmondta, hogy az A-HÍD Zrt. a Magyar Vízépítő Zrt., illetve az Ezentis (korábbi nevén Sedesa) spanyol társaság alkotta AMS Konzorcium a Vízügyi Környezetvédelmi Központi Igazgatóságtól kapott megbízást az árvízi tározó megépítésére. A munkálatok 70 százalékának kivitelezése az A-HÍD feladata, a másik két tagvállalat 15-15 százalékban járul hozzá a megvalósításhoz.

Töltésfejlesztés földművének építése

A munkálatok során 5 méter magas és 5 méter koronaszélességű agyagtöltéssel veszik körül a tározóteret, mintegy 4,6 millió köbméter töltésanyag beépítésével; utóbbi tetején szilárd burkolatú kezelőút létesül mintegy 120 ezer négyzetméter felületen. A projekt részeként 4,53 kilométerrel meghosszabbítják a 3224-es számú közutat is, egészen a tározó legfőbb zsilipkapujáig, illetve a tározótér sarkáig.
Az A-HÍD Zrt. feladata az S1-es, a Z4-es jelölésű műtárgyak, a Jászsági és az új Sajfoki bújtató, az új Sajfoki zsilip és a főzsilip megépítése, illetve a szivattyú és őrtelep felújítása. Ugyancsak ők végzik a 20,7 kilométernyi új töltés megépítését és 2,2 kilométeren a meglévő töltések fejlesztését.
A Magyar Vízépítő Zrt. 3,5 kilométeren épít ki új töltéseket, és 5,4 kilométeren fejleszti a meglévőket, illetve feladatai közé tartozik még a VK 1 és a VK 2 jelölésű műtárgyak megvalósítása. A cég az A-HÍD-dal közösen alakítja ki azt a 17 vadvédő dombot, ahol menedéket találhatnak a tározó területén élő vadállatok a meder elárasztása esetén. Ugyanakkor az Ezentis 12 műtárgy létrehozásáért felelős, és a spanyolok végzik a közút 4,53 kilométeres meghosszabbítását is.
A projekt része még a mederben futó közművek, így a Mol termékvezetékének kiváltása 10 kilométer hosszon és az elektromos vezetékek áthelyezése 6,5 és 7,08 kilométer hosszon. Az acélszerkezetek, a zsilipkapuzat és a szivattyú elkészítésére a Ganz-Vízgép Kft.-vel kötött szerződést a konzorcium, illetve alvállalkozóként aktívan részt vesznek a projekt megvalósításában a HÍD-csoport tagvállalkozásai is.

Kőburkolat készítése S1 jelű műtárgynál

A tervek szerint az idén befejeződik a töltések felépítése, illetve elkészül a keresztező műtárgyak nagy része, jövő évre marad a korona tetején futó kezelőút és a 3224-es út új szakaszának leburkolása, valamint a rekultivációs munkálatok.
A projektvezető hangsúlyozta, hogy a tározótérhez vezető utak állapota nagymértékben nehezíti a külső beszállítást, és ez hátráltatja a munkálatokat. Ezért amit lehet, helyben oldanak meg; így a töltésépítéshez szükséges agyag a környékről származik, a betont pedig a helyszínre telepített minősített betonkeverő üzemben állítják elő. Emellett minimalizálni igyekeznek a közúti szállítást, vagyis a szükséges anyagok jelentős részét a medertéren keresztül, illetve vízi úton juttatják el a beépítés helyére.

Az épülő négynyílású töltő-ürítő műtárgy

A műszaki ellenőr szerepét az Oviber Kft. tölti be, az árvízi tározót pedig a Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság kezeli majd az átadást követően.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka