2017. június: jegyzet, portré, tudomány, egyetem, atomenergia, innováció, energiagazdálkodás, közlekedés, fenntarthatóság, zöldkörnyezet, agykutatás, it
2017. június 6.

Szerző:
Szerző: Buzafalvi Győző

Az ELMŰ-ÉMÁSZ profi módon szolgálja ki fogyasztóit

Közel tizenegy évig tartó fejlesztés után átadták az ELMŰ Hálózati Kft. és az ÉMÁSZ Hálózati Kft. közös üzemirányítási rendszerét. A projekt során a 3,2 mil­liárd forintból nemcsak az elavult üzemirányítási rendszerek újultak meg, hanem azok környezetei is, így például a távközlési és alállomási adatgyűjtő rendszerek.


„A világban jelen levő trendek ránk is kihatnak” – jelentette ki Béres József, az ELMŰ Hálózati Kft. ügyvezető igazgatója a május 17-i budapesti projektzáró rendezvényen, utalva az akkor átadott üzemirányítási rendszerre is. A digitalizáció egyre nagyobb teret nyer, igen gyorsan terjed. Az információkat át kell adni, a meglévő rendszereket össze kell kapcsolni.

Béres József, az ELMŰ Hálózati Kft. ügyvezető igazgatója

Dr. Friedrich Wilhelm Knebel, az ELMŰ-ÉMÁSZ Igaz­gató­ságának tagja is azt fejtegette köszöntőbeszédében, hogy az adatoknak egy forrása kell, hogy legyen, különben lesznek eltérések a különböző rendszerek információi között. Ez vezette a két társaságot arra, hogy elkezdjék az üzemirányítási rendszer fejlesztését az ELMŰ-ÉMÁSZ-nál. Céljuk az volt, hogy csökkentsék a fogyasztói zavartatást, azaz minél jobb szolgáltatást nyújtsanak ügyfeleiknek. Az ELMŰ-ÉMÁSZ-nak 2,4 millió ügyfele van, az ő ellátásukhoz 47 ezer kilométer hosszúságú hálózatot üzemeltetnek. Az elmúlt évben több mint 900 ezer fogyasztót kapcsoltak vissza három percen belül az elvégzett fejlesztéseknek köszönhetően.

Friedrich Wilhelm Knebel, az ELMŰ-ÉMÁSZ Igazgatóságának tagja

Az üzemirányítási rendszer rekonstrukciójára létrehozott projekt az ELMŰ Hálózati Kft.-nél 2013-ban kezdődött. Négy év alatt nemcsak az átadott üzemirányítási rendszer újult meg, hanem az azt kiszolgáló rendszerek, elemek is. A projekttel párhuzamosan átalakult az üzemirányítás szervezete is, amihez a munkavégzést hatékonyan támogató környezetet hoztak létre két helyszínen.

„A mi felelősségünk, hogy minél gyorsabban ellássuk felhasználóinkat. Üzemzavaraink hatását lényegesen tudjuk csökkenteni azzal, hogy központilag, távolról is be tudunk avatkozni. Így jóval az üzemzavart okozó probléma elhárítása előtt tudjuk az üzemzavarral érintett felhasználók számát csökkenteni ” – mondta Béres József. A központi beavatkozást követően, a most átadott rendszer által gyűjtött adatok segítségével, a helyszínen folytatják a hagyományos hibaelhárítást.

Nem elég egy jó rendszer, annak biztonságosnak is kell lennie. A minap a kibertámadás miatti fenyegetettség okozott zavart. A felújított üzemirányítási rendszert korábban biztonsági szempontokból már tesztelték. Mindent megtettek azért, hogy a rendszerek minél biztonságosabbak legyenek az informatikai behatolások ellen is. A hálózat irányításának agya e rendszer, ezért is volt fontos a megbízható partnerek kiválasztása, akik kiváló teljesítményt nyújtottak. „Segítő kezek nélkül nem jött volna létre e projekt, melynek eredményeire büszkék vagyunk. Jövőnket alapoztuk meg vele ” – jegyezte meg az ügyvezető.

Az új üzemirányítási rendszer átadója

A közműszolgáltató cégeknek egyre rugalmasabbnak kell lenniük, mert a fogyasztói igények, trendek folyamatosan vál­toznak. Feladataik ellátásához mind több kisegítő eszközt kell igénybe venniük. Az automatizáció és a digitalizá­ció kulcs­­kérdés a jövőre nézve. A fejlesztések is ebbe az irányba mutatnak világszerte. „Célunk, hogy a most átadott üzem-irányításirendszer-technika segítségével egyre kevésbé zavarjuk a fogyasztóinkat, minél gyorsabban tudjuk megha­tározni a hibákat és azok helyét, és adott esetben átkapcsolni a fogyasztókat ellátásuk érdekében más vonalakra” – hangoztatta Béres József.•

 
2017. október – Közlekedésfejlesztési különszám

2017. október – Közlekedésfejlesztési különszám

Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017

Innotéka