2014. október: jegyzet, régészet, portré, anyagtudomány, tudomány, biotechnológia, paragrafus, innováció, ipari automatizálás, elektronika, it, vízgazdálkodás, zöldkörnyezet

„Lábujjhegyen” járva dolgoznak a partfalon

Jövő év májusáig 2,2 milliárd forintból (kivitelezési költség: 1 milliárd 325 millió forint) újul meg a szegedi partfal a Boszorkányszigettől a Bertalan hídig tartó 2,1 kilométeres szakasza.


A szegedi önkormányzat az uniós pályázat kedvezményezettje, az Ativizig a szakmai felügyeletet látja el, a kivitelező a Szeged S-H-K 2013 Konzorcium, amelynek tagjai a Swietelsky Magyarország Kft., a Hídépítő Special Kft. és a KÖTIVIÉP’B Kft. Az EU 1,5 milliárd forinttal támogatja a projektet, 700 millió forint az önerő összege. A beruházás 2014. január 29-én kezdődött. A beruházás érdekességeiről, kihívásairól Papp István mérnök, a projekt egyik vezetője beszélt magazinunknak.

– Szeged árvízi elöntéssel szembeni biztonsága nem volt megfelelő. Sokak számára ismerős látvány árvíz idején a Stefánián és a Korányi fasornál átszivárgó víz – mondta elöljáróban Papp István mérnök, a kivitelező konzorcium egyik tagja, a KÖTIVIÉP’B Kft. projektvezetője. – A komolyabb problémát nem a víz átbukása, hanem a meglévő partfal alatti és a partfalon átszivárgó víz jelentette. Ennek megakadályozására a tervező kitalálta, hogy 45 centiméter széles, két és fél, három, helyenként – a Stefániánál lévő lépcsősornál – hat méter mély vízzáró vasbeton résfalat építtet víz felőli résvezetővel. Ez a meglévő támfal tövében van lemélyítve, és hatékonyan akadályozza meg a víz támfal alatti átszivárgását a szivárgó vizek úthosszának növelésével. A vasalt résfal tetején végighúzódik egy összekötő fejgerenda, amely alaprajzilag igazodik a meglévő támfal kontúrjához. A résfal fejgerendájából indul egy szintén vízzáró vasbeton köpenyfal, amely megakadályozza a meglévő súly- és szögtámfalon keresztüli átszivárgást. A köpenyfalszerkezetet fejgerenda zárja le: ebbe milliméter pontossággal süllyesztették bele azokat a talplemezeket, amelyekhez majd a mobil elemek tartószerkezeteit illeszthetik – magyarázta a szakember.

Az országban ehhez hasonló, szintén a konzorcium által épített rendszer Szentendrén működik, amely tavaly sikeresen vizsgázott. Papp István elmondta, a szegedi rendkívül összetett projekt. „Lábujjhegyen” járva kellett dolgoznunk. Ennek egyik oka a Stefánián és a Korányi fa­soron található több száz éves fák és más növények megóvása. Dendro­lógus szakembert kellett megbíznunk, aki folyamatosan ellenőrizte a munkát, figyelte a fák állapotát, gyökereit. Szintén egyedülálló a köpenyfalak díszítése. A betonfelületen képzőművészeti alkotásokat helyeznek el: a zsalu belső felületére ráragasztott gumi lenyomat (RECKLI zsaluminta) a betonba belenyomódva alakítja ki a képet.

A teljes építési szakaszon a szintén megújuló kiselemes térkő burkolattal ellátott járda tövében készül egy közepes mélységű szivárgórendszer, amely az esetleges átszivárgásokat, az eddig tapasztalt fakadóvizes jelenségeket és a buzgárosodási kockázatot hivatott kizárni. A szivárgórendszer másik fontos szerepe a mentett oldali magas talajvízszintből adódó, a megépített vízzáró vasbeton köpenyfal hátoldalán esetlegesen kialakuló, „külső terhelésként” jelentkező víznyomás megakadályozása. Ez egy 80 centiméter széles, 1,5–3,5 méter mély kavics szivárgórendszer, amelyben két magasságban épített 200 milliméter átmérőjű perforált PVC dréncső fut. Egyes helyeken ezeket óvatosan, a gyökerek alatt átfúrva tudtuk csak elhelyezni. A fák törzseit kalodával vettük körbe, hogy megóvjuk őket az esetleges sérülésektől – ismertette az eljárást Papp István.

– A Patológiától a Belvárosi hídig már elkészültünk a köpenyfallal. A Stefánián elkezdtük bontani a meglévő támfalat. A két kilométer hosszú északi és déli szivárgórendszerből 1500 méterrel elkészültünk – sorolta a szakember.

A negyedik, a Belvedere és a Bertalan híd közötti részen nem épül résfal, ott a meglévő fejgerenda magasításával növelik az árvízi biztonságot. Ezek a munkálatok csupán a gyalogosforgalmat akadályozzák, mivel csak a partfal felőli szélső sávot zárják majd le.

Idén a kivitelezők felújítják az elektromos közvilágítási rendszert a Stefánián és a Felső Tisza parton, ahol a kábeleket és a kandelábereket is kicserélik. Ebben az évben elkészül a két szivárgóvíz-átemelő, jövőre pedig helyreállítják a parkot, valamint megtörténik a járda térkő burkolatának felújítása. Papp István hozzátette, az elkészült vasbeton elemek mindkét oldalon graffitiálló bevonatot kapnak.•

 
2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

Hírlevél feliratkozás

Innotéka