A tiszalöki duzzasztómű teljes felújítása
Tavasszal megkezdődtek az előkészítő munkálatok. Ki a megrendelő?
– Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság Konzorcium – mondja az ügyvezető. – A duzzasztómű üzemeltetője pedig az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság. Túl vagyunk a szerződéskötésen, a tervezési szakasz zajlik. A háromnyílású duzzasztó felújítása idén júniusban kezdődik, és három évig tart. A munka a hajózsilip rekonstrukciójával fejeződik be, 2020. júniustól november 30-áig. Egy hasonló, bár kisebb volumenű munkában is érdekeltek vagyunk, tavaly óta a körösladányi duzzasztómű felújításának is mi vagyunk a kivitelezői.
A Tiszalöki Vízerőmű a duzzasztóművel és a hajózsilippel Magyarország második legnagyobb teljesítményű vízerőműve. Mennyire speciális feladat a rekonstrukció?
– Teljes egészében speciális a munka – fogalmaz Bárány László. – A rekonstrukció érinti a duzzasztómű gáttábláinak, acélszerkezeteinek, gépészeti és elektromos berendezéseinek felújítását. Elvégezzük továbbá a műtárgy vasbeton szerkezeteinek átfogó vizsgálatát, javítását, majd a víztelenítés után a hajózsilip és a kapcsolódó létesítményeinek szerkezeti és gépészeti felújítását is. A mederkotrás és partvédelem is megtörténik. A munkálatok elvégzésére 34 hónapunk van.
Mire kell különösen ügyelni a rekonstrukció során?
– A duzzasztómű közel 70 éves, folyamatban van ipari műemlékké nyilvánítása. További 100 évig kellene működnie. A duzzasztótábla súlya 360 tonna. Beépítették a helyére, onnan nem lehet kivenni. Munkavédelmi szempontból is rendkívül balesetveszélyes a felújítás. A táblát tartó szegecselt acélszerkezetet, merevítőlemezeket belülről kell megvizsgálni. A 37 méter hosszú, 6 méter magas szerkezetbe ajtókon kell bemenni az iszaptalanításhoz és a korrózióvédelmi munkákhoz. A festés előtti tisztítást magasnyomású vízzel végzik. A duzzasztótáblákat mechanikus úton mozgatják láncokkal és a táblába épített emelőkerekekkel. A táblák a kerékszekrényen keresztül a pillérbe épített sínekre támaszkodnak, ahol a teherátadás és a le-föl mozgás történik.
Több érdekességük is van a munkálatoknak: a zsalukövek fugázása, betonhibáinak javítása, a teljes felület festése. A három nyílásköz egyenkénti felújítása után, 2020-ban kezdődik a hajózsilip rekonstrukciója. Mivel szárazra kell kitakarítani, 4-5 hónapig teljes hajózási zár lesz. A felújítással továbbra is biztosítható lesz a vízlépcső biztonságos működése, ami azért fontos, mert a Tiszalöki Vízerőmű által duzzasztott vízből, a Tiszából táplálkozik a Keleti-főcsatorna, amely Debrecen vízellátásának 70 százalékát biztosítja.•