Robotok vs. építőipar?
A Mapei Kft. friss, 230 építőipari kisvállalkozás körében készített felméréséből kiderül, hogy a válaszadók 98 százaléka internetezik rendszeresen, 46 százalékuk okostelefonon, 54 százalékuk asztali gépen. A felmérésben részt vevők 79 százaléka mobilinternetet, 85 százalékuk okostelefont használ. A válaszadók mindössze 11 százaléka rendel interneten építőanyagot, ám szerszámot 72 százalékuk rendelt már online.
Az építőipari kisvállalkozók 75 százalékának viszont nincs weboldala, többségüknek azért, mert úgy gondolják, nem kell, hiszen van elég megrendelésük így is, de azért 28 százalékuk regisztrált valamilyen online szakemberajánló oldalon, 11 százalékuk pedig tervezi ezt.
A felmérés szerint a digitális eszközök terjedését az építőiparban az is hátráltatja, hogy az ágazatban még mindig az ajánlás a legdominánsabb marketingeszköz. A válaszadók mindössze 12 százaléka jut az internetről megrendeléshez, 93 százalékuk megrendelők, 61 százalékuk pedig más szakember ajánlásával jut munkához.
A megkérdezettek 37 százaléka elképzelhetőnek tartja, hogy robotok építsék a házakat, a nehezebb feladatokat, mint a falazás, a betonozás, a vakolás és az anyaghordás, a többség rábízná egy robotra. Bár e technológiák elterjedése még eltarthat egy ideig, a jövőben a digitálisan érett építőipari vállalkozások szerezhetik meg a legjobb megrendeléseket.•