2011. július 8.

Szerző:
Szegedi Imre

Innovációs pesszimizmus

Évek óta kétszáz körül ingadozik a hazai ipari parkok száma, ami fontos statisztikai adat, de valójában nem az a fontos, hogy hány van, hanem az, hogy milyen munka folyik a kerítésen belül. Bérmunka a multiknak, bedolgozás nagyobb hazai vállalatoknak, kétkezi munkával, ilyen-olyan gépekkel? Esetleg együttműködés, közös gondolkodás, közös pályázás, átgondolt és összehangolt fejlesztés? Törekvés szabadalommal védett ötletre, amiből piacképes termék lehet?

Utóbbi kevéssé jellemző az ipari parki innovációra, ami törvényszerű, hiszen igen alacsony a parkokba települt innovatív vállalkozások száma és aránya. A vállalkozások jelentős része ugyanis úgy ítéli meg, hogy piacán nincs fizetőképes kereslet az innovációira. Ez sok cégnél úgy nyilvánul meg, hogy tevékenysége folytatásához nincs is szükség innovációra. Leírja a cég életében ezt a területet, csakhogy ezzel a vállalkozás jövőjét is veszélyezteti.
Arra, hogy milyen alacsony a magyar vállalatok innovációs hajlandósága, álljon itt a következő adat: a piaci szereplők mindössze három százalékának van szabadalma, és tizedük rendelkezik fejlesztőkapacitással. A vállalati innováció támogatása nélkül nem is változik semmi. A pénzen kívül azonban arra is szükség van, hogy a vállalkozások a recesszióból való kilábalás eszközének tekintsék a kutatást, a fejlesztést és az innovációt.
Ha mindenütt lenne egy-két jó példa, ha a parkok innovációbarát módon működnének, más lenne a helyzet. Csakhogy most az a helyzet, hogy korlátozottak az ipari parkokban közvetlenül elérhető, innovációt segítő szolgáltatások és csekély a vállalkozások kapcsolata a kutatóhelyekkel. Nem alakult ki a cégek hálózatszerű együttműködése az ipari parkokban, ami hajtóerőt és támogatást adhatna az innovációhoz.
Az általános rossz helyzeten a néhány ipari parkban kialakított innovációs központ nem sokat javít, de sikeres működésük példát mutathat. A Tatabányai Ipari Park cégei között például egyre több a mérnöki szolgáltatást igénylő vállalkozás – ezt az igényt a közelükben működő innovatív vállalkozások tudják a leghatékonyabban kielégíteni. Számukra épül a helyi innovációs centrum.
Tatabányán és még néhány helyen tehát már tisztában vannak vele, hogy csak az a vállalkozás tudja majd magát újrapozicionálni, amelyik folyamatosan új terméket fejleszt. Csak annak van esélye a válság utáni gazdaságban megvetni a lábát, aki sem most, sem a múltban nem tétlenkedett, hanem fejlesztett.
A jövője érdekében.
Itt az idő, hogy tartalommal töltsük meg a statisztikai adatokat.•

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka