A bioetanol a mobilitás fenntarthatóságáért

Európában a 2030-ig előirányzott kibocsátáscsökkenés harmadát a bioüzemanyagok használatától várják. Magyarország ezen a téren jól áll, mivel az E10 2020-as bevezetésével már 2030-ig is egymillió tonna szén-dioxid-megtakarítást ér el.


Ugyanakkora üvegházhatású gázkibocsátás kapcsolódik a 85 százalék megújuló bioetanol-tartalmú E85 üzemanyagot használó plug-in hibrid és a tisztán elektromos autókhoz a járművek és az akkumulátor teljes életciklusát vizsgálva – mutatnak rá egy 2022-es francia kutatás eredményeire a Pannonia Bio Zrt. szakértői.

A bioüzemanyagok a következő évtizedekben igen nagy mértékben járulnak majd hozzá a közlekedés fenntarthatóbbá tételéhez, jóllehet a közvéleményben erősen él az a kép, hogy az elektromos autózás érdemben csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, azonban még nem képvisel eléggé nagy súlyt a közúti közlekedésben. Évi pár ezer új e-autó jó trend, de közel sem elegendő a gyökeres változáshoz. 2021. december végén a Datahouse adatai szerint hazánkban a zöld rendszámos autók száma 42 633 volt. Ez a teljes hazai gépkocsiflotta mindössze 1,16 százaléka. Magyarország viszont a világ élmezőnyé­hez tartozik az úgynevezett első generációs bioüzemanyagok előállításában, és a 95-ös benzin 6,1 százalékos bekeverési arányával kalkulálva már most is több mint 70 millió liter fosszilis üzemanyagot váltunk ki bioüzemanyagokkal a töltőállomásokon. A bekeverési arány növelésével pedig bőven van még lehetőség ennek a további javítására, amivel ráadásul az ország energiafüggősége is csökkenthető.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022
Címkék

Innotéka