NI myDAQ – tenyérnyi eszköz nyolc mérőműszer tudásával a diákoknak
Az 1976-ban a Texas állambeli Austinban alapított vállalat első tengerentúli gyártóegységét Debrecenben nyitotta meg, immáron 12 éve. A debreceni gyár jelenleg több mint ezer főt foglalkoztat, továbbá itt valósul meg a vállalat teljes hardvergyártásának több mint 90 százaléka. Budapesten található a vállalat Kelet-Európát kiszolgáló kereskedelmi és marketingközpontja, amely szintén több mint egy évtizede a debreceni csapattal szoros együttműködésben segíti a hazai mérnököket, kutatókat, oktatókat és diákokat munkájuk hatékonyságának fokozásában.
Az NI kiemelt fontosságú területként tekint az oktatásra. A vállalat célja, hogy a felnövekvő generáció minél több tagjával ismertesse és szerettesse meg a mérnöki pályát, munkájukhoz a legmodernebb technológiát nyújtsa, a közös munka eredményeképpen pedig mind a technológia, mind a társadalom fejlődését elősegítse.
Az NI által fejlesztett, 2011-ben Innovációs Díjat nyert NI myDAQ termék pontosan e célok megvalósításában játszik fontos szerepet. Az NI myDAQ egy izgalmas, bővíthető, számítógép alapú platform, amelyet arra terveztek, hogy használatával a diákok valós méréseket végezhessenek a való világból szerzett adatokkal, gyakorlati kísérleteket hajthassanak végre az elméleti síkon túlmutatva, a laboron kívüli munka során. A műszer megfizethető, masszív és mindemellett kisméretű, zsebben is elfér. A készülék teljes egészében USB-s tápellátásról működik, tehát könnyen hordozható, és egy laptop segítségével bárhol használható. Az NI myDAQ nyolc kulcsrakész, szoftverdefiniált műszer kombinációja – melyek közt megtalálható például funkciógenerátor, oszcilloszkóp és digitális multiméter – egy eszközben. Ugyancsak ezek a szoftvereszközök alkalmazhatók az NI ELVIS II oktatási platformon, aminek köszönhetően az eszköz használói bárhol, bármikor végezhetnek kísérleteket vele. Az NI LabVIEW rendszertervező szoftverrel a felhasználók a műszer funkcionalitását tovább bővíthetik egyedi alkalmazások százaira.
Az NI myDAQ eszközt már több mint ezer kolléga és egyetem használja világszerte – így Magyarországon is. Az NI célja, hogy minél szélesebb körben megismertesse a diákokkal az NI myDAQ eszközt és annak változatos felhasználási lehetőségeit, illetve, hogy elősegítse gyakorlati alkalmazását.
E célból az NI idén ismét meghirdette NI myDAQ pályázatát, melynek keretein belül olyan diákok jelentkezését várták, akik az NI myDAQ termékkel újszerű, vagyis sehol máshol nem alkalmazott, használt vagy publikált mérési és adatgyűjtési eljárást dolgoztak ki, és azt gyakorlati feladatok megoldására alkalmazták. A pályázó diákok számára az NI költségmentesen biztosította az NI myDAQ terméket. A pályázat témája kötetlen volt, nem korlátozódott adott elektronikai mérésekre vagy fizikai témakörökre, azonban bizonyos formai követelményeknek meg kellett felelniük a dokumentációt illetően. Számos pályázat érkezett, amelyeket az NI munkatársaiból álló szakértői bizottság értékelt és bírált el.
A pályázat eredményhirdetésére ünnepélyes keretek között került sor, melyet dr. Ábrahám László, az NI debreceni gyárának ügyvezetője nyitott meg köszöntőjével, majd adta át személyesen a díjakat. Első helyezést értek el a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium diákjai Radioaktív anyagok felezési idejének mérése című pályázatukkal. A második díjat szintén középiskolás tanuló nyerte el a sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégiumból Az állatbarát légyfogó című pályamunkájával. A teljesen automata légy-, illetve rovargyűjtő szerkezet megfelelő kalibrálás után optikai érzékelő segítségével önálló működésre képes. A harmadik helyen pedig holtversenyben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatóiból álló két csapat végzett (Hatékony ADC-teszt megvalósítása gyors szinusz illesztéssel, illetve A/D konverter linearizálása dither felhasználásával című munkáikkal). A győztes pályázatokat a díjkiosztó ünnepélyen bemutatták, az esemény zárásaként pedig a résztvevők látogatást tehettek a gyárban, ahol megtekinthették a műszer gyártását is.
Az NI arra törekszik, hogy olyan eszközöket adjon a diákok kezébe világszerte, így Magyarországon is, melyek segítségével már tanulmányaik során is valós, izgalmas és komplex mérnöki kihívásokkal nézhetnek szembe és oldhatják meg ezeket sikeresen. Az NI kollégái hisznek abban, hogy törekvéseikkel hosszú távon mind a technológia, mind a társadalom fejlődését elősegítik.•