2014. október 22.

Szerző:
Bencze Áron

Bemutatkozott a harmadik generációs FLIRT

Magyarországon 2017 júniusáig gyárthatnak a jelenlegi formájukban FLIRT motorvonatokat, ám a berlini InnoTrans kiállításon a Stadler már be is mutatta a harmadik generációs darabokat. Dunai Zoltánnal, a Stadler Rail Csoport országigazgatójával a jelenlegi megbízásokról és az új FLIRT megvalósításáról beszélgettünk.


Egy tavalyi interjúban több olyan futó szerződésről is szót ejtettünk, melyek a közel­jövőben zárulhatnak. Hogy állnak a MÁV- és a GYSEV-megbízások?

– 2012 áprilisában írtuk alá a GYSEV-vel a négydarabos flottáról szóló szerződést, melynek első járművét tavaly december 5-én adtuk át, jelenleg pedig már mindegyik vonat a felújított, 120 km/h-ra alkalmas Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonalon fut. A lengyelországi Stadler gyárból származó darabokat Pusztaszabolcson helyezték üzembe, és egyik érdekessége, hogy a magyar biztosító­berendezések mellett az osztrák rendszerű Indusi vonatbefolyásoló fedélzeti berendezés is megtalálható rajta. A támogatási szerződés értelmében ezek a vonatok öt évig kizárólag ezen a vonalon járhatnak. Az alacsonyabb szintű karbantartási munkálatokra Szombathelyen kerül sor a GYSEV dolgozóinak igénybevételével, a komoly revízió azonban félévente Pusztaszabolcson valósul meg.

Ennél jóval nagyobb kihívást jelentett a tavaly tavaszi megbízásunk, melynek értelmében 2015. szeptember 30-áig a MÁV-Start Zrt. számára 42, míg a GYSEV Zrt.-nek hat elővárosi motorvonat szállítását vállaltuk. A motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, kerekes székek és kerékpárok fogadására is alkalmas utas­terekkel, mozgáskorlátozottak által is könnyen használható mosdóval, wifivel, mobil­telefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal rendelkeznek. Ezeknek a vasúti járműveknek már az ETCS2 fedélzeti berendezés is része lesz, azonban infrastrukturális háttér hiányában tesztelésük hosszú időt vesz igénybe. A MÁV részére nyolc, a GYSEV-nek pedig három vonatot már leszállítottunk, és összességében elmondhatjuk, hogy a szerződés ütemezése szerint a gyártásban sokkal jobban állunk, az üzembe helyezés azonban az ETCS2 miatt kicsit elhúzódik.

A szolnoki gyár kapacitásbővítése már megtörtént?

– Európa egyik legkorszerűbb alumíniumhegesztő üzemében eredetileg évi 200 ko­csi­szekrény készült, de tavaly már meg­haladtuk a 350 darabot, idén pedig már most egészen biztosan tudjuk, hogy 450 felett lesz a szám. Jelenleg folyamatban van egy közbeszerzési eljárás, hogy a MÁV-nál közlekedő 60 járművünkbe utólagosan kerüljön bele az ETCS2 berendezés. A közbeszerzésen induló Siemens és Alstom mögött alvállalkozóként jelen vagyunk, így a megvalósulás esetén három-négy egymást követő üzleti évben közel 30-40 százalékos árbevétel-növekedést fog eredményezni. Emellett a Szolnokra került forgóvázjavító üzemben, ahol az egymillió kilométert futott motorvonatok nagyrevíziója történik, közel kétszáz forgóvázat fogunk 2014-ben fogadni. Jelenleg a lengyel, az olasz és cseh vonalról érkeznek FLIRT vonatok forgóvázai, de már tárgyalunk Hollandiával és Németországgal is. A magyarországi cégcsoport alkalmazottjainak száma mintegy 500 fő, és 20 milliárd forint körüli árbevételt fogunk realizálni, így reményeink szerint tartani fogjuk a büdzsé szerint meghatározott 8 százalék körüli üzemi eredményt.

Észtország egész vonatflottáját részben magyar FLIRT-re cserélték. Milyen eredménnyel?

– A Stadler sikeresen leszállította annak a 38 darabos FLIRT flottának az utolsó járművét is, amelyre az észt vasúti üzemeltetőtől, az Elrontól kapott megrendelést még 2010-ben. Ismét előszállítással teljesítettük a projektet, ebben az esetben a vonatokat összesen 240 vonatnappal a szerződéses határidő előtt sikerült átadni. A beszerzéssel az Elron, Európában egyedülálló módon, a teljes személyszállító vasúti flottáját lecserélte, ennek köszönhetően az utasok száma átlagosan 45 százalékkal nőtt Észtországban. A projekt érdekessége, hogy a 38 vonat összesen 120 kocsiszekrényét a Stadler szolnoki üzeme gyártotta, amely jelentős hazai hozzáadott értéket jelent. A vonatok alacsonyabb súlya miatt ugyanis a vasúti hálózat használati költségei is mérséklődtek a vasúttársaság számára. Emellett a dízelvonatok esetében az üzemanyagköltségek 30 százalékkal csökkentek, míg a villamos vonatok a fékezési energia felsővezetékbe történő visszatáplálásával hoznak jelentős megtakarításokat. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy az Elron úgy tudta 56 százalékkal növelni a járatsűrűséget, hogy közben az üzemeltetési költségei nem emelkednek.

