Innovációs Nagydíj a legjobbak elismerésére
Az év legjelentősebb innovációját elismerő Innovációs Nagydíj mellett a kiemelkedő innovációs teljesítményeket további kategóriákban is díjazzák: Ipari-, Agrár-, Környezetvédelmi-, valamint a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Innovációs Díjai. Új kategóriaként a legeredményesebb, 2011. január 1. után alapított (startup) vállalkozás a Magyar Innovációs Szövetség Innovációs Startup Innovációs Díját nyeri el. A díjak átadására 2014. március végén – a hagyományoknak megfelelően –, az Országházban kerül sor.
A pályázaton azok a Magyarországon bejegyzett vállalkozások vehetnek részt, amelyek 2013-ban kiemelkedő műszaki, gazdasági innovációs teljesítménnyel (új termékek, új eljárások, új szolgáltatások értékesítése) jelentős üzleti hasznot értek el. Az innováció kiindulási alapja kutatás-fejlesztési eredmény, szabadalom, know-how alkalmazása, technológiatranszfer egyaránt lehet. A pályázatok elbírálása során a 2013-ban elért többleteredmény/többletárbevétel, egyéb műszaki, gazdasági előnyök mellett az innováció eredetiségét, újszerűségét, illetve társadalmi hasznosságát, valamint a pályázat kidolgozottságának színvonalát is értékelik. Korábbi Nagydíj Pályázatokon díjazott innovációval újból pályázni nem lehet. A pályázatokat a Magyar Innovációs Alapítvány címére (1036 Budapest, Lajos u. 103.), 2014. február 5-éig kell benyújtani. Az elmúlt huszonegy pályázatra összesen 1039 jelentkezés érkezett – tavaly 28, ami messze elmarad az 1994-es évtől, amikor 94 pályázatot adtak be.
A nagydíjat meghirdető Magyar Innovációs Klub rendezvényén Cséfalvay Zoltán, az Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és gazdaságstratégiáért felelős államtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy 2014. január elsejétől a Nemzetgazdasági Minisztérium kezeli a kutatás-fejlesztésre és innovációra szolgáló uniós és nemzeti forrásokat, a váltástól a hazai források hatékonyabb összehangolását várják. Az államtitkár az innovációval gyors növekedésre képes magyar cégek számát – az elitklub tagságát – 150-re becsülte, ezek képesek helytállni a globális versenyben is.
Balogh Péter, a 2012. év Innovációs Nagydíját az iGO Automative navigációs szoftverrel elnyerő NNG Kft. vezetője szerint a kitüntető elismerést itthoni és külföldi partnereik egyaránt kedvezően fogadták. Márpedig partnerekben nincs hiány, hiszen a világ tíz legnagyobb autógyártójából hét a magyar cég navigációs szoftverét építi be autóiba. Harminc térképész cég adatbázisainak felhasználásával 136 országra készült ilyen program – még Észak-Koreára is, de ezt a programot a helyszínen még nem tesztelték. A cégvezető szerint a navigációs szoftverek piacán sem elég pusztán egy térképet adni, élményt kell nyújtani. Barátságos és könnyen kezelhető formát várnak el a felhasználók.
A néhány évvel ezelőtt csupán pár főt foglalkoztató vállalkozás tavaly már ötszáz fejlesztőnek adott munkát – 2013-ban száz fővel gyarapodott munkatársaik száma –, és idén további száz, magasan képzett szakembert vesznek fel. A piacvezető pozíció megőrzésének alapfeltétele, hogy a legjobbakat alkalmazzák, amit a legjobban fizetett munkahellyel honorálnak.
Az Innovációs Nagydíj hitelességét a jövőben is szeretnék megőrizni. Ezt a díjat nem lehet támogatni, szponzorálni, a döntéshozókat befolyásolni. A zsűri tagjai titkosan szavaznak, lobbiérdekek nem játszhatnak szerepet döntésükben. Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnöke szerint a díj presztízse mind nagyobb, mégis úgy érzi, hogy sok olyan innováció születik az országban, amelyek ugyan érdemesek lennének a díjra, de kiötlőik mégsem jelentkeznek – talán közömbösségből, talán rosszul értelmezett szerénységből. „Célzottan azokra a területekre – informatika, infokommunikáció, orvosi elektronika, orvosi műszergyártás, bioelektronika – koncentrálunk, ahol az innováció, a teljesítmény gyorsan megjelenik és mérhető.” A nagy és közepes vállalkozások felé szeretnének nyitni, mert sokkal több van ezekből, legalább 150-200 kiemelkedő cég van, de a közvélemény csak húsz-huszonöt ilyenről tud. Az eddig kevésbé ismert sikeres vállalkozásokat szeretnék a társadalommal megismertetni és tevékenységüket elismertetni. Mert a sikernek húzóereje van.•