Szemléletváltás a járóbeteg-ellátásban
Az egykori családi vállalkozás gyakorlatilag egyidős az egészégügyi informatika magyarországi megjelenésével, és megújulási képességüknek köszönhetően az egyik legnagyobb piaci szereplővé nőtte ki magát itthon ezen a területen. Szakmai elismertségüket is jelzi, hogy 2012-ben Európa hatodik legjelentősebb szoftverfejlesztője, a több mint ötven országban működő Asseco cégcsoport vásárolta meg őket. „Az 1990-es évek óta folyamatosan fejlesztett termékünk jelenleg közel hatvan kórházi ügyfelünkön keresztül mintegy 28 ezer felhasználóig jutott el” – érzékeltette a hazai piacon betöltött szerepüket dr. Pásztohai Sándor. Azt is elmondta, hogy a zászlóshajónak számító MedWorkS szoftver mellett egyre több speciális területre – onkológia, betegbiztonság, háziorvosi praxisközösségek, ápolás – fejlesztett egyedi alkalmazások révén bővítették ügyfélkörüket. A köz- és magánfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók mellett az egészségügyi ágazati irányítás szereplőivel is sikerült szakmai kapcsolatot kialakítaniuk. Véleménye szerint a vállalat sikere az évtizedeken keresztül gyűjtött szakmai tudás mellett arra vezethető vissza, hogy a vállalatvezetés, a munkatársak elkötelezettek, és a mindennapi munkában megmaradt a közvetlen, családias hangulat. Ennek köszönhetően a szervezet stabil, a fluktuáció pedig rendkívül alacsony.
A
vezérigazgató-helyettes kitért arra is, hogy az elmúlt években a világ
több országában is elindult egy stratégiai gondolkodás, ennek
következtében a tüneti kezelések helyett az egészség és a páciens került
a középpontba. A jövő informatikai fejlesztéseinél is stratégiai
gondolkodásmódra van szükség, hogy figyelembe vegyék a változásokat.
Ehhez meg kellett teremteni a szervezeti kereteket a vállalaton belül.
Ezért az Asseco 2016-ban létrehozta az Innovációs és Tudásközpontot
(ITK), melynek vezetője, Morvai Bálint úgy véli, hogy az egyik
legfontosabb feladatuk a szemléletváltás mellett egy olyan koncepció
megfogalmazása volt, mellyel néhány éven belül a nemzetközi piacra is
kiléphetnek. Az ITK jelenleg két projektre fókuszál: az egyik
a kardiológia területén egy folyamatvezérelt orvosi döntéstámogató
rendszer megvalósítása, a másik pedig egy protokoll- és adatvezérelt
járóbeteg-szakellátást segítő medikai szoftver kifejlesztése. Mivel
lehetetlen egy folyamatosan változó, több országot egyszerre kiszolgáló,
szakmailag koherens rendszert létrehozni, ezért az ITK közel harmincfős
csapata egy részben nyitott és rugalmas platformot hozott létre.
„A
fejlesztés platformfüggetlen, testre szabható, többnyelvű, böngészőből
használható, felhasználói oldalon nem igényel telepítést, az innovatív
megoldásoknak köszönhetően pedig rendkívül gyors” – sorolta az Intuitív Medikai Intelligencia előnyeit Morvai Bálint. Az új fejlesztések termékmenedzsere, az orvos végzettségű dr. Bagyura Zsolt
arra hívta fel a figyelmet, hogy az átfogó fejlesztések az orvosokat és
az ellátásban részt vevő személyzetet a szakmailag helyes és gyors
döntéshozatalban tudják támogatni. Véleménye szerint az egészségügyi
dolgozók számára a legnagyobb kihívást a hatalmas adminisztrációs teher
jelenti. A rendszer pedig éppen a kórelőzmények, a betegéletút
feltárásával segíti az ellátást, így a felesleges, sok esetben duplán
elvégzett vizsgálatok száma jelentősen csökkenthető. Az alkalmazásban
működő workflow motor segítségével az adott szakmai elvárásoknak
megfelelően olyan munkafolyamatokat lehet kialakítani, melyekkel könnyen
megvalósítható a minőségbiztosítási célú sztenderdizáció és
a nyomonkövethetőség is. Az IMI-n belül úgynevezett kontrollpontok
állíthatók be, melyek az adott pont előtti feladatok ellenőrzését teszik
lehetővé. A rendszer támogatja, hogy minden folyamat az előírt
korlátokon belül, a költségek, a határidők és a szakmai elvárások
betartásával valósuljon meg. A rendszerben nemcsak a kórházban végzett
diagnosztikai és laborvizsgálatok eredményeit lehet összegyűjteni,
hanem a páciens által az otthonában mért adatokat is, így az orvos
például a cukorbetegek és vérnyomásproblémákkal küzdők esetében azt is
láthatja majd, hogy mi történt két kontroll között.
„A betegéletút funkció a páciens medikai rendszerben rögzített összes korábbi adatának idősorrendbeli lehetőségét teremti meg, az electronic health records (eHR) pedig egy konkrét betegre vonatkozó, a rendszer bármely pontjáról elérhető kórelőzményt tesz elérhetővé” – emelte ki az IMI két újabb lényeges elemét dr. Pásztohai Sándor, hozzátéve, a rendszerben más egészségügyi intézmények által végzett vizsgálati eredmények is megjeleníthetők. Mindezek a járóbeteg-szakellátásban dolgozó szakmai személyzet számára hatékonyabb munkavégzést, a páciens számára pedig eredményesebb, a gyógyuláshoz rövidebb úton vezető kezelést eredményeznek. „Nemzetgazdasági szempontból különösen fontos, hogy az orvosok az így megspórolt időt a betegellátásra tudják fordítani” – hangsúlyozta az IMI egyik legfőbb előnyét a vezérigazgató-helyettes. Az új MedWorkS jelenleg csak a járóbeteg-ellátást nyújtó intézményeket szolgálja ki, azonban néhány éven belül szeretnék a teljes kórházi ellátásra kibővíteni a rendszert, és ezzel párhuzamosan nemzetközi színtéren is megjelenni a termékkel. Az utóbbi esetben nem a szoftver többnyelvűsége jelenti a kihívást, hanem az egészségügyi finanszírozási rendszerek országonkénti különbözősége. „Ehhez nemzetközi sztenderdeket kell használni és azokat folyamatosan követni” – mondta dr. Pásztohai Sándor.