Városok a klímavédekezés frontvonalában
Az európai uniós szakpolitikákban az utóbbi időszakban a városok egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a klímaváltozás elleni harcban. A városokat leginkább az különbözteti meg ebből a szempontból a falvaktól vagy a még kisebb településektől, hogy a népesség koncentrációja ott jóval nagyobb. A nagyobb népsűrűség növeli a környezeti kockázatok és veszélyhelyzetek súlyosságát, akár a klímaváltozás miatt, akár más okból fakadóan. Ezt a problémát pedig helyben kell megoldani, amire azonban a települések sokszor önerőből nem képesek.
„E probléma kezelésére alakították ki a nyolcvanas évek vége óta a fenntartható városkezelési, illetve településfejlesztési keretrendszert az Európai Unióban. A jelenleg is érvényes, 2021–27-es uniós költségvetési ciklusban a fenntartható városfejlesztés külön keretet kapott a regionális fejlesztési alapon belül – mondja Nagy Gyula, a Szegedi Tudományegyetem Földrajzi és Földtudományi Intézetének adjunktusa. – Így elkülönített források állnak rendelkezésre egyebek között a klímaváltozás hatásainak mérséklését célzó projektek számára, a reziliencia (ellenálló képesség) növelésére, illetve az adaptációs és mitigációs (enyhítési) stratégiák kidolgozására. Az EU-s irányelvek szerint az összes tagállamban a regionális támogatások legalább öt százalékát fenntartható városfejlesztésre kell fordítani.”
Így ér össze uniós szinten a településfejlesztés és a fenntarthatóság, illetve az éghajlatváltozás elleni küzdelem. Bár érezhető, hogy az Európai Unió egyre nagyobb hangsúlyt helyez a népességkoncentráló területek (városok és várostérségek, agglomerációk) fejlesztésére, mindez nem azt jelenti, hogy a vidéket elhanyagolnák. Felismerték azt, hogy a sűrűbben, illetve ritkábban lakott térségek másféle beavatkozási stratégiát igényelnek, hogy hatékonyan legyenek képesek alkalmazkodni a klímaváltozás kihívásaihoz.
Mi teszi a városokat fenntarthatóvá? Nagy Gyula megjegyzi, hogy az utóbbi időben szinte minden fejlesztési célt a fenntarthatóság ernyője alá igyekeznek csoportosítani, hiszen a korszellem miatt ezáltal nagyobb valószínűséggel sikerül rájuk támogatást szerezni. A kutató alapvetően két pillérre helyezi a városok fenntarthatóságát; két fejlesztési irányt tart fontosnak, amelyek kiegészíthetik egymást. Az egyik változtatás a lakosság tényleges, aktív bevonása a fejlesztésekről meghozandó döntések előkészítő folyamatába. A másik irányt azok a technológiai fejlesztések jelentik, amelyek a települések klímasemlegességét, illetve ellenálló képességük növelését szolgálják, és sokkal hatékonyabbá, kevésbé környezetszennyezővé teszik a városok mindennapi működését.
A lakossággal együtt
Az emberek bevonása a döntéshozatali feladatokba – szlogenek szintjén – azóta dívik, amióta világ a világ. Itt is lényegi változásokra van azonban a közeljövőben szükség, hiszen olyan jelentős reformok válnak hamarosan elengedhetetlenné, amelyek sikere az emberek együttműködésén áll vagy bukik. Ezért meg kell értetni, illetve el kell fogadtatni a lakossággal, hogy az átalakítások értük és általuk történnek. Valós beleszólást kell nekik adni, hogy a sajátjuknak érezzék a célokat. A fenntartható városfejlesztési reformok újabban ezért emelik ki már a célok elnevezésében is, hogy lényegi, értelmes (meaningful) módon kell az emberekkel konzultálni a döntések meghozatala előtt. Ez a participáció, a lakossági részvétel gondolata, mely a településfejlesztésben már az 1970-es évek óta ismert és használt fogalom. Nem elegendő tájékoztatni az embereket, hogy mi a fenntartható, milyen változtatások, milyen új viselkedésmódok lesznek számukra előnyösek közép- és hosszú távon. El kell érni, hogy a lakosok átlássák a szükséges települési döntések hátterét, mert a megértés az elfogadás előfeltétele.
„Sok esetben találkozunk a helyi lakosok részéről azzal az állásponttal, hogy: »Nekem ne mondják meg, hogy mit csináljak, és nekem mi a jó. Ez az én döntésem, és utálom, ha beleszólnak. Majd én eldöntöm, hogy szelektíven gyűjtöm-e a hulladékot, vagy sem« – hoz példát a fenntarthatósági célú városfejlesztési reformok mindennapos akadályaira Nagy Gyula. – Ha azonban már a tervezési folyamatba bevonjuk az embereket, akkor esélyünk van arra, hogy megértik és elfogadják a változtatás szükségességét. A legfontosabb, hogy átlássák, hogy ezekre a reformokra nem a trend, a divat miatt van szükség, hanem azért, hogy a jövőben is fenntartható maradjon az életminőségük. Tudatosítani kell bennük, hogy különben a panellakásban fognak megfőni pár év múlva, vagy nem lesz miből locsolni a gondozott pázsitot (sőt, inni se lesz mit), ha nem csináljuk mindezt meg.”
Vannak olyan, klímasemlegességet célzó reformkezdeményezések, amelyek különösen heves társadalmi ellenállásba ütköznek – legalábbis a társadalom hangos és erős érdekérvényesítő képességgel bíró csoportjai részéről. Ilyen az autók kitiltása a belvárosokból, és a kerékpáros közlekedés előtérbe helyezése. Bizonyos kutatások szerint az autós közlekedés a magánemberek egyik legsúlyosabban éghajlatkárosító tevékenysége. Ugyanakkor természetesen a kényelmüket szolgálja, ami ellenérdekeltté teszi őket a változtatásban. A kutató szerint azonban folyamatosan terjeszteni kell a klímaváltozás okairól, illetve az alkalmazkodáshoz szükséges változtatásokról szóló információt. Hiszen szerencsés esetben ezek idővel a köztudat részeivé válnak, így a szükséges településfejlesztési hangsúlyeltolódásokat is jobban megérthetik.
A különböző álláspontok megjelenése a városfejlesztés tervezésekor nemcsak azoknak fontos, akik elmondhatják a véleményüket abban a reményben, hogy az elképzeléseik megváltoztatására késztethetik ezáltal a döntéshozókat. A vita maguknak a tervezőknek is fontos, mert ebből tanulhatják meg, hogy hogyan alakítsanak ki olyan fejlesztési koncepciókat, amelyek sokkal szélesebb körű társadalmi támogatást élvezhetnek, mégsem veszítik el az eredeti céljaikat. Mindemellett fontos lenne, ha nemcsak a lakosság, hanem a témával foglalkozó tudományos közösség véleményét és szakértelmét is beleépítenék a mindennapi döntéshozatali folyamatokba, ugyanis egyes kutatások friss, saját méréseken alapuló eredményekkel tudnak szolgálni az adott település környezeti-társadalmi-gazdasági állapotáról, melyek jól hasznosíthatók.
A városok és a klímaváltozás kapcsolata abból a szempontból különösen frusztráló, hogy bár az egyre súlyosbodó ökológiai és éghajlati krízisért legnagyobbrészt az ipar, illetve a mezőgazdaság a felelős, a negatív hatásait mégis a városokban nagy tömegben élő embereknek és maguknak a településeknek kell elviselniük. Mégsem lehet emiatt lemondani a városi környezetszennyező és a globális felmelegedést erősítő folyamatok átalakításáról, az iparra, mint fő bűnösre mutogatva, hiszen a további klímaváltozás enyhítéséhez, illetve a már mindenképpen bekövetkező negatív hatásokhoz való alkalmazkodáshoz szükséges átalakítások elválaszthatatlanak egymástól, és az átfedés is jelentős közöttük.
