Magabiztosak a magyar startupok
Az átlagos magyar startup-alapító harminc feletti, diplomás férfi, legtöbbjük korábban külföldön folytatott tanulmányokat vagy szerzett munkatapasztalatot. A hazai startupok 72 százaléka szeretne ugyan új piacok felé nyitni, ám legtöbben a kelet-közép-európai régió mellett döntöttek, és csak alig harmaduk gondolkozik az Egyesült Államokban. Az induló vállalkozások főként az SaaS (Software as a Service) területén működnek, vagyis szoftverszolgáltatást nyújtanak B2B ügyfeleknek, de emellett deep techben – AI, Big Data, Fintech, Medtech – is jelentős hányaduk képviselteti magát. A magyar startupok háromnegyede kockázati tőkét használ fel, és még ennél is magasabb (80 százalék) az arányuk azoknak, akik állami hátterű alappal állapodtak meg.
Láthatóan egyre élénkebb a piaci érdeklődés irántuk: közel a felének van stratégiai megállapodása ilyen szereplővel, és sokan vettek részt nagyvállalati akcelerációs programban. A hazai startupok a legnagyobb kihívásnak az értékesítést, az ügyfélszerzést és a szakemberhiányt tartják. A koronavírus-válság ugyanakkor nem rengette meg a szektort: mindössze harmaduk nyilatkozott úgy, hogy negatív hatással volt rájuk a pandémia, és alig tizedük kényszerült arra, hogy változtasson üzleti modelljén.•