Vágányépítés magyar kézben

A beszerzés különlegességét világosan mutatja, hogy a Plasser & Theurer – a vállalatcsoport a világ legnagyobb vasútépítőgép-gyártója – SMD–80/UVP–2002 vágányépítő és átépítő gépláncból Európában mindössze három dolgozik aktívan. A géplánc hatékonyabbá és gyorsabbá teszi a kivitelezést (műszakonként 2000 vágányméter), ezzel is csökkentve a vágányzári időket, és ennek köszönhetően kevesebb lesz az utasforgalom korlátozása is a hazai vonalakon. A vállalat a korábban beszerzett ellenállás-hegesztő géppel és 40 aluminotermikus hegesztő csoporttal a régi vonalszakaszokat hézagnélküli vágányokká képes alakítani, illetve az ezekhez szükséges zúzottkövet saját tulajdonú mozdonnyal, illetve vasúti kocsival tudja a helyszínre szállítani. A V-Híd Zrt. a szükséges karbantartási, felújítási és átépítési feladatok minden munkafázisának elvégzését saját szakképzett állományával önállóan is el tudja látni.
210 tonnás karbantartó
Az SMD–80/UVP–2002 típusú vasúti gépláncot kifejezetten rövid vágányzári időkben való munkavégzésre fejlesztették ki, amely képes valamennyi típusú fa-, beton- vagy acélalj elbontására és lerakására. A pálya átépítése során – szükség szerint – lehetőség van kizárólag az aljak cseréjére is, amikor az eredeti sínszálat helyezik vissza. A géplánccal úgy válik lehetővé a magas munkateljesítmény, hogy közben a sínek és a keresztaljak nem szenvednek sérülést. Vágányátépítés és új telepítés esetén is az aljak nélkül 210 tonnát nyomó SMD–80-as vezérlése korszerű vezérlőegységekkel történik, így egyrészt tartható a meglévő pályageometria, ugyanakkor megoldható olyan szint- és irányvezérelt működés is, ahol a geometria a kiviteli tervek szerint módosul. Valamennyi munkaegység vezérlése szabadon programozható, sorosan kapcsolt vezérlőelektronika segítségével. A rendszer egyik különlegessége – és egyben előnye – az előrehaladást biztosító lánctalpas meghajtóegység, amely megbízhatóan magas vonóerőt biztosít, időjárási körülményektől függetlenül, akár nagy hosszesésű pályaszakaszokon is. Az SMD–80-as segítségével maga a vágányátépítés egyetlen munkafázisban, folyamatosan végezhető, a rendszer ráadásul hosszúsínek beépítésére is alkalmas, ahogy az új aljak folyamatos, előre meghatározott, egyenlő távolságú lefektetésére is. A munkavégzéshez nincs szükség segédmozdonyra, a géplánc állomási peronok mellett vagy ágyazatátvezetéses műtárgyakon is alkalmazható, és szint süllyesztése is lehetséges a meglévő hossz-szelvényhez képest.

A vágányépítő legfontosabb elemei
Az SMD–80-as raktár- és műhelyvagonjaiban a munkavégzéshez, illetve a géplánc karbantartásához, szereléséhez szükséges valamennyi kéziszerszám, kisgép, munkavédelmi felszerelések megtalálhatók, a sín be- és kifűzőegység pedig a vágány átépítésekor kap központi feladatot. Az egymással összehevederezett régi hosszúsíneket az SMD–80-as a keresztaljak mellé, a padkára vagy az ágyazat szélére helyezi. A síneket felszedő szerelvényt az általánosan alkalmazott, 120 méteres hosszúságú sínek felszedésére és szállítására alakították ki, a felszedés – bár lehetséges a pálya külső oldalairól is – általában a vágánytengelyből történik. A felszedéshez a bontott hosszúsíneket először szét kell hevederezni, a vendéghevedereket összegyűjteni és elszállítani.
A vágányépítő másik központi eleme a keresztaljak bontásáért és fektetéséért felelős manipulátoregység. A gép – elöl a csuklóra támaszkodva, hátul a forgóváza kerekeivel még a régi vágányon gördülve – az aljfelszedő egységével a négy egymás mellé tolt alj első darabja fölé áll, majd villás emelőrendszerével kiemeli azt, és a futószalaggal előre, a szerelvényen kialakított pályán mozgó portáldaruk felé továbbítja. A kaparólánc munkahelyzetbe állítása után megkezdi az alsó ágyazat egyengetését, a mögötte haladó eke pedig az aljak közepe alatt szükséges vályút alakítja ki. Az átépítés során az elbontandó keresztaljakat az aljfelszedő egység egyesével kiemeli az ágyazatból, majd az emelővillák és a szállítóláncok az átépítőegység felső részébe továbbítják. Az aljakat – szállítmányonként 20 darabot – önjáró daruk a szerelvény elején lévő speciális kocsikra rakják. Az új, beépítésre kerülő aljakat ugyanezek a szállítódaruk viszik, szintén a speciális kocsikról az átépítőegység tetején kialakított szállítóláncokra. Az új aljak is szállítóláncok és emelővillák segítségével kerülnek a beépítő-, aljlerakó egységre, amely a lánctalp mögött helyezi a kaparólánc által profilozott ágyazatra.

A beépülő és az elbontott aljak munkaterületre és onnan való elszállítása olyan szabványos, négytengelyes, oldalfal nélküli vasúti kocsikon történik, amelyek oldalára segédpályasínek vannak rögzítve. A gépláncon dolgozó portáldaruk, amelyekkel az aljak mozgatása történik, ezeken a segédpályákon közlekednek. Az aljszállító kocsik mozgatása is a meghajtóegységgel történik, tolatómozdonyra egyáltalán nincs szükség. A géplánc végén a bontott kapcsolószereket, alátétlemezeket, esetleges egyéb fémhulladékokat egy kéttengelyes vagonra szerelt, speciális mágneses szállítószalag végzi. A szalag a vagon padlóján keresztül leereszthető a vágánytengely fölött, néhány centiméteres magasságig, ahol az igen erős mágneses mező hatására azok szalagra kerülnek, majd a kocsi tetején tárolják, utána pedig elszállítják.

A Plasser & Theurer típusú vágányátépítő géplánc magyar kézbe kerülésének legnagyobb hozadéka, hogy a hazai vasúti pályák szükséges karbantartási, felújítási és átépítési kivitelezése már külföldi szakemberek bevonása nélkül is megvalósulhat.•