A vasút-villamosítás doyenje Magyarországon
A VASÚTVILL Kft. – amely jogutódja az 1949-ben alapított MÁV Villamos Felsővezeték Építés Főnökségnek – fő profilja elsősorban a vasúti villamos felsővezeték tervezése, építése, karbantartása, illetve felújítása, átalakítása. A kivitelezési körükbe tartozik még a felsővezetékhez csatlakozó különféle villamos berendezések, előfűtő, váltófűtő, térvilágítási berendezések, valamint segédüzemi transzformátorok telepítése.
Az elmúlt évtizedekben a cég jelentős mértékben járult hozzá a MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. vonalain telepített optikai kábelek felszereléséhez is.
Az állomásokon megépítendő felsővezetéket igény szerint kereszttartós vagy keresztgerendás rendszerben tudják elkészíteni. Kisebb sebességigények esetén a beruházási költségek csökkentése érdekében költségkímélő felsővezeték-rendszerek kialakításával is foglalkoznak. A társaság természetesen rendelkezik minden olyan technikai felszereléssel, amely szükséges a felsővezeték-építéshez: saját betonozóvonatok, felsővezeték-szerelő járművek, vasúti daruk mellett jelentős a közúti járműparkjuk.
Központjuk Budapesten, a Jászberényi út 90. szám alatt van. A központban lévő telephelyen található a külső építési területek kiszolgálására, illetve a gyártási tevékenységre specializált műhely, az anyagraktárak, illetőleg a járművek üzemeltetését biztosító TMK részleg.
A 2008 és 2010 között megépített Bajánsenye (országhatár)–Boba vasútvonalon 2010. augusztus 20-ától megindult a villamos vontatású forgalom. A kivitelezésben a VASÚTVILL Kft.-nek – a kivitelezést végző BB2007 Konzorcium vezetőjeként – meghatározó szerepe volt.
A 100 menetrendi kilométer hosszú szakasz három megyét (Vas, Zala, Veszprém) is érintett. Része az V. számú, Velence–Trieszt–Ljubljana–Budapest–Ungvár–Lvov–Moszkva útvonalat magába foglaló páneurópai vasúti közlekedési folyosónak és az Európai Közösség által támogatott Zalalövő–Boba vasútvonal rehabilitációjának.
A vasúttörténeti fejlesztés során a villamos felsővezetékhez 2280 tartóoszlopot, 3750 méter tartógerendát, 170 kilométer hosszláncot, 146 kilométer táp- és megkerülővezetéket, valamint 119 szakaszkapcsolót használtak fel. Az 1 × 25 kilovolt, 50 hertz feszültségű rendszer a nyíltvonalakon és az állomások átmenő fővágányain 160, az állomási mellékvágányokon óránként 40 kilométeres sebességet tesz lehetővé; a Boba–Jánosháza vonalon pedig megépült egy óránként 230 kilométeres sebességre alkalmas vezetékrész is.
A kft. az elmúlt években és jelenleg is számos vasút-rekonstrukciós munkában vett és vesz részt. Dolgoznak egyebek között a Tárnok–Székesfehérvár, a Tárnok–Kelenföld, a Szajol–Püspökladány, a Gyoma–Békéscsaba, valamint Budapest–Esztergom vonalon.
A társaság a városi vasúti közlekedésben is vállal feladatokat. Referenciájuk ezen a területen Budapesten az 1-es villamos Bécsi út–Kerepesi út közötti szakasza, felújították a 4-es, 6-os villamos körúti részét, Debrecenben a nagyerdei villamos egy rövidebb szakaszát, Szegeden pedig a 2-es villamos felsővezetékének építésében vettek részt. Debrecenben korszerűsítették a troli felsővezetéki berendezését. Korábban megtervezték és kiépítették a Tököl–Ráckeve HÉV-vonalat.
Kapacitásukkal rendelkezésre állnak az új nagyvasút, illetve városi, elővárosi villamos felsővezetéki berendezések telepítésére, továbbá régiek korszerűsítésére.•