Embert próbáló, sikeres munka

Milyen emlékeket őriz a gyerekkorából?
– Édesapám általános orvosi és fogorvosi diplomával is rendelkezett, édesanyám testnevelő tanár volt. Öten vagyunk testvérek, mindanynyian jók voltunk matematikából, amit édesapánk viccelődve azzal magyarázott, hogy a mamánk mindig számolt a tornagyakorlatok alatt: egy-kettő-három-négy, egy-kettő-három-négy. Legidősebb bátyám gépészmérnök, a másik villamosmérnök, a harmadik vegyész, a nővérem pedig matematika–fizika szakos tanárnő lett. Én szintén a villamosmérnöki pályát választottam. Ma már mindenki nyugdíjas, hiszen 1955-ös születésemmel én voltam a legfiatalabb.
A szüleim elmondása, de a saját emlékeim szerint is meglehetősen furcsa kis kölyök voltam. Nagyon utáltam iskolába járni. Az olajos padló szaga a beiratkozásnál elriasztott, taszított. Amikor az „u” betűt tanultuk, úgy döntöttem, nem megyek többé iskolába. Anyai ráhatásra mégis ott kötöttem ki. Rajtam röhögtek a többiek, hogy nem akarok bejárni, miközben ők sem akartak, csak én őszinte mertem lenni. Akkor megtanultam, hogy az őszinteség nem mindig vezet jóra.
A szülők pályáját nem folytatta, de mi vitte a villamosmérnökség felé?
– Egy alkalommal rajztáblából, némi drótból és műanyag vízvezetékből transzformátort készítettem. Nagyfeszültséget állítottam elő – a fénycsövet a trafóhoz érintve úgy tűnt, mintha fénykardom lenne. Fizikai alapja volt ennek a csodának. Életem nagy szerencséjének tartom, hogy az én időmben még léteztek iskolai szakkörök. Technika szakkör, fizika szakkör és ki tudja, még milyen elfoglaltságok voltak akkoriban délutánonként. Kipróbálhattam magam. Építhettem repülőt, készíthettem rádiót, mindenféle kütyüket. Ráérezhettem arra, hogy ha műszaki pályára megyek, mi vár rám. A mai gyerekeknek ez nem adatik meg. Azt azért elismerem, hogy a tranzisztoros rádió szerkezete könnyebben megérthető, mint az integrált áramkörös eszközé. Ma ott tartunk, hogy az emberek döntő többsége a digitális világban csak olvasni tud – azaz felhasználó –, írni nem képes, azaz nem érti az eszközök működését. Ha esetleg venné a fáradságot és írna egy programot, egy applikációt, más lenne a helyzet, de erre kevesen képesek.

A fizika, ezen belül az elektromosság szeretete a villamosmérnökségen túl minden más pályát kizárt?
– Már az általános iskola első-második évében tudtam, hogy erre a pályára szeretnék menni. Az elektromos áram mindig vonzott. Felső tagozatos korom élménye: a nagynéném megkérdezte, hogy tudok-e a hordozható rádiójához áramforrást fabrikálni, mert nagyon eszi a góliát elemeket. Megmondtam, mire van szükség, majd megvettük, összeszereltem és kiválóan működött. Talán tíz éve voltam villamosmérnök, amikor szólt a nagynéném, hogy nem működik az elempótló. Megnéztem, és az egészet kidobtam a kukába, és azt mondtam neki, adjon hálát az égieknek, hogy nem történt semmi baj. Működött, de érintésvédelemről nyolcadikos gyerekként nem gondoskodtam. Ő a fürdőszobában használta a rádiót…
A nagykőrösi Arany János Gimnáziumból a Budapesti Műszaki Egyetemre vitt az útja. Az ott végzett bátyjai miatt?
– Egyértelmű volt, hiszen villamosmérnököt egyetemi szinten csak ott képeztek. Az ELTE-re járó vegyész bátyámat azzal cikiztem, hogy mi is tanulunk kémiát, de a mi könyvünk mindössze 130 oldalas, mégis minden benne van. Akkor ő mit tanul öt éven keresztül az ELTE-n? Erre azt a választ adta, hogy van műgumi, műcukor és műegyetem. Ennyiben maradtunk. Az ötéves egyetemet négy év alatt végeztem el, huszonkét évesen már dolgoztam. Később megszereztem a szakmérnöki diplomát, majd a doktori címet.
Első munkahelye a Videoton volt, ahol fejlesztőmérnökként helyezkedett el. Mi vonzotta a székesfehérvári céghez?
– Nem akartam Budapesten dolgozni. A fővárosi zsivaj taszított. Vidéki gyerekként biciklizni, sétálni akartam. Ha vidék, akkor a legnagyobb szakmai kihívást a Videoton jelentette. Az első fizetésem 2400 forint volt – azért nem 2200 forint, mert jó volt a diplomám. Ez az összeg ma már órabérnek sem sok. A vállalatnál az egyik első feladatom annak megoldása volt, hogy miként vezérelhető mikroprocesszorral a televízió. Erre működő makettet készítettem. Másik munkám a nagyfrekvenciás keverők nem lineáris tulajdonságára koncentrált, ami lényegében arra keresett választ, hogy egy tuner miként hangolható be úgy, hogy a lehető legszebb képeket adja a tévé. A Videotonnál készítettünk egy tunert, amit aranyárban adtunk el a keletnémeteknek.
Belépése után 14 évvel megbízott vezérigazgatóként távozott. Mindössze 36 éves volt akkor. Milyen tulajdonság kellett ahhoz, hogy ilyen fiatalon ekkora nagyvállalatot irányítson?
– Éveken át csoportvezető voltam a tévéfejlesztő osztályon. A rendszerváltás idején történt, hogy a régi vezérigazgató autóbalesetben életét vesztette. Az új első ember három fiatalt – egy-egy gyártásfejlesztőt, gyártmányfejlesztőt és minőségbiztosítási főmérnököt – vett maga mellé. Az egyik én voltam. Főmérnök, utána műszaki igazgató lettem, s amikor a rendszerváltozás elsodorta a vezérigazgatót, engem bíztak meg. Majd én is lapátra kerültem. Akkor indított egyéni vállalkozásom ma is létezik – külföldi cégek képviselőit kalauzoltam az országban. Később egy német beruházóval találkoztam, akivel a nulláról hoztunk létre egy céget. Amikor termőre fordult, a bátyámmal együtt elfogadhatatlan helyzet elé állított bennünket. Az IBM-hez mentem termelési igazgatónak. Amikor odakerültem, négyszázan voltunk, amikor eljöttem, hatezren. Az utca emberéből a tiszta térben dolgozni képes operátorokat kellett faragni. Nem volt egyszerű feladat.

Székesfehérvár után Tatabányán is irányított egy céget, majd 2001-ben, országrészt váltva, Debrecenbe költözött. Mivel csábították a cívisvárosba?
– Tatabányán is új gyárat hoztam létre – 14 ezer négyzetméteres egységről volt szó. Amikor elkészült, beadtam a felmondásomat. Amire vállalkoztam, azt elvégeztem, illetve az amerikai cég kultúrája sem tetszett. A kánikulában dolgozó munkatársaimnak nem vehettem ásványvizet, de a cég amerikai képviselőjének Forma–1-es futamra jegyet kellett szereznem. Éppen akkor az amerikai National Instrumentshez (NI) kerestek vezetőt. Megkérdezték, hogy jól érzem-e magam a jelenlegi munkahelyemen? Mondtam, nem. Akkor menjek Debrecenbe az NI ottani leányvállalatához. Mondtam, amerikai céghez többet nem megyek. Meggyőztek, hogy az a vállalati kultúra különleges, illetve a feladat sem hétköznapi. Tizenkilenc évig maradtam, majd nyugdíjba vonultam.
