Az idei szlogen: TRendben vagyunk. Azaz, a múzeumok haladnak a korral. Többet, újat akarnak adni elsősorban a fiataloknak, akiknek nem elegendő a vitrin mögé rejtett tárgy meg az az általában tájékoztatásnak szánt rövid szöveg. Ha nincs látvány, vizuális többlet, unott arccal ténferegnek a termekben, és a pokolba kívánják az egészet. A Múzeumok Éjszakája nem titkolt szándéka, hogy az ő érdeklődésüket is felkeltse a közgyűjtemények, kiállítóhelyek iránt.
A tárlatokon és a kapcsolódó programokon bemutatják, hogyan váltakoznak a trendek, miként követik újabb és újabb hullámok egymást, miközben mégis van, ami örök. Alapvető kérdés, hogy vajon van-e ideális állapot, ami minden korosztálynak kínál valamit, vagy ez utópia?
Az audiovizuális eszközök használata nem mindenható, de hasznos, hiszen az új eszközök – digitális technológiák, internet és okostelefonok – alkalmazásával be lehet mutatni, egyben emlékezetessé lehet tenni az évezredes értékeket. Próbálkozni kell, mert ha elmaradnak a fiatalok, ha számukra fölösleges időtöltés egy kőtár, egy skanzen megtekintése, akkor ezt a hozzáállást adják majd tovább a gyerekeiknek, ezzel pedig lassan megszűnhet az ilyen jellegű intézmények létalapja.
Amit senki sem akar.•