„Senki sem feledkezhet meg arról, hogy a klímaváltozásban neki is személyes felelőssége van. Sokan olyan ipari vállalatoknál dolgoznak, amelyek jelentősen hozzájárulnak a földi éghajlat átalakulásához, ez ellen nem nagyon tudunk tenni, de emellett a magánéletben mindenki végez olyan tevékenységeket, amelyek ugyancsak károsak az éghajlatra nézve – folytatja Nagy Gyula. – Lassan nyolcmilliárdan élünk ezen a bolygón, és ha mind a nyolcmilliárd ember úgy gondolkodna, hogy ő csupán elszenvedője a klímaváltozásnak, és ezért semmit sem tesz ellene, az összességében már hatalmas tömeget és jelentős hatást jelent. Ugyanez a városok nyelvére lefordítva azt jelenti, hogy a megelőző jellegű tervezési lépések ugyanolyan fontosak, mint a már kialakult problémákra adott reakciók.”
Esővízgyűjtő mintatelepülések
Azt nem állíthatjuk, hogy Magyarországon már ma teljesen általános lenne a fenntarthatósági célú településfejlesztés, de jó példák vannak. Nagy Gyula említi, hogy az elmúlt években például Szegeden egy geotermikus energián alapuló fűtési rendszert alakítottak ki, vagy az országban öt mintatelepülésen megvalósult az esővíz visszatartását és összegyűjtését szolgáló rendszer kiépítése. Ilyen a Szeged melletti Ruzsa község, amelyet – a Dél-Alföld más településeihez hasonlóan – az elsivatagosodás fenyeget. Bár amikor elsivatagosodásról hallunk, hajlamosak vagyunk ezt túlzásnak tartani, de tény, hogy az elmúlt száz évben Ruzsa térségében több száz centiméterrel mélyebbre húzódott a talajvízszint. Vagyis hatalmas mennyiségű víz tűnt el a talajból és ezzel a rendszerből. Kutatások szerint ezért fele-fele arányban klimatikus és antropogén hatások felelősek. A hasonló adottságú településeken már ma is aggasztó kérdés, hogy miként lesznek képesek megbirkózni a változó éghajlat bizonytalanságaival.
Ugyanis nem egyszerűen az a probléma, hogy nő az átlaghőmérséklet és csökken a csapadékmennyiség; aktuálisan jóval nagyobb bajt okozhat, hogy megnő a szélsőséges időjárási helyzetek gyakorisága. Vagyis az összességében kevesebb csapadék nemritkán szinte egyszerre zúdul le, amit hosszú hónapokig tartó aszály követ. Természetesen árvizek, jégesők, sőt olykor tornádók régen is voltak. Ám az adott település lakosságának életminősége szempontjából nagyon nem mindegy, hogy azok az árvizek, amelyeket korábban „évszázadosnak” mondtak, mivel százévenként csak egyszer fordultak elő, azok hamarosan már évente vagy évente akár többször is ismétlődhetnek majd. Ahogy az árvíz magassága is drasztikusan eltérő mértékben károsíthatja a település infrastruktúráját. Ha hirtelen zúdul le az eső, a megszokott árvizek magasságának többszörösét kell elviselniük a gátaknak, kell elvezetniük a közcsatornáknak, és több mint valószínű, hogy erre nem mindenhol lesznek képesek. Az úgynevezett villámárvizeket gyakran városi árvizeknek is nevezik.
„Az árvizeknél maradva, nem megvalósítható, hogy a végtelenségig emeljük a gátakat. Ezért rendszerszintű megelőző beavatkozásokra van szükség. Fel kell készülnünk arra, hogy a nem mérsékelt hatások következményei sokkal súlyosabbak lesznek, mint amennyi erőforrást igényelt volna a mérséklésük – magyarázza Nagy Gyula. – Eközben a már jelenleg is zajló folyamatokra is reagálniuk kell a települések fejlesztését tervezőknek. Ebben pedig még nagyon sok a tennivalónk. A fenntarthatóság nem megoldott, ha csak néhány települést magukba foglaló mintaprojektek valósulnak meg az országban. A vízvisszatartás problémáját mind a 3155 magyarországi településen meg kell oldani.”
