A magyar gazdaság húzóágazata lett a BSC-szektor – Stabil és innovatív szereplők az üzleti szolgáltató központok

A HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség tavaly év végén közzétett kutatása szerint tovább erősödött az üzleti szolgáltató központok (Business Service Centers; BSC) szerepe Magyarországon. A hazánkban működő 215 BSC jelenleg több mint 110 ezer, idegen nyelvet beszélő diplomás fiatalnak ad munkát. A szektorban egyre inkább jellemző magas hozzáadott értékű feladatok elterjedését bizonyítja, hogy a kutatás-fejlesztés területén egyetlen év alatt megduplázódott a pozíciók száma.


Magyarország legfontosabb vonzerejét a BSC szektorban befektetőbarát üzleti környezet, a képzett munkaerő és a magas színvonalú infrastruktúra jelenti. (Kép: Depositphotos/VitalikRadko)

A BSC-szektor EU-szerte több mint 31 millió embert foglalkoztat, és mintegy 22 százalékkal járul hozzá a bruttó hozzáadott értékhez. Szakértők egyöntetű véleménye szerint az üzleti szolgáltató központok a gazdaság innovációs motorjai, és nélkülük elképzelhetetlen az európai versenyképesség. Ezért is rendkívül örömteli, hogy Magyarország az egyik legnépszerűbb célponttá vált Európában a kulcsfontosságú piacokhoz közeli térségekre irányuló kiszervezés (nearshore outsourcing) terén. Ez a többi között annak tulajdonítható, hogy az erőteljes állami támogatási politika révén számos kutatás-fejlesztési központ jött létre, és jelentős beruházásokat hajtottak végre a feltörekvő technológiák, mint például a dolgok internete (IoT) és a mesterséges intelligencia (MI, angol rövidítése: AI) területén. Az elmúlt évek visszajelzései alapján nyilvánvalóvá vált, hogy elsősorban a befektetőbarát üzleti környezet, a képzett munkaerő és a magas színvonalú infrastruktúra jelenti hazánk legfontosabb vonzerejét a BSC-szektorba irányuló beruházások vonzása terén. A magyar üzleti szolgáltató szektor napjainkra a kelet-közép-európai régió üzleti szolgáltatásainak egyik vezető nemzetközi központjává vált. Magas fokú érettséget és összetettséget ért el, miközben fenntartja a tehetségek bevonzására és megtartására, valamint az új beruházások folyamatos vonzására való képességét. A szektor legnagyobb befektetői az Egyesült Államok, Németország, Magyarország (magyar anyavállalatok által üzemeltetett központok) és az Egyesült Királyság. A Deloitte legutóbbi, e szektort vizsgáló kutatása szerint hazánk büszkélkedhet az egyik legérettebb üzleti szolgáltatóközpont-ökoszisztémával a térségben. A magyar BSC-szektor érettsége valamennyi vizsgált területen meghaladja a térségi átlagot, és kiemelkedő a stratégia, illetve a szolgáltatásnyújtás hatékonyságát tekintve.

