Hasítanak a digitális hirdetések
A kelet- és közép-európai reklámpiacok folyamatait, trendjeit összefoglaló és elemző, hiánypótló kiadvány szerzői a többi között arra jutottak, hogy a növekedés egyrészt a gazdasági fejlődésre vezethető vissza, másrészt pedig annak a digitalizációnak köszönhető, amelynek jelentős hatása volt a médiafogyasztási szokásokra. A rendszeresen internetezők aránya a régióban ugyanis öt év alatt 10 százalékkal nőtt. A CANnual Report arra is kitér, hogy leggyorsabban a visegrádi országok hirdetőinek sikerült alkalmazkodniuk a digitális korszakhoz. Elsőként a csehek mondhatták el magukról, hogy az online kiadások meghaladták a televízióban elköltött összegekét, őket a magyarok, majd a lengyelek követték, Szlovákia felzárkózása a közeljövőben várható. Oroszország pedig 2018-ra valódi digitális szuperhatalommá nőtte ki magát: a régió összes online hirdetési kiadásainak csaknem felét tudhatja magáénak.
A médiafogyasztási szokásoknak megfelelően a hirdetők továbbra is jelentős összegeket fordítanak a televíziós reklámokra, a 2018-as összköltség 40 százalékát, összesen nettó 5,5 milliárd eurót. A tévézés elsősorban a balkáni országokban a legnépszerűbb.
Az elmúlt öt év legnagyobb vesztese egyértelműen a nyomtatott sajtó; a tradicionális újságokra fordított összegek közel 30 százalékkal estek vissza, ráadásul az online média mára bekebelezte olvasótáborának komoly hányadát is.•