2019. április: jegyzet, ökológia, portré, élelmiszer, orvostudomány, tudomány, kémia, innováció, egészségipar, mikroszkópia, it, közlekedés, építés, urbanisztika, zöldkörnyezet, okostechnológia, egyetem, disszemináció, környezetvédelem

Az új Közlekedési Múzeum Kőbányán épül

A Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban február 28-án jelentették be az intézmény által kiírt nemzetközi építészeti...


A felhívásra összesen tizenhárom magyar és külföldi építésziroda adott be pálya­műveket, melyeket tizennyolc tagú – neves hazai és nemzetközi szakemberekből álló – zsűri értékelt. Az ünnepélyes eredményhirdetésen Tarlós István főpolgármester mondott köszöntőt és adta át az első helyezettnek járó díjat Vitézy Dávid főigazgatóval, a zsűri elnökével közösen.

A tervpályázat nyertese a Diller Scofidio + Renfro építésziroda lett. A világhírű amerikai tervezőiroda számos jelentős közintézményt és múzeumot tervezett világszerte az elmúlt évtizedekben, egyik legismertebb munkájuk a New York-i High Line, ahol egy felhagyott iparvasútból alakították ki a világ egyik legsikeresebb új sétányát és parkját. A budapesti Közlekedési Múzeum számára a terület ipari örökségét tiszteletben tartó, a MÁV korábbi dízelcsarnokának megőrzését és múzeumként való újjászületését biztosító, az egykori járműjavító épületét új kiállítóterekkel kibővítő izgalmas, kortárs tervet nyújtottak be.

A tervpályázat nyertese az eredményhirdetés bejelentésén (Forrás: mmkm.hu)

„A barnamezős beruházás keretében a mintegy héthektáros területen egy nemzetközileg is jelentős tudásközpont jön létre új közösségi terekkel és színvonalas szolgáltatásokkal” – emelte ki Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a döntés és a pályaművek ismertetésekor.

A nyertes pályamű a dízelcsarnokot új épülettel egészíti ki, amely befelé áthatja a csarnok tereit, illetve egy szinte lebegő tető alatt új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre. A régi csarnok­hoz csatlakozó épületszárny mintegy kihúzott fiókként enged betekintést a múzeum belsejébe, és a látogatókat bevonzza a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút kereszteződése felől. A kialakított közterületek karakteres, vonzó környezetet teremtenek az intézmény látogatóin kívül a járókelők számára is. Az új épületrész a meglévő ipari örökségi értékeket engedi érvényesülni, megőrzi és újrahasznosítja a csarnok karakteres belső tereit, legfelső szintje pedig remek kilátást nyújt a területre és az egész környező városrészre.

Az új Közlekedési Múzeum látványtervei (Forrás: mmkm.hu)

A régi városligeti helyszínhez képest kétszer nagyobb, mintegy tízezer négyzetméteres, korszerű kiállítástechnológiával létrejövő új állandó kiállítás számtalan eredeti műtárgyon és járművön keresztül mutatja be a magyar közlekedés nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, inspiráló történetét.

Az új épületegyüttesben a kiállítás területével közel azonos méretű látogat­ható műtárgyraktár, szakkönyvtár, dokumentációs központ, műszaki restaurátori tudásbázis is helyet kap. A nagyközönség elől majdnem másfél évszázada elzárt terület megnyílik, átjárhatóvá válik, új közösségi terek, találkozóhelyek jönnek létre, és a volt ipari övezet rehabilitációjával a főváros jelentős új zöldterülettel is gyarapodik.•

 
Innotéka