Szeptember végén adták át a svájci Sensirion cégnek, a digitális mikroszenzorok és rendszerek vezető gyártójának ötezer négyzetméteres debreceni telephelyét. Nyugdíjasként megint céget épített a semmiből…
– Meghökkentett, hogy a svájciak fantáziát láttak bennem. Az interjú olyan jól sikerült, hogy ügyvezető lettem. A tulajdonosnak a villamosmérnöki hátterem mellett az tetszett, hogy pályám során sok gyárat építettem fel a semmiből, márpedig ők is a nulláról indultak Debrecenben. Egy év elteltével még mindig azt mondják, hogy jó döntés volt a kinevezésem.
Jelenleg összeszereléssel foglalkoznak, de az év végéig az autóipari szenzorok területén aktív, hétfős kutató-fejlesztő csoportot is létrehoznak. Már az NI-nél is a kvalifikált munkaerő hiányával küzdött. Ide hol talál megfelelő szakembert?
– Van kellő számú és megfelelő végzettségű szakember, csak fel kell őket kutatni, majd tisztességesen megfizetni. A svájciak nem azért jöttek ide, mert olcsóbb helyet kerestek, azt mondták, hogy becsületesen megfizetik a munkatársakat. A mérnököktől is érdekes, izgalmas műszaki feladatok megoldását várják. Nem kis csavarok egy hatalmas gépezetben, minimális szabadságfokkal, hanem alkotó szakemberek. Az egyik autóipari szenzort például már mi technologizáltuk. Ezt látva döntött úgy a tulajdonos, hogy ha ilyen jók vagyunk, akkor legyen kutatás-fejlesztő részleg is a cívisvárosban.
Most húszan vannak, 2025-re kétszázan lennének. Akkor lesz hetvenéves. Benne lesz a kétszázban?
– A szerződésem abban az évben jár le. Addigra kinevelem az utódomat. Remélem, ha nem is ügyvezetőként, de valamilyen szürke eminenciásként, szenior mérnökként segíthetem a továbbfejlődést. Ehhez három dolog kell. Megélni a 2025-öt, egészségesnek és szellemileg is épnek lenni. Ha ez a három feltétel megáll és lesz kedvem – szerintem lesz –, akkor folytatnám a munkát. Sok energiát érzek magamban. Tanácsadónak nem mennék el, mert szerintem a tanácsadó az az ember, aki kölcsönkéri az órádat, hogy megmondja neked, mennyi az idő. Ezt a kabátot nem akarom viselni.
A digitálisan összekapcsolt eszközök számának ugrásszerű robbanása Magyarországon is mindent megváltoztat, ezért mindenkinek más fokozatba kell kapcsolni – mondta korábban. Kapcsoltunk?
– Nem jól kapcsolunk. Kiépítjük az internetet, eszközöket adunk, de az oktatás hiányos, nem hatékony. A tanárok, és emiatt a diákok sem vérteződnek fel azzal a tudással, ami a korszerű digitális eszközök használatához kell. Egy példa. Mindenkit foglalkoztat a mesterséges intelligencia, de a közlekedési lámpáink okosabbá tételére senki sem figyel. Miért vált zöldre a lámpa, ha abból az irányból senki sem jön? Az az érzésem, ebben az országban sokan beszélnek, de kevesen cselekszenek. Túl sok nálunk a megélhetési innovátor.

Több sikeres programot vezetett be, mint például az NI mentorprogram, amelynek keretében robotprogramozást oktattak több mint száz, magyar nyelvű iskolában. Volt kimutatható hatása a programnak?
– Nagyon sok gyereket megismertettünk a robotikával, sokukat elindítottunk a műszaki pályán. Több helyen szakkörök indultak. Tiszavasvári roma iskolájának egyik tanára azzal fenyegette a gyerekeket, ha nem tanulnak, nem mehetnek robotszakkörre. Tanultak. Egyik munkatársam mondta, azért lett mechatronikai mérnök – pedig szakácsnak készült –, mert találkozott ezzel a programmal, és beleszeretett a robotok összeszerelésébe és programozásába.
Arról is beszélt, hogy a műszaki értelmiség közül sokan csak a szakmában vállalnak aktív szerepet, a társadalmi életben már nem. A látható és szereplő értelmiségi rétegből kikoptunk, pedig lenne tőlünk mit tanulni, és erre büszkének kellene lennünk. Hol vannak a mai Kandó Kálmánok és Rubik Ernők? Biztos, hogy vannak, de láthatatlanok. Miért?
– Ennek több oka van. A mérnöki pálya viszonylag tiszta. Nálunk a kétszer kettő négy, és nem 3,8 vagy 4,2. Választások előtt és után is négy. Mi szeretjük az egyértelmű dolgokat, ami nem mindenkinek szimpatikus. A másik, hogy adott személyhez kötődő egyéni nagy mérnöki teljesítményre elvétve van lehetőség. Csapatmunkában kell nagyot dobni, de sokszor nehéz hatékonyan működő csapatot összeállítani. A Kőröshegyi-völgyhíd esetében is a szalagvágás volt a lényeg, nem az, hogy ki tervezte, milyen műszaki megoldás alkalmazásával érte el, hogy kevesebb betonból is maximálisan stabilak legyenek a pillérek. A négyes metró építésekor a botrányokról lehetett hallani, arról nem, hogy milyen fantasztikus teljesítmény volt a metróalagút Duna alatti megépítése. Manapság nem sikk mérnöknek lenni, pedig nagyon jó szakma.
Szintén Ön nyilatkozta, hogy nem tudják megteremteni a saját utánpótlásukat! Nem a saját gyermekeikre, hanem az új mérnökgenerációra gondolt. A munkaerőpiaci helyzetet felmérő cégek szerint a betöltetlen mérnöki állások száma Magyarországon folyamatosan növekszik, jelenleg több mint négyezer nyitott pozíció van. Elsősorban villamosmérnököket és gépészmérnököket, de egyes jelzések szerint vegyészmérnököket is egyre nehezebb találni. Megint azt kérdezem, miért nem népszerű a mérnöki szakma?
– Messziről indítok. Meggyőződésem, hogy a természettudományt oktató összes tanár fizetését versenyképessé kell tenni. Aki kicsit is ért hozzá, az iparban háromszor annyit keres, és ezért elhagyja a tanári pályát. Ezeken a szakokon – tisztelet a kivételnek – óriási a kontraszelekció. Ha nincs, aki megszerettesse a matematikát, a fizikát, a kémiát a gyerekekkel, nem lesz utánpótlás! Az iskolákban jól felszerelt laborokat és szakköröket kellene működtetni. A tévécsatornák időnként olyan műsorokat is vetíthetnének, amelyek a jelentős mérnöki eredményeket mutatják be. A fiatalokat meg kellene tanítani a kritikus gondolkozásra. A gyereket születésekor minden érdekli, mindent szétszed. Iskolába kerülve a kíváncsiságot kiölik belőle, a definíció és a képlet a lényeg. Mondd vissza, ne gondolkozz. A finn iskola lehet a példa. Hátrány, hogy nem tanultuk meg az egészséges viták lefolytatását. Nem azért kell vitatkozni, hogy bebizonyítsuk a másik hülyeségét, hanem azért, hogy ütköztessük a szakmai véleményeket, s derüljön ki, melyik a jobb. Ellenben, ha felülről megmondják, hogy mit kell tenni, az nem visz előre. Ha nincs igazi élő verseny, akkor a mérnöki munka sava-borsa veszik el. Ha tudjuk, hogy ki kapja a megbízást, nincs miért hajtani. Márpedig a mérnököket a kihívások hajtják. Számomra a mérnöki munka elsősorban alkotás, ennek az izgalmát szeretném közvetíteni a fiatalok felé.

Mit tekint a legnagyobb alkotásának?
