Egy innovatív intézmény
![](https://www.innoteka.hu/images/site/201601/140/image1453830497.png)
Azt nyilatkozta nemrég, hogy a 2016-os év a minőség és a fejlődés éve lesz. Hogyan foglalná össze az idei terveket, mik lesznek a Dunaújvárosi Egyetem kiemelt tevékenységei?
– A Dunaújvárosi Főiskola Alkalmazott Tudományok Egyetemévé válásával jól kivehetővé vált az intézmény fejlődési pályája. A név arra kötelez bennünket, hogy továbbra is fejlődő innovatív intézmény maradjunk. 2016 ezért a névviselés felelősségének tudatában, melyet kellő szerénységgel viselünk, a minőség és a fejlődés éve.
Oktatási tevékenységünkben pár évvel ezelőtt a hallgatói sikeresség támogatását (röviden HASIT) állítottuk középpontba. A HASIT projekt fő célkitűzése egy új oktatási filozófia meghonosítása volt, mely a hallgatók sikerességének támogatása érdekében tanulásközpontú oktatási környezet kialakításával, a hallgatói motiváltság növelésén keresztül – szakmentori rendszer működtetésével –, hatékonyan csökkenti a hallgatói lemorzsolódást. Örömmel számolhatok be arról, hogy eddigi intézkedéseink eredményeképpen a tantárgyteljesítések eredményessége 20 százalékkal nőtt, így jóval az országos átlag felett teljesítünk. Ez az innovációnk a kormányzat érdeklődését is felkeltette, így lehetőséget kaptunk arra, hogy a Felsőoktatási Struktúraátalakítási Alapból finanszírozva az idei évben továbbfejlesszük a HASIT rendszerét.
Napjaink egyik kulcsfontosságú oktatási kihívása a duális képzések létrejötte, fenntarthatósága. Milyen feladatokat jelent ez a Dunaújvárosi Egyetemnek?
– A duális képzéseink terén új fokozatba kapcsolunk. A Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár nevével fémjelzett duális képzési rendszer jó lehetőségeket kínál mind a vállalkozások, mind intézményünk számára. A tavalyi évhez képest megkétszereztük duális szerződéses partnereink számát, így a vállalati partnerekkel a közös képzési kapcsolódási pontok kialakítása szintén a 2016-os év kiemelt feladata.
Fontosnak tartjuk mindemellett a szakképzés irányába nyitást is. A szakképzés és a duális képzés összehangolását fogalmaztuk meg az Integrált Szakképzési Központ koncepciójának kidolgozásakor, mely a középiskolás diákok, majd egyetemi hallgatók számára stabil életpályamodell kialakítását teszi lehetővé. Természetesen itt is végig partnerként jelennek meg a munkaerőpiac szereplői, illetve a kereskedelmi és iparkamarák is. Intézményünk esetében kiemelt jelentőséggel bír ez a képzési innovációnk, hiszen a Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzatának támogatásával az egyik épületünkbe beköltözött Dunaújvárosi SzC Bánki Donát Gimnázium és Szakközépiskolával már az új modell szerint formáljuk az együttműködést.
![](https://www.innoteka.hu/images/site/201601/image1453830490.png)
Innovációról lévén szó, fontos még beszélnünk az egyetem kutatási tevékenységéről. Az alkalmazott tudományok egyetemeként hogyan látja az intézmény fejlődési pályáját?
– Kutatási portfóliónkban a hagyományosan erős felsőoktatási pozícióink mellett – ilyenek például az anyagtudományi kutatások – új területeken is fejlődni szeretnénk. Az elektromobilitás kihívásai már ez évtől megjelennek kutatási portfólióinkban, pályázati irányainkban, együttműködve más felsőoktatási intézményekkel. A tervezett kutatási irány egyetemünk esetében az elektromos járművek fejlesztését, használatának szélesebb körben való elterjesztését célozza. Ennek részei lehetnek az elektromobilitás gépészeti és mechatronikai vonatkozásai, alkalmazásuk kiterjesztése a „mostoha körülmények” közötti alkalmazásokra (például mezőgazdaság, erdőgazdaság) és a smart grid energiamenedzsment rendszerekre, az elektromos hálózati optimalizációra, a hálózati logisztikára. Nagy örömünkre a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal is kezdeményező, koordinációs szerepet vállalt a fejlesztési tevékenységekben; dr. Dorkota Lajos elnök szerepvállalását külön is köszönjük.
Ambiciózusak a terveink, kiemelt projektjeinket és mindennapi munkánkat a minőség és a fejlődés jegyében szervezzük. Reményeink szerint a kormányzati és a város társadalmi, szakmai szereplőivel való hatékony együttműködéssel terveink sikerre vihetők, a város érdeke is egy sikeresen működő egyetem léte. A régió fejlesztése, országos szerepvállalása elképzelhetetlen egy korszerű, 21. századi felsőoktatási intézmény nélkül.•