Rugalmas szárny – üzem­anyag-megtakarítás

Novemberben repült a világon először valós kör­nyezet­ben az az aero­elasztiku­san szabott szárnyak­kal ren­del­kező repülő­gép, melyben a szén­szálas kompozit szál­iránya változik a szárny mentén.


A Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóinté­zet (SZTAKI) által vezetett nemzetközi, Flexop nevű projektben kifejlesztett repülőgép repülésének célja a szárnyakra nehezedő terhelés passzív csillapításának tesztelése volt.

Repülési előkészületek

A kísérleti repülőgép szárnyában lévő szénszálak speciális, irányított szabásmintájának köszönhetően amilyen irányból kell, a szárny erős, míg a többi részen anyagot, ezzel tömeget lehet spórolni, és mivel az új generációs szárnynál azonos repülési manővereknél alacsonyabb erőhatásoknak kell fellépniük, a repülés zöldebb és olcsóbb lehet.
A projekt vezetése mellett a SZTAKI tervezte, építette és működteti a fedélzeti avionikai (elektromos és elektronikai repülési) rendszert, beleértve a szárnyban lévő érzékelőket és aktuátorokat, valamint a fedélzeti robotpilóta-rendszer szoftveres és hardveres elemeit, amelyekkel megismételhető kísérleteket végez és adatokat gyűjt.

A földi irányítás képernyői, rajtuk a gép útvonala

A tesztrepülőgép már többször a levegőbe emel­kedett, de akkor még csak rádiós távirányítón keresztül irányították a pilóták. A mostani repülésen már bekapcsolták a robotpilótát is, ami a speciális, kutatási célú manővereket megismételhetően, a kézi vezérlésnél sokkal precízebben valósítja meg, így a tudományos kísérletekben össze­hasonlít­hatóak a ma megszokott, hagyományos kompozit szárnyak és a projektben épített könnyebb és egyben rugalmasabb szárny.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka