A víz mennyiségére és minőségére is vigyázni kell
Magyarország felszíni vizekben gazdag, alapvetően a Duna és a Tisza vízgyűjtő területén található. Mennyire speciális az a helyzet, hogy a felszíni vizeink 95 százaléka külföldről érkezik?
– Elsősorban nagy kitettséget jelent a szomszédos országok felé, de több szempontból is érdemes ezzel foglalkozni, mert hiába vannak a folyóink és a nagytavaink, meg is kellene őriznünk azokat úgy, hogy vigyázunk a víz mennyiségére és minőségére. Különös tekintettel arra, hogy a felszíni vízbőség elsődlegesen a Duna vízgyűjtőjére értendő, a Tisza esetében ez egyáltalán nem mondható el, az Alföld jelentős területei vízhiányosak. Külön kihívást jelent a szakma számára, hogy a közigazgatási határ és a vízgyűjtő területe nem egyezik meg egymással. Mi vízgyűjtőre szervezzük a tevékenységünket, és szükség esetén nemzetközi szinten, a vízdiplomáciában is megpróbáljuk érvényesíteni az érdekeinket.
A vízzel alapvetően két „probléma” van: az is baj, ha sok, és az is, baj, ha kevés van belőle.
– Alapvető feladatunk a kiszámítható mennyiségű és minőségű víz biztosítása az ország egész területén. Így foglalhatjuk össze az állampolgári igények felől megközelítve a sok víz, kevés víz problematikáját. Szerencsére jó helyzetben vagyunk a felszíni vizek tekintetében, nagyobb folyóink: a Duna, a Rába, a Tisza és a Zagyva, valamint a Körösök vízrendszere mellett kisvízfolyásokban, patakokban is bővelkedik az ország.
Milyen ma nálunk az árvíz- és belvízbiztonság, hogyan épül fel a védekezés hármas rendszere?
– A védekezés hármas rendszerét az állam, a helyi önkormányzatok és az egyének alkotják. Téves tehát az a megközelítés, hogy ez önmagában csak és kizárólag állami feladat lenne. A védekezés három szinten valósul meg, hiszen egy-egy árvízi védekezésben mindenki a maga módján – jogszabályokban meghatározottan – vesz részt. Azonban azt is ki kell emelni, hogy teljes biztonság nem létezik, a méretezéshez, a tervezéshez használjuk a statisztikában a visszatérési valószínűséget. Az árvízvédelemben ilyen például a százéves visszatérési valószínűségi idő, ami egy rendkívüli esemény előfordulási gyakoriságát jelzi. Nyilvánvalóan minél távolabbi és nagyobb nem várt eseményre tervezünk, annál jobban növekszik a biztonság, ugyanakkor annál költségesebb is lesz egy-egy beruházás, és lehetséges, hogy akár jelentősen túlméretezzük a műtárgyakat, a vízügyi létesítményeket. Egyik sem cél, ezért kell megtalálni azt a szintet, azt a biztonságot, ami még elfogadható a lakosság, illetve az infrastruktúrák számára.