Folyamatos bővülés

A HIPA hosszú évek óta szakmai partnereivel – ABSL, AmCham, CBRE és Randstad – közösen készíti el a magyarországi üzleti szolgáltató központok helyzetét bemutató kutatását, melynek reprezentativitását egyértelműen bizonyítja, hogy a hazánkban működő vállalatok több mint harmada vett részt a felmérésben, és ami igazán lényeges, ezekben a központokban dolgozik a hazai munkavállalók több mint 50 százaléka. A Business Services Hungary 2024 című, több mint 100 oldalas tanulmány egyik legfontosabb üzenete, hogy a Magyarországon működő központok 60 százaléka már több mint tíz éve van jelen, és folyamatosan mind összetettebb, egyre nagyobb hozzáadott értéket jelentő feladatot szerzett meg, ami jól jelzi a szektor stabilitását. A kutatás eredménye alapján a magyarországi üzleti szolgáltató központok elsősorban olyan üzleti területekre koncentrálnak, mint a pénzügy, a számvitel és a kontrolling, az emberi erőforrások, az IT és az ügyfélszolgálat. Ezzel párhuzamosan a magas hozzáadott értéket képviselő kutatás-fejlesztéshez kapcsolódó tevékenységek is bővülnek. Ennek egyik látványos következménye, hogy a szektorban a kutatás-fejlesztés területén egyetlen év alatt megduplázódott a pozíciók száma.
A 2024 végén megjelent tanulmány másik fontos üzenete pedig az, hogy 2019 óta, azaz mindössze öt év alatt megduplázódott a szektorban dolgozók száma, ami tavaly év végére meghaladta a 110 ezer főt. Az ágazat fejlődése az elmúlt évben is kimagasló volt, és a viszonylag magas bázisérték – 100 ezer fő – ellenére ismét két számjegyű, azaz 10 százalékos növekedést ért el. A szektornak kulcsfontosságú szerepe van a tehetséges fiatalok itthon tartásában. A kiemelkedő bérezés, a gyors előrelépési lehetőségek és az idegen nyelvek napi használata különösen vonzóvá teszi az iparágat a frissen diplomázott munkavállalók számára. A szektorban a munkavállalói kör mintegy 80 százalékának felsőfokú végzettsége van, az átlagos életkor pedig csupán 34,5 év. Érdekesség, hogy a szektorban dolgozók több mint ötöde – 21 százaléka – külföldi állampolgár, ami azt jelenti, hogy az üzleti szolgáltató központok több mint 20 ezer nem magyar állampolgárságú embert vonzottak hazánkba.
Az idegen nyelvek tudása kiemelten fontos, hiszen a Magyarországon működő központok 53 százaléka globális, 43 százaléka regionális fókusszal működik, és csupán 4 százaléka nyújt belföldi szolgáltatást. Az előző évekhez képest a globális szinten nyújtott szolgáltatások szerepe Ázsiában és Afrikában némileg csökkent, ami a prioritások és a stratégiai tájak eltolódását jelzi. Mindeközben Észak- és Közép-Amerika továbbra is kiemelt érdeklődési terület a szolgáltatók számára. A magyar központokban mintegy 40 nyelven szolgáltatnak, a leggyakrabban használt idegen nyelv az angol, a német, a francia, a spanyol és az olasz, emellett például japánul és kínai nyelven szolgáltató BSC-k is működnek. Ezzel párhuzamosan a BSC-központok száma meredeken emelkedett, százhúszról 215-re. Ugyancsak lényeges szempont, hogy ez a terjeszkedés már nem csak Budapesten érhető tetten, az ország egyetemi városaiban sorra nyílnak újabb és újabb központok, és ennek eredményeként ma már a szektorban foglalkoztatottak közel 25 százaléka vidéki telephelyen dolgozik. Debrecenben (26 központ) közel 5000 ember áll alkalmazásban a szektorban, Székesfehérváron (10 központ) 5700 főnek ad munkát az ágazat. Szegeden (10 központ) mintegy 1500 főt foglalkoztatnak a központok, míg Pécsett, Miskolcon és Veszprémben is 1000 fő felett. A jövőbeli kilátások is kedvezőek, mivel a tanulmányt kitöltő cégek 14 százaléka tervezi új szolgáltató központ megnyitását a következő egy-három évben, és a válaszadók közel tizede vidéki lokációban gondolkozik.

Új irodájával erősíti jelenlétét a CallComm
2024-ben több BSC-központtal kapcsolatos fejlesztést is támogatott a HIPA. Tavaly adták át a CallComm Zrt. új irodáját Nyíregyházán. A 2015-ben alapított vállalat a régió meghatározó telemarketing-szolgáltatója, Magyarország egyetlen, tőzsdén is jegyzett call center cégének, az eSense Nyrt.-nek 100 százalékban tulajdonolt leányvállalata. A társaság nyíregyházi és miskolci irodáiban telefoninformációs szolgáltatások nyújtására specializálódott, magyar nyelven. Portfóliója felöleli a kimenő és bejövő telefonhívások kezelésének teljes palettáját az ügyfélszolgálatok és információs vonalak kialakításától kezdve a telefonos értékesítésen, kintlévőség-kezelésen keresztül, a piackutatáson át az adattisztításig. Az ügyféloldalról érkező megnövekedett piaci igényekhez alkalmazkodva, a megvalósult 2,7 millió eurós beruházás nyomán a CallComm új, a Nyíregyházi Egyetem épületében kialakított irodájának átadásával 100 fővel bővülhetett az operáció teljes munkavállalói létszáma. A beruházással együtt megvalósított képzési program új korszakot hoz a magyar tulajdonban lévő vállalat életébe: a szakmai kompetenciák folyamatos fejlesztése mellett a munkavállalók magas szintű nyelvi oktatásban részesülnek, amellyel megnyílik az angol nyelvtudást igénylő projektek elnyerésének lehetősége is. A CallComm ezzel is tovább erősíti piaci szerepét a szektorban.