A dízelvonat nemcsak a Stadler történe­tének első dízelhajtású FLIRT-je, hanem egyúttal Európa egyik első olyan dízelmotorvonata, amelyben egy szuperkondenzátor segít­ségével érhető el dinamikusabb gyorsulás, illetve jelentősebb energiamegtakarítás. A szé­les nyomtávú (1520 milliméter) vonato­kat az Észtországban gyakori szélsőséges időjárási körülményekre szabva tervezték és gyártották le.

A jelenlegi FLIRT-ök típusengedélye meddig szól?

– 2017 júniusáig gyárthatunk ilyen típusú járműveket Magyarországon, ezután azonban a TSI elsősorban ütközésre és hátrányos helyzetűekre vonatkozó előírásainak változása miatt már a harmadik generációs FLIRT vonatokra fogunk átállni. A berlini InnoTrans kiállításon be is mutattunk két ilyen típust, az egyik a német regionális, a másik a szerb állami vasút részére készült.

Miben fog változni a második generációshoz képest?

– Ezek a változások elsősorban 5 tonnányi súlytöbbletet jelentenek a gyártó számára, illetve jelentős többletköltséget és hosszabb szállítási határidőt a vevő számára. A harmadik generációs járműveken a súlyelosztás is optimálisabb lesz, és a helykihasználtság is javul. Nagyjából ugyanannyi utast fog tudni kiszolgálni három új szerelvény, mint négy jelenlegi. A hosszabbított kocsitesteken 35 üléssel lesz több. Ezt leszámítva az utazó­közönség által megkedvelt paraméterek köszönnek vissza: a FLIRT végsebessége 160 km/h marad, menettulajdonságainak köszönhetően alkalmas fővonali nagysebességű üzemre és sok megállóhelyes elővárosi forgalomra egyaránt. Az 1,2 m/s² gyorsulóképesség és a 65 decibel alatti utastéri zajszint mellett változatlanul kiemelkedő előnye az üzembiztonság. A hazai járművek már a második generáció esetében is átlagosan 96 százalékos rendelkezésre állással üzemelnek, ami kiemelkedőnek számít. Más gördülő­állomány-flottáknál ennél lényegesen alacsonyabbak az arányok. Lényeges szempont továbbá az energiafogyasztás, gyakorlatilag csak az áramszámlából 7-8 év alatt megtérül a megrendelő számára, ugyanis közel feleannyi áramot fogyaszt, mint egy hagyományos szerelvény. Javult az utaskomfort is: a beépített wifi kényelmes kihasználásához minden üléshez konnektoraljzat került.

Milyen előzetes munkákra van szükség egy teljesen új generáció gyártásához?

– Már a 2000-es évek elején tudni lehetett, hogy az európai hatóság elvárásai szigorodni fognak, ezért három év intenzív fejlesztési munkába kezdtünk, melyet további kétévnyi kivitelezési fázis követett. Svájcban a járműfejlesztők, Csehországban pedig több mint 35 fejlesztőmérnök dolgozott a harmadik generációs FLIRT-ön, és reményeink szerint a jövőben magyar kollégák is csatlakozhatnak az ilyen típusú szakmai kihívásokhoz. Terveink szerint ugyanis itthon is ki fogunk alakítani egy kutató-fejlesztő központot, éppen ezért intenzív tárgyalásokba kezdtünk a Szolnoki Főiskolával, és egy olyan modellt szeretnénk megvalósítani, mint amilyet a Mercedesnek sikerült Kecske­méten. Éves szinten 5-6 vasúti járműtervezőre és teljesítményelektronikai mérnökre lesz szükségünk, akik reálisan először 2018-ban kapcsolódhatnak be a munkálatokba.

A nyáron az Eximbank támogatásával Egyiptomban tárgyaltak. Milyen sikerrel?

– A három legnagyobb magyarországi vasúti járműgyártó cég – a Bombardier, a Ganz és a Stadler –, valamint az Eximbank közös delegációja két egyiptomi vasúti tenderen való részvételről tárgyalt. Az egyik 200 vasúti kocsi gyártásáról szól, a másik pedig 25 darab 12 részes luxus dízelmotorvonatok elkészítéséről. Ezek a járművek az Alexandria–Kairó és a Kairó–Luxor vonalakon közlekednének, ahol elsősorban külföldi turisták és tehetős helyi üzletemberek, befektetők utaznak. Miután partnereink is pozicionálva vannak Egyiptomban, nagyon remélem, hogy olyan ajánlatot tudunk kidolgozni, melyet még idén elfogadhatnak.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022
Címkék

Innotéka