Természetesen igen fontosak a mintaprojektek, amelyek afféle zászlóshajóként példát adnak a jó gyakorlatokról, de ezeket a fejlesztéseket minden településen meg kell valósítani. Sokszor a „modern” fejlesztéseken kizárólag a technológiát igénylő beruházásokat értik, pedig például a városközpontban nyaranta tomboló hőséget akár több fa ültetésével, a zöld és a vízfelületek növelésével is lehet mérsékelni. Erre vonatkozóan is számos városklimatológiai kutatási eredmény áll rendelkezésre. Ahogy a klímaváltozás káros hatásai mind nyilvánvalóbbá és nap mint nap érezhetőbbé válnak, a településeken belüli zöld felületek és területek is egyre felértékelődnek.
A zöld területeket korábban dekoratív és rekreációs szerepük okán létesítették, illetve tartották fenn. A szerepük azonban mára megváltozott: „a parkok zöld oázisokká alakultak, ahová az emberek a nagy hőségben elmenekülhetnek. A zöld felületek növelésében a szépséget, mint fő motivációt, felváltotta a hasznosság” – érvel Nagy Gyula. Általánosan igaz, hogy az aszfalttal, kövezéssel burkolt felszínek csökkentése – például a növényzet vagy a vízfelületek bővítésével – mérsékli a talaj hőfelvételét, márpedig a levegőt nem a nap melegíti közvetlenül, hanem az átmelegedő felszín adja át a hőt a felette lévő levegőnek.
A települések felkészítése a klímaváltozásra azért nehéz, mert egyszerre kell stratégiai szemléletű, hosszú távú döntéseket hozni, és azonnal kezelni az akut problémákat. Az utóbbiak gyakran drasztikus beavatkozásokat igényelnek. A várostervezéskor az kell legyen a fő szempont, hogy a település egyszerre legyen reziliens, azaz képes legyen ellenállni a külső hatásoknak, de dinamikus is maradjon, a folyamatok áthangolásával gyorsan tudjon reagálni a megváltozott körülményekre.
„Riadóláncként működő mechanizmusokat kell beépítenünk a város irányítási rendszerébe. Ezeknek szinte automatikusan életbe kell lépniük, ha az adott forgatókönyv valósul meg (például valamilyen természeti katasztrófa fenyegeti a települést). Talán sohasem volt fontosabb az előre gondolkodó várostervezés, mint a klímaváltozás korában – mondja Nagy Gyula. – Nem lehet olyan konkrét intézkedéseket kiemelni, amelyek ugyanúgy alkalmazhatók minden településen, hiszen ezek soha nem egyeznek minden jellegzetességükben. Inkább az a fontos, hogy minden városvezető zsebében ott kell legyen az összes elképzelhető forgatókönyv gyűjteménye, vagyis fel kell készülniük minden eshetőségre. E lehetőségek egy része talán ma még sci-fibe vagy katasztrófafilmbe illőnek tűnhet, de a trendek azt mutatják, hogy az extrém helyzetek egyre inkább elképzelhetővé válnak.”
Zöld átállás
A városok klímaváltozásra való gyakorlati felkészítésének két legfontosabb mechanizmusa az úgynevezett zöld átállás és a digitális transzformáció, és ezek már a mostani uniós, illetve magyarországi városfejlesztési irányelvekben is fontos szerepet kapnak. A digitális transzformáció egyik hatása, hogy a jelenleg még nagyrészt fizikai jelenlétet, illetve emberi munkát igénylő adminisztratív és diagnosztikus városüzemeltetési tevékenységek automatizálhatóvá válnak. Ezáltal nemcsak hatékonyabb lesz a működés, de az adminisztráció ökológiai lábnyoma is csökkenthető, hiszen kevesebb papírt használnak fel, az alkalmazottaknak kevesebbet kell utazniuk, és így tovább. „Ha nem kell mindenkinek nap mint nap ingáznia, azzal fellélegzik a város” – érzékelteti Nagy Gyula. A digitális transzformációval a települések egyre inkább lesznek a változásokra gyorsan reagáló okosvárosok és okosfalvak, persze ehhez az okos változások bevezetéséhez szükséges fogadókészségre és képességekre is szükség van.
A zöld átállás az ökológiai szemlélet térnyerését jelenti. A települések lakosainak nem szabad úgy gondolkodniuk a városi, illetve a városkörnyéki környezetről, mint ami az ő kiszolgálásuk érdekében létezik, és ő maguk nem részei, csupán élvezői a városi ökoszisztéma szolgáltatásainak. A kutató szerint mostantól egyenrangú félként kell kezelnünk a környezet azon elemeit is, amelyeket eddig uralni akartunk. Vagyis a zöld átállás sokkal inkább mentalitásbeli változtatást jelent, noha természetesen kiemelt szerepet kapnak benne a ténylegesen zöld, vagyis növényi felületeket érintő városépítészeti megoldások is, de ugyanúgy részét képezik a fenntarthatóságot célzó, hatékonyságot növelő, valamint a szennyezést és degradációt csökkentő megoldások is.
Bár a klímaváltozás a közeljövőben a városok mindennapi életét is jócskán meg fogja nehezíteni, a legdrasztikusabb következményei az egyre gyakoribbá váló szélsőséges időjárási helyzetek, sőt a természeti katasztrófák lesznek. A természeti katasztrófákra való reagálás képessége a kutató szerint az adott település adottságaitól, vagyis a kultúrától, az elhelyezkedéstől, az anyagi lehetőségektől, az ott lakók felkészültségétől, illetve a döntésekbe való beleszólási lehetőségeiktől függ. Nem meglepő, hogy a gazdagabb települések általában jobban felkészültek a krízishelyzetekre, illetve annak bekövetkeztekor a károkat hatékonyabban képesek orvosolni. Ez gyakran összefügg azzal is, hogy egy közösségnek mennyire erős az érdekérvényesítő képessége. Összességében ezekkel a kérdésekkel a környezeti igazságosságkutatások foglalkoznak. Ezeknek a kutatásoknak az a céljuk, hogy feltárják, hogy egyes közösségek miért tudnak egy-egy környezeti vagy civilizációs katasztrófára hatékonyabb választ adni, mint mások.
A környezeti eseményekre való felkészülés tervezésekor elengedhetetlen, hogy felmérjük az adott település adottságait és képességeit, hiszen az a beavatkozás, amely például egy tehetősebb térségben a leghatékonyabb lenne, az egy alacsonyabb jövedelmű régióban akár az ára vagy a technológia ismeretlenségéből adódó félelem vagy kétkedés miatt nehezen megvalósítható, vagy akár teljesen megvalósíthatatlan. Nagy Gyula az októberben megrendezett Országos Urbanisztikai Konferencián tartott előadást a klímaváltozás településszerkezetre gyakorolt hatásait érintő kutatásairól. „A Szegedi Tudományegyetem Földrajzi és Földtudományi Intézetében a többi között azt vizsgáltuk, hogy a természeti katasztrófák, például az árvizek, milyen hatással vannak hosszú távon a település képére, miliőjére, gazdaságára és társadalmi összetételére – mondja a kutató. – Tapasztalataink szerint a változások maradandóak és jelentősek. A mintaterületeink Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében voltak. Az árvizek után egyes településeket állami segítséggel újjáépítettek, aminek hatására átalakult a település képe, mások azonban az újjáépítésből kimaradtak. Az árvíz utáni változás lakossági és vezetői értékelése nem egyértelmű, van, ahol a lakosok szerint jó irányba, máshol viszont rossz irányba változott, alakult át a lakóhelyük.”