– Erre ugyanúgy nem tudok felelni, mintha azt kérdezné, hogy a négy gyerekem közül melyiket szeretem a legjobban. Van szabadalmam – ez a pályakezdésem idején született –, az elmúlt évtizedekben több gyárat építettem fel a semmiből, illetve számos programot indítottam el. Amire talán mégis a legbüszkébb vagyok, hogy sok munkatársamat indítottam el a pályán. Még Tatabányán kért tőlem tanácsot egyik zöldfülű kollégám, hogy szerintem neki mit kellene tanulnia? Azt mondtam, legyen minőségbiztosító, hiszen alapos, precíz ember. Évekkel később írt nekem, hogy nagyon élvezi a minőségbiztosítós mérnöki munkáját. Példamutatással, nyílt kommunikációval, a visszajelzések elvárásával – amit mindig megköveteltem a kollégáktól – jó mintát adtam.
Milyen vezetőnek tartja magát?
– Azt nem tudtam eleinte, hogyan lesz valaki jó vezető, de azt igen, hogy mit nem szabad csinálni. Jó csapatjátékosnak tartom magam, aki bizonyos határokat kitűz, hogy mindenkinek egyértelmű legyen, mit lehet és mit nem. De ezen belül szabad a pálya. Nagy szabadságot adok a kollégáknak – felelősséggel együtt.
Ha gondja van, ha valami történt, azonnal rohanjon hozzám, mert azt nem szeretem, hogy a történteket előbb tudja meg a külföldi tulajdonos, mint én. Az is elvem, hogy együtt döntsünk, de akkor mindenki tartsa magát az elhatározottakhoz. Ellenben, ha bejön egy új szempont, ami az egészet borítja, nem röstellem azt mondani, hogy fiúk, ezt benéztük, változtatnunk kell. A buta ember hiszi azt, hogy mindenhez ért.
Sikerült megszokni Debrecenben?
– Sohasem volt gond életem különböző helyszíneivel. A cívisvárosban az idősebbek nyakasabbak, nehezen ment a megszokások leküzdése, a fiatalabbak könnyebben kezelhetők. A szabadidőt ebben a városban is értelmesen el lehet tölteni, miközben az időm jelentős részét 66 évesen is a munkahelyemen töltöm. Szeretek kirándulni, kerékpározni.
Négy gyermeke közül sikerült megfertőzni valakit a mérnökséggel?
– Pontosan az történt velem, mint az édesapámmal. Apu szerette volna, ha az öt gyermeke közül valaki fogorvos lesz – mindannyian más pályára mentünk. A lányom marketinges, a legidősebb fiam programozó, a középső fiam fejvadász, a legkisebb üzleti tanulmányokat folytatott Skóciában. A legkisebbnek felajánlottam, hogy dolgozzon velem, de visszautasított azzal, hogy az ennyire strapás munka nem neki való.
Amennyit beletett, annyit ki is tudott venni?
– Sohasem bántam meg a villamosmérnöki pályát. Élveztem minden munkát. Ha már nem így éreztem, pillanatokon belül otthagytam a céget. És csináltam egy másikat. Nyilvánvalóan kereshettem volna többet, lehetne kacsalábon forgó palotám, ám ezek a hívságok nem voltak a céljaim. Amire szükségem van, azt megszereztem. Egy dolog kivételével: a kandidátusi disszertációmat elkezdtem, ám nem fejeztem be. Utólag sajnálom, de nekem így is kerek az életem.
Elképzelhető, hogy 2025-ben újabb céget épít fel?
– Nem tudom. Ha a jelenlegi perspektivikus marad és számítanak rám, maradok, hiszen van hová fejlődni.
Kivel folytassuk ezt a sorozatot?
– Fülöp Zsolt fizikust, a debreceni Atomki (Atommagkutató Intézet – a szerk.) professzorát ajánlom. Ő az az ember, aki tudós és menedzser egy személyben. Öröm vele együtt dolgozni.•