A védekezésben elsődleges az állami szerepvállalás, de ez önmagában kevés a vízbiztonság megteremtéséhez. Nagyon fontos az is, hogy az egyes állampolgárok szintjén megjelenjen a felelős vízgazdálkodás. Az 1995. évi LVII., vízgazdálkodásról szóló törvény a többi között kitér arra, hogy a lehulló csapadék a terület tulajdonosának a birtokában van, ezzel tehát neki kellene gazdálkodnia. Egyébként a hármas rendszert egy egységben nézve jól látszik, hogy mindenkinek van teendője a vízzel. Az állami, közigazgatási szinten jogszabályok határozzák meg, hogy a vízügyi szolgálatnak milyen feladatai vannak a vízgazdálkodással, illetve a vízkárelhárítással összefüggésben. A vízkárelhárítási stratégiánk az elvárásoknak megfelelően változik, csakhogy nagyon eltérőek a társadalmi igények. A 2000-es években rendkívüli árhullámok voltak a Tisza-völgyben, 2013-ban a Dunán, majd a 2014-es drávai árhullámnál is az volt a társadalmi igény, hogy biztonsággal vezessük le a vizet az árvízvédelmi töltések között vagy a kijelölt ártereken. Az elmúlt időszakban mindannyian megtapasztaltuk, hogy a csapadék időszakos eloszlása igencsak változik, még ha az éves mennyisége nem is. Felmerült tehát az igény, hogy a csapadékot ne levezessük, hanem tározzuk vissza, hogy nyáron is megfelelő mennyiségű víz legyen. A vízügyi szolgálat kötelessége kielégíteni a társadalmi igényeket, mert önmagában vízügyi érdek nincs. Ugyanakkor ki kell emelni, hogy a meglévő infrastruktúrákkal gyakran nehéz kiszolgálni a megváltozott elvárásokat. Fordulatot az hozott, hogy 2017. március 7-én a kormány elfogadta a Nemzeti Vízstratégiát, azaz a Kvassay Jenő Tervet, ami szakmailag és technikailag azért fontos, mert tartalmazza a hazai vízgazdálkodás rövid, közép- és hosszú távú céljait.
- a vízvisszatartás fokozását és vizeink jobb hasznosítását;
- a veszélyhelyzetelhárítás-orientált vízkárelhárításról a megelőzésközpontú vízgazdálkodásra történő áttérést;
- a vizek állapotának fokozatos javítását és a jó állapot elérését;
- a vízfolyások természetes állapotának megtartását;
- az elviselhető fogyasztói teherviselés mellett működő minőségi víziközmű-szolgáltatás fenntartását és a csapadékvíz-gazdálkodás rendszerének kialakítását;
- a társadalom és a víz viszonyának javítását;
- a vízügyi tervezés és irányítás megújítását;
- a vízgazdálkodás gazdaságszabályozási rendszerének megújítását.
Árvíz, belvíz, aszály esetén hazánkban a települések mintegy kétharmada érintett, mondta egyik előadásában. Hogyan épülnek fel a védműveink, miként történik a megelőzés, a védekezés és a helyreállítás?
– Magyarországon elsődlegesen a vízügyi igazgatási szervek felelősek a vízgazdálkodásért és benne a vízkárelhárítással összefüggő szakmai tevékenységek ellátásáért. Kiemelném az önkormányzatok koordináló szerepének megerősítésére szolgáló LIFE-MICACC projektet, amelyben az önkormányzatok mellett a másik szereplő a vízügy. Azt gondolom, hogy ez kettős feladat, mert a vízügyi szakembereknek meg kell tanulniuk gondolkodni a településvezetők fejével is, és fordítva. Ha sikerül egymáshoz közelebb kerülniük, akkor nemcsak a települési vízgazdálkodás magasabb szintre emelésére látok esélyt, hanem arra is, hogy megvalósulhat a vízgyűjtő szintű vízgazdálkodás.
Magyarországon az elmúlt évszázadok során magas szintű árvízvédelmi rendszer épült ki, és működik napjainkban is. A társadalmi-gazdasági viszonyok azonban az utóbbi húsz évben alapvetően megváltoztak, és a levonuló rendkívüli árvizek tapasztalatai is arra utalnak, hogy az árvízi elöntéshez kapcsolódó kockázatviselést, valamint ennek megosztását újra kell gondolni az érintettek között. A védelmi rendszer fejlesztésénél indokolt áttérni a kockázat értékelése alapján történő tervezésre, amely a kevésbé értékes területek elöntésével kíméli meg az érzékenyebb területeket, jóval hatékonyabb erőforrás-felhasználás mellett. Visszatérve az eredeti kérdésre, az árvízi kockázatkezelés, térképezés, értékelés az EU-hoz való csatlakozásból következő tevékenység, amit az árvízi irányelvben előírtak szerint hatévente kell elvégezni.
A többlépcsős térképezési tevékenység 2008-ban indult, és a legutóbbi hatéves ciklus 2017-ben fejeződött be. 2019-ben újraindult, és megkezdődött a kockázati tervek első felülvizsgálata, aktualizálása. Az árvízi kockázatokba három terület sorolható: a folyók árvizei, a kisvízfolyások, valamint a belvizes veszélyeztetettség. Meghatározott metodika alapján történik a felülvizsgálat és a térképezés. Ennek a programnak a keretében nézzük meg, hogy mely területek veszélyeztetettek Magyarországon. Ez azért hasznos, mert ha a legrosszabbra felkészültünk, annál már csak jobb lehet a tényleges helyzet. Nyilvánvalóan teljesen más az árhullám kialakulásának és az árvízi védekezésnek az időbelisége. Például, ha a Felső-Tiszán jön egy árhullám, akár nyolc-tíz métert is emelkedhet a folyó egy-két nap alatt. Nagyon fontos, hogy folyamatosan tisztában legyünk azzal, hogy mi a kockázat, és ennek csökkentése érdekében minden lehetséges intézkedést végre kell hajtanunk. Az árvízi kockázatot úgynevezett szerkezeti és nem szerkezeti intézkedésekkel tudjuk csökkenteni. A szerkezeti intézkedések körébe tartoznak az olyan kivitelezési munkálatok, mint az árvízvédelmi töltések, tározók építése, megerősítése, új műtárgyak építése, illetve a régiek felújítása. Nem szerkezeti intézkedés például az előre jelző rendszerek frissítése, javítása, a hidrometeorológiai rendszerek folyamatos fejlesztése, valamint az éves felkészülési gyakorlatok. Az árhullám kialakulása függ a csapadék mennyiségétől, illetve attól, hogy milyen területre hullik. A kisvízfolyások esetében kritikus lehet a villámárvíz kérdése. A klasszikus tudományos definíció alapján ez esetben hat óránál kevesebb az összegyülekezési idő (az az időtartam, amely alatt a vízgyűjtő terület legtávolabbi pontjáról is a vizsgált szelvénybe jut a lefolyó víz – a szerk.). Ennyi idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy felvonuljon a területi vagy a települési védelmi szervezet, illetve a katasztrófa- vagy a polgári védelem.
A hivatásos szervezetek mellett, ha szükséges, az önkéntesek is startra készen állnak?
– Azt gondolom, hogy a hivatásosok, kiegészítve az önkéntesekkel, jelentős erőt képviselnek a védekezésben az állami és az önkormányzati védműveken egyaránt. 2020 július–augusztusában volt egy viszonylag jelentős esemény Somogy és Zala megyében. Százötven millimétert meghaladó csapadék esett egy nap alatt, ami elég komoly problémát okozott Zalaegerszeg településen a Principális-csatorna mentén; Galambok térségében pedig egy tározónak a töltése is átszakadt, és a víz átfolyt a településen. Itt a hivatásosok mellett önkénteseket is bevontak a védekezésbe. A Duna-régióban is kiemelt tevékenységnek számít, hogy erősítsük a kommunikációt a hivatásos és az önkéntes szervezetek között. Kiemelt szervezet például a Duna Régió Stratégia, melynek 14 prioritása van, ebből az egyik a környezeti kockázatok kezelése, amelynek magyar részről én vagyok a koordinátora. Ezt a prioritást Magyarország és Románia koordinálja a Duna menti ország között, ami a gyakorlatban 14 ország tevékenységének az összehangolását jelenti a környezeti kockázatok kezelése tekintetében.
Több szemszögből is rálát erre a területre, hiszen aktívan részt vesz a kutatási tevékenységben, illetve ezek eredményeinek gyakorlati alkalmazásában is. Ön szerint a tudomány és az innováció miként jelenik meg a vízügyi ágazatban?
– Az új kutatási eredményeknek kell egy kis időt adnunk ahhoz, hogy kiforrják magukat. Ezért azt gondolom, a helyes döntés az, ha a gyakorlatban először egyet visszalépünk. Ezen azt értem, hogy a legújabb technológia kipróbálása kezdetben egy tesztüzem, s mivel a vízügyes szakembereknek még nincs tapasztalatuk, csak éles helyzetben bizonyosodik be, hogy megfelelően alkalmazható-e. Azt gondolom, nem tehetjük meg, hogy a tesztüzem előre nem ismert hatásainak kitegyük akár a lakosságot, akár a kritikus infrastruktúrát. Maximálisan nyitottnak kell lennünk azonban, és folyamatosan figyelnünk kell arra, hogy a legújabb technológiákat hol és mikor tudjuk alkalmazni, ehhez pedig tudnunk kell, merre halad a tudomány, mik a trendek.
Milyen trendekre gondol?
– Nem túl távoliakra. Például a digitalizációra, ami már jelen van a hétköznapjainkban. Ezen túlmenően a mesterséges intelligenciára, melynek, azt gondolom, hogy az egyik alkalmazási területe lehetne a települési vízgazdálkodás, egy másik pedig az öntözéses mezőgazdaság. A települési vízgazdálkodást illetően el tudok képzelni egy önműködő, öntanuló rendszert, amely figyeli a várható időjárási, illetve csapadékhelyzetet, az előrejelzés függvényében vízállást mér, és annak megfelelőan automatikusan nyitja vagy zárja például a zsilipet, leengedi a tározót, és az aktuális helyzethez igazodva módosítja az üzemeltetési szabályzatát.
Milyen a kommunikáció a tudományos szféra képviselői és a gyakorlati tapasztalattal rendelkező vízügyes szakemberek között?
– Azt tapasztalom, hogy kiváló. Több helyen is folyik vízügyi üzemeltetési-, illetve vízépítőmérnök-képzés az országban, például Győrben, Miskolcon és Budapesten. Kiemelt intézmény a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Víztudományi Kara, ahol számos vízügyes szakember oktat, és a személyes kapcsolatok révén meg tudja osztani a vízügy napi tapasztalatait is a hallgatókkal, ezáltal sokkal irányítottabb, a szakmai igényeknek jobban megfelelő kutatás valósulhat meg az egyetemen.
A vízválság megelőzésének talán legfontosabb területe a települési vízgazdálkodás. Ön szerint viszont a víz, mint hatótényező, kevéssé jelenik meg a települési fejlesztésekben. Mi a helyzet ma, és merre kellene haladni?
– Ki kell emelnünk ez esetben is az állami szerepvállalást. 2015-ben az Országos Vízügyi Főigazgatóság a Magyar Mérnöki Kamarával közösen kiadott egy Módszertani segédletet a települési vízkárelhárítási tervek készítéséhez. Ez a dokumentum tartalmazza például a szükséges teendőket egy operatív árvízi védekezésnél, hogy az adott településen hány utca veszélyeztetett, hány homokzsákra van szükség, hol található a legközelebbi bánya és így tovább. A településvezetőnek megvan a lehetősége arra, hogy műszaki segítséget kérjen a területileg illetékes vízügyi hatóságtól, valamint a katasztrófavédelem helyi szervezete is támogatja a települési vízkárelhárítási tevékenységeket, így ez a dokumentum a területre kivonuló szakembereknek is segítséget jelent. Jó lenne, ha a rendszer nem korlátozódna csak a beavatkozásra, hanem arra is kiterjedne, hogy csökkentsük az árvízi kockázatot területi, illetve települési szinten, valamint hogy megtegyük az ehhez szükséges intézkedéseket. Az integrált települési vízgazdálkodási terv célja éppen az lenne, hogy nézzük meg, milyen problémák vannak a vízzel az adott településen, és azonosítsuk be azokat, vagyis nagyobb hangsúlyt helyezzünk a kockázatcsökkentésre. Azt szeretnénk, hogy a víz ne potenciális veszélyforrásként jelenjen meg a településeken, hanem fejlesztési lehetőségként. Ha baj van, akkor rosszként tekintünk rá, de aki víz mellett él, mindenekelőtt élvezni akarja a víz adta előnyöket.
Hogy is van a mondás: az igazi vízügyes a dombtetőn lakik? Milyen problémát okoz az árvízvédelemben például, hogy bár nem szabad, mégis vannak, akik a hullámtérbe építkeznek?
– Az egyéni felelősség megkerülhetetlen. Mégis azt tapasztalom, hogy leginkább az előnyöket szeretnénk élvezni az élet minden területén, és ez alól a víz sem kivétel. Használjuk rekreációs célból vagy öntözésre, de csöppet sem vagyunk hajlandók a negatívumokkal foglalkozni. Ha viszont baj van, az állami szereplőktől várjuk, hogy jöjjenek és mentsenek meg. Az árvízi kockázatkezelés társadalmasítása azt jelenti, hogy megpróbáljuk a szükséges információkat eljuttatni a helyi lakosok számára arról a területről, ahol élnek. Bár tapasztalható némi javuló tendencia, de sok esetben még mindig tudatosítani kell az emberekben: mindenkinek felelőssége van abban, hogy hol lakik, és hogy a kockázatok ismeretében élje a mindennapjait. Erre utal a régi tankönyvi példa, mely szerint az igazi vízügyes a dombtetőn lakik. Bármennyire is folyamatosan fejlődik az árvízvédelmi rendszer, romlanak a lefolyási viszonyok. Beépítjük a hullámtereinket, ami az egyik oka annak, hogy növekvő árvízszintekkel kell számolnunk a folyóinkon, a kisvízfolyásainkon. Mindez emeli a vizek mellett élők kockázatát, de mi továbbra is csak az előnyöket akarjuk élvezni.
Nemzetközi összehasonlításban mennyire számít jónak az árvízvédelem hazánkban?
– Azt gondolom, hogy jó és egyedülálló a magyar árvízvédelem. Ehhez természetesen számos intézkedésre van szükség, az kell, hogy folyamatosan építsük, illetve karbantartsuk az árvízvédelmi infrastruktúrákat, a riasztórendszereket, valamint frissítsük az előre jelző rendszereinket. Sokat elmond a magyar árvízvédelemről – és a Duna menti országok között egyedülállónak számít –, hogy a történeti árvizek óta Magyarországon nem követelt halálos áldozatot folyami árvíz, egy kivétellel, amikor az 1965-ös rendkívüli dunai jeges árvízben sajnos meghalt egy katona. A dombvidéki kisvízfolyások a hektikus jellegükből adódóan sokkal veszélyesebbek. Jó hír viszont, hogy a vízügyi szolgálat erre is keresi a megoldást, ilyen például a dombvidéki tározóprogram, mely meghatározott ütemben folyik, ezáltal csökkenteni tudjuk az árhullám nagyságát, még mielőtt elérné a települést, és ennek köszönhetően kiegyenlítettebb vízgazdálkodás érhető el. A dombvidéki vízrendezésnél nagy jelentősége van a tározási, tóépítési lehetőségek kihasználásának, mivel sok esetben a beépítettség miatt más megoldás nincs a települések biztonságának megteremtésére. Kiemelném még a szervezeti stabilitás fontosságát. 2012 óta működik a vízügyi szolgálat a Belügyminisztérium irányítása alatt, és azt gondolom, hogy elengedhetetlen a stabil háttér megteremtése egy védekezéssel összefüggő szervezetben.•