2013. április: jegyzet, portré, tudomány, biotechnológia, innováció, egyetem, disszemináció, közlekedés, vízgazdálkodás, zöldkörnyezet, megújuló energia, it, okostechnológia
2013. április 4.

Szerző:
Bencze Áron

R-Traffic Kft. • rtraffickft@mail.datanet.hu

A kötöttpályás biztonsági rendszerek fejlesztője

Közel húsz éve vesz részt a magyarországi közlekedés fejlesztésében a száz százalékban magyar tulajdonú R-Traffic Kft., mely saját fejlesztésű energia-távvezérlő, automatikus váltófűtési és tér­világítási rendszerrel rendelkezik. Dr. Rózsa Gábor ügyvezető igazgatót egyebek mellett a külföldi vasúti rendszerek adaptálási feladatairól kérdeztük.


A vasúti rendszerekkel, azon belül is elsősorban vasúti biztosítóberendezési technikákkal foglalkozó R-Traffic Kft. mióta van jelen a hazai piacon?
– 1996 óta veszünk részt a magyarországi közlekedésfejlesztésben, első munkáink között említhetem a Millenniumi Földalatti Vasút­vonalra telepített Központi Forgalomirányító Rendszer vasúthatósági engedélyezéséhez szükséges tanúsítói eljárás lefolytatását és a GYSEV KÖFI (központi forgalomirányítási) projektben a berendezésekre vonatkozó teljes körű alkalmassági vizsgálat elvégzését. Emellett a BKV szentendrei, ráckevei és kisebb mértékben gödöllői HÉV-vonalain végeztük el az automata fénysorompó berendezések bevezetését a nagyvasúti szabványok figyelembevételével.

Milyen tervezési feladatban vesznek részt most?
– A jelenleg futó legnagyobb tervezési feladatunk a szolnoki csomópont tervezésében való részvétel. Szolnoknak mint MÁV közlekedési csomópontnak a korszerűsítése a biztosítóberendezés és a FET rendszer átépítési tervezése a feladatunk. Akik ismerik az aktuális topológiát, azok számára sokat mond, hogy a feladat az A-B, C-D elágazástól alapvetően a személypályaudvar átépítését jelenti a két híd, a Zagyva- és a Tisza-híd környezetével együtt egészen Szajol állomásig. A részletekbe menő feladatmegoldás érinti a magasfogadó és az indító vágánycsoportok kapcsolatrendszerét is, függetlenül attól, hogy a pályakorszerűsítés és átépítés ezekre a területekre nem terjed ki.

Mit lehet tudni a külföldi rendszerek adaptálási feladatairól?
– Miután honosítási kérdésekkel is foglalkozunk, folyamatosan vizsgáljuk és jelen vagyunk Svájc, Németország, Ausztria és részint Franciaország nagyobb beruházásainak megvalósításában is, természetesen csak olyan mértékben, ami elsősorban a MÁV-fejlesztéseknél releváns. Legfőképpen azért, hogy a hazai sajátosságok figyelembevételével hasonló biztonsági rendszerek kialakításán őrködjünk. A homogenizációs folyamatban alapvető biztonsági filozófiák megtartása mellett a folyamatosan élő és a külföldi rendszerektől esetenként eltérő MÁV-rendszereket adaptáljuk. Az R-Traffic Kft. alkalmazásában hat mérnök dolgozik, ugyanakkor feladatorientált kontaktusban vagyunk 5-6 céggel és gazdasági társasággal, így közel félszáz mérnökkel, illetve technikussal állunk közvetlen kapcsolatban.

Ebben az évben milyen feladataik voltak eddig, és mire számítanak még?
– Idén a többi között a 4-es metró Etele téri járműtelepének kiszolgálórendszerével kapcsolatosan részfeladatokra koncentrálunk: 12+1 járműkapu automatizálása, illetve a Siemens biztosítóberendezéseivel való összekötése.

Az év második felében a szajol–püspökladányi vonal kivitelezésében vesznek részt. Ebben mi lesz a dolguk?
– A vasútvonal biztosítóberendezési szegmensében kell bizonyos beszállításokat végezni folyamatosan, 2015-ig bezáróan. A feladat elsősorban interfészek tervezése és gyártása. Az ősz folyamán az Esztergom–Óbuda vonalon a váltófűtésekkel kapcsolatos tervek kidolgozását fogjuk elvégezni, illetve kivitelezni. A győri Audi-gyár vasúti hálózatán majd automatizálási fejlesztéseket hajtunk végre. Utoljára maradt, de talán a legszínvonalasabb és legnagyobb kihívás számunkra Budapesten a 2-es és 4-es metróvonalak biztosítóberendezéseinek alkalmassági tanúsításában való részvétel. A metró tanúsítási munkái a minisztériumi kijelölést követően a Széchenyi István Egyetemen Győrben, illetve annak jogelődjénél, a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán kezdődtek.•

Dr. Rózsa Gábor főiskolai docens 1971-től a Széchenyi István Egyetem Automatizálási Tanszék oktatója, fő kutatási területe a városi és gyorsvasutak biztosítása. Így természetes a kapcsolat a hazai metrófejlesztési munkákkal. Számos koordináció, fejlesztés, vizsgálati jelentés, amelyet az R-Traffic Kft. készít, alapozza meg a Széchenyi István Egyetem tanúsítási tevékenységét. A tanszék a BKV vizsgálócsoportjával a következő hetekben szoft­­ver- és funkcionális teszte­ket végez a Dél-Buda–Rákos­palota, azaz a 4-es metró rendszerén.
 
Innotéka