Ez a véleménykülönbség egyenes következménye annak, hogy az újjáépítés tervezésekor a lakosokat nem, vagy nem megfelelően vonták be a döntéshozatali folyamatokba, így ők nem érezhették maguknak a projektet, nem hallgatták meg és nem építették be a tervekbe a véleményüket Nem elég, hogy a település képe megváltozik, de ez társadalmi filtrációs folyamatot indít el. Ez azt jelenti, hogy a felújított településrészek felértékelődésével, illetve a megrongáltan hagyott részek elértéktelenedésével a településen belül és a település, valamint a környéke között is migrációs folyamatok indulnak el. Ennek következtében átalakul a helyi társadalom összetétele.
Társadalmi hatások
Köznapi, általános vélekedés szerint a falvak társadalma sokkal „összetartóbb”, mint a városi közösség. A faluban kevesebb ember lakik, így az emberek a helyi társadalom lényegesen nagyobb hányadával tartanak személyes kapcsolatot, jobban ismerik egymást. Talán e megközelítés manapság már kissé idealizált, de feltételezhetjük, hogy a társadalom helyi szövetét erősebb kötelékek tartják egyben, és méretéből adódóan a helyi közösség sokkal inkább egységes, mint egy nagy lakosságú, sokféle kulturális szokást tömörítő nagyvárosban. Egy átgondolatlan beavatkozással, amely például elválaszt egymástól évtizedek óta egymás szomszédságában lakó embereket, azokat a kötelékeket szakíthatjuk akaratlanul is el, aminek hatására a lakosok ellenérzésekkel fognak viseltetni az átalakítások iránt. Ezután még nehezebb lesz őket bevonni a településtervezésbe és -fejlesztésbe, és a következő katasztrófára való fejlesztés szinte azonnal kudarcra lesz ítélve.
„Lesznek olyan települések a természeti katasztrófák után, amelyek lakossága oly mértékben kicserélődik, hogy elveszítik régi identitásukat, és ezzel a településfejlődési pályájuk teljesen új irányt vesz – magyarázza Nagy Gyula. – Akár beleolvadhat a szomszédos nagyvárosba, vagy éppen a városból kiköltöző tehetősek fognak a rehabilitált településrészeken második otthonokat venni vagy építeni maguknak.”
A megnövekedett ingatlankereslet felértékeli a település egyes részeit, miközben lesznek olyan negyedek, amelyek kimaradnak a fejlesztésekből, és az ott élők életszínvonala meg sem közelíti majd az új építésű városrészek nívóját. Ez komoly társadalmi feszültségeket idézhet elő, ami megint csak hátráltatja a település fejlődését. Az újonnan betelepült tehetős lakosok – érdekérvényesítő képességükben bízva – előbb-utóbb szokatlan igényekkel léphetnek fel a „bennszülöttekkel” szemben. Például zavarhatja őket a kakaskukorékolás vagy a háziállatok tartásával járó nem feltétlenül kellemes szag.
Sokat hallani arról, hogy a klímaváltozás kiélezheti a meglévő és a jövőben kialakuló társadalmi feszültségeket, ám arra ritkán gondolunk, hogy ez akár a mi utcánkra is igaz lehet. Akkor valószínűleg eszünkbe sem fog jutni, hogy mindez az éghajlat átalakulása miatt van, és mi is tehetünk ellene, illetve felkészüléssel növelhetjük a negatív hatásaival szembeni ellenálló képességünket.
Az elmúlt évtizedekben mind a hazai – mint például a Szegedi Tudományegyetem Földrajzi és Földtudományi Intézete –, mind a nemzetközi kutatói közösség azon dolgozik, hogy minél pontosabb képet kapjunk a klímaváltozásnak nevezett komplex folyamatról annak érdekében, hogy a lehető legadekvátabb döntéseket lehessen meghozni. Hogy a legsúlyosabb károkat elkerüljük, már ma figyelembe kell venni a negatív tendenciákat, melyek a jövőbeli folyamatokra utalhatnak. Ezeket a városfejlesztési koncepciók kidolgozásakor be kell építeni a dokumentumokba, ezáltal könnyebben elfogadtathatjuk a ma még szükségtelenül drágának vagy túl drasztikusnak tűnő beavatkozásokat is.•