GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz – megkapta a típusbizonyítványt az új magyar busz

A szélesebb nyilvánosság előtt idén júliusban mutatták be Budapesten a GTKB Kft. bajai gyárában készült GANZ-SOR EBN8 nevű elektromos midibuszt – bár szakmai körökben már előbb debütált a magyar–cseh koprodukcióban készült prototípus.


Széchenyi Terv Plusz logo

Az Építési és Közlekedési Minisztérium időközben kiadta a járműre a nemzeti kissorozatú típusbizonyítványt, a bajai gyár pedig 2. lépcsős járműgyártóként felvételt nyert a műszaki engedélyezési hatóság járműfenntartói névjegyzékébe.

GANZ-SOR EBN8A GANZ-SOR EBN8 a Hősök terén a júliusi bemutatón.

Újra fut az utakon a nagy hagyományú Ganz nevét viselő jármű: a bajai Ganz Transelektro Közlekedési Kft. (GTKB) cseh járműgyártó partnerével (SOR) új elektromos midibuszt fejlesztett, GANZ-SOR EBN8 néven. A Ganz mérnökeinek fejlesztése a jármű hajtásrendszerének megújítását célozta meg, új teljesítményelektronikai komponensekkel, új védelmi és kapcsoló­készülékekkel, moduláris, CAN-es ve­zérlővel és komplett rendszer-integrációval, szoftverfejlesztéssel.

A midibusz lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid akkumulátorral van szerelve, amely egyesíti a nagy kapaci­tást és a nagy áramokkal történő töl­tés-kisütés képességét. Az akku-pack fo­lya­dékhűtésű, ahogyan a teljesít­mény­­elektronika és a rotációs kompresszor is, a minél kedvezőbb tömeg és méret érdekében. A busz hatótá­volsága így reálisan képes megközelíteni a 300 kilométert.

A busz alacsonypadlós, lenyitható rámpájának köszönhetően mozgáskorlátozottak szállítására is alkalmas. 45 fő kényelmesen elfér a járművön, amelyben 16 ülőhely van.

Újdonság, hogy a jármű pantog­ráffal és CCS2 csatlakozón keresztül egyaránt tölthető – a busz mellett a Ganz ugyanis töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OppCharge rend­szerű, pantográfos gyorstöltőt, vala­mint egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kilowatt teljesítményű töltőberendezést.

OppCharge töltőAz elektromos midibusz az OppCharge töltő alatt.

A busz méretéből (8 méter hosszú) adódóan kiválóan alkalmas szűk belvárosi környezetben, idegenforgalmi helyszíneken és az igényvezérelt vagy ráhordó jellegű agglomerációs környezetben a forgalmi feladatok kiszolgálására.

Ezenfelül a kifejlesztett busz és a töltőinfrastruktúra (V2G töltő), mint rendszer, az utasszállítási funkción túl – egy erre optimalizált vezérlés ré­vén – képes hozzájárulni a megújuló energiára alapozott energiakö­zös­sé­gek területén az előállított áram felhasználása mellett a hálózat rugalmasságának biztosításához is, amennyiben mintegy mobil storage-ként képes funkcionálni.

TöltőrobotAz elektromos midibusz a Zalazone-on, egy töltőrobot mellett.

A GTKB Kft., mely immár 75 éve szolgálja folyamatosan a magyar kötöttpályás közlekedést, e midibusz és a töltőberendezések kifejlesztésével belépett az e-mobilitás piacára, s készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű készüljön el a bajai gyárban.•

A projekt „A GTKB Kft. buszgyártási képességének megteremtése és innovatív vezérlőrendszer fejlesztése” címmel, a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00081 pályázat keretében valósult meg.

Címlapkép: GTKB Kft.


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025
Címkék

Innotéka