GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz – megkapta a típusbizonyítványt az új magyar busz

Az Építési és Közlekedési Minisztérium időközben kiadta a járműre a nemzeti kissorozatú típusbizonyítványt, a bajai gyár pedig 2. lépcsős járműgyártóként felvételt nyert a műszaki engedélyezési hatóság járműfenntartói névjegyzékébe.

Újra fut az utakon a nagy hagyományú Ganz nevét viselő jármű: a bajai Ganz Transelektro Közlekedési Kft. (GTKB) cseh járműgyártó partnerével (SOR) új elektromos midibuszt fejlesztett, GANZ-SOR EBN8 néven. A Ganz mérnökeinek fejlesztése a jármű hajtásrendszerének megújítását célozta meg, új teljesítményelektronikai komponensekkel, új védelmi és kapcsolókészülékekkel, moduláris, CAN-es vezérlővel és komplett rendszer-integrációval, szoftverfejlesztéssel.
A midibusz lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid akkumulátorral van szerelve, amely egyesíti a nagy kapacitást és a nagy áramokkal történő töltés-kisütés képességét. Az akku-pack folyadékhűtésű, ahogyan a teljesítményelektronika és a rotációs kompresszor is, a minél kedvezőbb tömeg és méret érdekében. A busz hatótávolsága így reálisan képes megközelíteni a 300 kilométert.
A busz alacsonypadlós, lenyitható rámpájának köszönhetően mozgáskorlátozottak szállítására is alkalmas. 45 fő kényelmesen elfér a járművön, amelyben 16 ülőhely van.
Újdonság, hogy a jármű pantográffal és CCS2 csatlakozón keresztül egyaránt tölthető – a busz mellett a Ganz ugyanis töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OppCharge rendszerű, pantográfos gyorstöltőt, valamint egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kilowatt teljesítményű töltőberendezést.

A busz méretéből (8 méter hosszú) adódóan kiválóan alkalmas szűk belvárosi környezetben, idegenforgalmi helyszíneken és az igényvezérelt vagy ráhordó jellegű agglomerációs környezetben a forgalmi feladatok kiszolgálására.
Ezenfelül a kifejlesztett busz és a töltőinfrastruktúra (V2G töltő), mint rendszer, az utasszállítási funkción túl – egy erre optimalizált vezérlés révén – képes hozzájárulni a megújuló energiára alapozott energiaközösségek területén az előállított áram felhasználása mellett a hálózat rugalmasságának biztosításához is, amennyiben mintegy mobil storage-ként képes funkcionálni.

A GTKB Kft., mely immár 75 éve szolgálja folyamatosan a magyar kötöttpályás közlekedést, e midibusz és a töltőberendezések kifejlesztésével belépett az e-mobilitás piacára, s készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű készüljön el a bajai gyárban.•
A projekt „A GTKB Kft. buszgyártási képességének megteremtése és innovatív vezérlőrendszer fejlesztése” címmel, a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00081 pályázat keretében valósult meg.
Címlapkép: GTKB Kft.