2017. június: jegyzet, portré, tudomány, egyetem, atomenergia, innováció, energiagazdálkodás, közlekedés, fenntarthatóság, zöldkörnyezet, agykutatás, it

A jövő útjain

Paradigmaváltás zajlik a világban, és ezen belül az útépítésben is, a mennyiségi szempontok helyett egyre inkább a minőség és a fenntarthatóság kérdése kerül a fókuszba – hívta fel a figyelmet Puchard Zoltán, a Colas Technológiai Igazgatóságának vezetője az egész Európai Uniót érintő LIFE SustainEuroRoad projekt kapcsán. A szakember szerint a jövő útja a technológiatervezés is.


A Colas Hungária Zrt. Technológiai Igazgatósága – a Colas SA közvetítésével – bekerült a LIFE SustainEuroRoad el­nevezésű, az Európai Unió által finanszírozott projektbe. Mi ennek a programnak a célja?

– Az elmúlt évtizedben az Európai Unió fő célkitűzései között egyre markánsabb szerepet kapott a fenntarthatóbb növekedés elősegítése, melyet egyebek között az útépítés és -felújítás környezeti hatásainak drasztikus csökkentésével szeretnének elérni. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 20 százalékos csökkenésével párhuzamosan az energiahatékonyság – a fosszilis tüzelőanyagok és természeti erőforrások felhasználása – 20 százalékos növekedését kell megvaló­sítani. Hiszen nem mindegy, ha építek egy kilométer utat, akkor azt mekkora energiabefektetés árán tudom megvalósítani. A projekt célja éppen ezért egy olyan innovatív szoftver kifejlesztése és validálása, amely össze tudja hasonlítani a különböző útépítési technológiák és anyagok előállítása és alkalmazása során keletkező szén-dioxid üvegházhatású gáz mennyiségét. A program megvalósításához a Franciaországban már működő SEVE Eco-com­parateur nevű szoftvert vették alapul, amelyet korábban már Magyarországon is bemutattak. A fejlesztésnek köszönhetően egy útépítési vagy -felújítási projekt különböző technológiai variánsai környezetvédelmi szempontból is összehasonlíthatóvá válnak.

A LIFE SustainEuroRoadról szóló szerződést a projektet vezető USIRF (Francia Építőipari Vállalkozások Szövetsége) és az EU Bizottsága 2014. július 3-án írta alá. A projektben az USIRF (Franciaország), az ASEFMA (Spanyolország), a Colas Hungária Zrt. (Magyarország), az EUROVIA (Németország), valamint az ERF (Európai Útügyi Szövetség) vesz részt.
A Colas magyarországi leányvállalata milyen szerepet vállalt ebben a projektben?

– A projektben részt vevő vállalatok párhuzamosan dolgoztak. Elsőként képzéseken vettünk részt, majd a szoftver lefordítása, valamint a környezeti modell tökéletesítéséhez szükséges adatgyűjtés valósult meg. A következő lépésben a szoftver validálása volt a feladatunk, amelyhez a 31-es főút 106+103–129+159 kilométerszelvények közötti szakaszát választottuk. A teljes vertikumot vizsgáltuk, azaz az alapanyagokat, a szállítás költségeit, a gyártás folyamatát és még a bedolgozás fázisát is. Ezután került sor az adatok kiértékelésére, jelenleg az adatok rendszerbe való feltöltése zajlik, és a tervek szerint már ebben az évben elkészül a szoftver.

Üvegházhatású gázok kibocsátásának összehasonlítása (szén-dioxid-egyenérték – tonna)
Nagyságrendileg mekkora üvegházhatást okozó gáz kibo­csá­­­tásért felelős az útépítés a kontinensen?

– Az ágazat önmagában az Európában keletkező üvegházhatás több mint 5 százalékáért felelős, ami a légi járművek által okozott kár volumenének a kétszerese. Az útépítő ipar éppen ezért egyre inkább olyan technológiákat, termékeket és eljárásokat fejleszt, amelyek képesek csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, a szoftver pedig össze is hasonlítja, hogy melyik a legideálisabb az adott útszakaszra. Fontos kiemelni, hogy az unióban a közúti infrastruktúrához kapcsolódó munkák mintegy 90 százaléka a hálózat karbantartását, rekonstrukcióját és frissítését jelenti, és a feladatok mindössze egytizedét érinti az új utak építése, és ezek nagy hányada a frissen csatlakozó tagállamoknál jelentkezik elsősorban. Az utóbbi évtizedek intenzívebb autópálya-építési hul­lámának köszönhetően 2020 után Magyarországon is várhatóan lelassul az autópálya-építési program. A mellékút­hálózat rekonstrukciójára helyeződik a hangsúly, amivel a visszanyert anyagok felhasználásának jelentősége növekedni fog. Mindez teret nyit a környezetbarát, energiatakarékos, kisebb ráfordítást igénylő technológiák szélesebb körű alkalmazásának.

WMA aszfaltok felhasználásának lehetőségei
A szoftver segítségével nagy lökést kaphat az új technológiák elterjedése is?

– A tagállamoknak valóban fel kell készülniük a technológiaváltásra, hiszen a környezetvédelmi szempontok a hagyományos munkafolyamatok esetében nem szerepeltek a prioritások között. Például nem mindegy, hogy az aszfaltot milyen technológiával és milyen hőfokon keverik, ugyanis akár a harmadával lehet csökkenteni az energiafelhasználást. A Colas a habosítás bevezetésével ma már a saját hazai aszfalttermelésének 35 százalékát állítja elő energiatakarékos technológiával. Ez az arány az Amerikai Egyesült Államokban megközelíti a 80 százalékot. Ugyancsak komoly eredményeket lehet felmutatni a zajszint csökkentése terén is. A „suttogó aszfaltot” sikerrel építettük be az M5-ös és az M3-as autópálya egy-egy szakaszán. A jövőben arra kell törekedni, hogy életciklusban gondolkozva a megfelelő időben, jóval kisebb költséggel végezzük el az úthálózaton a megfelelő beavatkozást. Szélesebb körben kell alkalmazni a felületi bevonatokat, a vékony hideg aszfaltrétegeket. Ezek a technológiák a szén-dioxid-lábnyom és az energiaigény szempontjából is jóval hatékonyabbak.

Ez a szemlélet érhető tetten a Colas másik projektje, a Watt­way fantázianevet viselő technológia esetén is…

– A francia Nemzeti Napenergia Intézettel közösen fejlesztett napelemes út áttörést jelenthet ezen a területen.

A világ első szolár útja – Tourouvre, Franciaország

A tervek szerint 1000 kilométeres szakaszon lefektetett mindössze 7 milliméter vastagságú napelemek Franciaország lakosságának 8 százalékát látnák el energiával, nincs szükség burkolatbontásra, egyszerűen a felületre helyezhetőek. A napelemek felületéhez a gumiabroncs ugyanúgy tapad, mint a hagyományos burkolatfelülethez, emellett károsodás nélkül elviselik bármely szokványos közúti jármű tömegét, azaz nem érzékelnek különbséget majd a napelemes utakon haladók. A Colas részvétele az európai LIFE programban segítheti hazánkat, hogy a legfejlettebb EU-országokkal párhuzamosan vezesse be azokat a technológiákat, melyek a jövő útjára vezetnek.•

 
2017. október – Közlekedésfejlesztési különszám

2017. október – Közlekedésfejlesztési különszám

Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017

Innotéka