A HIPA tanulmánya kitért az üzleti szolgáltató központok munkavégzési trendjeire is, ugyanis a BSC-kben a legelterjedtebb az otthoni munkavégzés lehetősége. A válaszadók 66 százaléka számolt be arról, hogy a megváltozott munkavégzésnek köszönhetően nem változott jelentős mértékben a munka hatékonysága, ami határozottan jelzi, hogy a szektor hazai szereplői sikeresen alkalmazkodtak az otthoni munkavégzéshez, vagy az újabban egyre jellemzőbb hibrid rendszerhez. Érdekesség, hogy a kutatásban részt vevő vállalatok 7 százaléka jelentős javulást tapasztalt e tekintetben, míg közel ötödük mérsékelt hatékonysági mutatókról számolt be. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a válaszadók 8 százaléka számolt be mérsékelt hatékonysági csökkenéséről. Egy biztos, a piaci szereplők tisztában vannak azzal, hogy a távmunka és az irodai munka közötti egyensúly megtalálása kulcsfontosságú lesz a termelékenység és az alkalmazottak megőrzése szempontjából.

Technológiai újítások

A felmérésre adott válaszokból egyebek között az is kiolvasható, hogy a vállalkozások erős összhangban vannak az ESG-elvekkel (Environmental, Social, Governance; környezeti, társadalmi és irányítási felelősségvállalás), rávilágítva az etikai megfontolások előtérbe helyezésének fontosságára működésük során. Ám míg az ESG iránti elkötelezettség és tudatosság szilárd alapokon nyugszik ezeknél a BSC-központoknál, addig a munkavállalók részéről mutatott érdeklődés és elkötelezettség szintjét még érdemes fokozni, hogy szorosabban részt vegyenek az ESG-kezdeményezésekben. Például az oktatás fejlesztésével és a fenntarthatósági erőfeszítésekben való részvétel ösztönzésével erősíthetik a vállalatok ESG-hatásukat, és jelentős mértékben hozzájárulhatnak a kritikus globális kihívások kezeléséhez.
A tanulmány arra is felhívta a figyelmet, hogy a BSC-k fokozatosan ismerik fel a mesterséges intelligencia előnyeit, és haladnak annak alkalmazása felé. A változatos MI-technológiák iránt mutatott érdeklődés és alkalmazásuk a modernizáláshoz való proaktív megközelítést tükrözi. A megkérdezett vállalatok jelentős részének, mintegy 57 százalékának van világos terve az MI használatára tevékenységükben, ami határozottan mutatja, hogy a szektor szereplői egyértelműen felismerik a technológiai fejlődés előnyeit. Jelenleg a robotizált folyamatautomatizálás a legnépszerűbb alkalmazott MI-technológia, amelyet a megkérdezett szervezetek 35 százaléka használ, ezt követi a gépi tanulás (31 százalék) és a természetesnyelv-feldolgozás (29 százalék). A tanulmány szerint a hazai vállalatok esetében növekvő érdeklődés mutatkozik a generatív MI-technológia iránt, amelyet a szervezetek negyede jelenleg is alkalmaz.

BSC-fókusz a befektetésösztönzésben

A HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség 2014 óta 106 BSC-beruházást támogatott, és ezzel csaknem 20 ezer új munkahely megteremtéséhez járult hozzá Magyarországon. 

A magyar BSC-k mintegy 40 nyelven szolgáltatnak, a leggyakrabban használt idegen nyelv az angol, a német, a francia, a spanyol és az olasz, de jelen van a japán és kínai nyelv is. (Kép: Depositphotos/Wavebreakmedia)

A BSC-szektor ezzel az eredménnyel a második a támogatott projektek száma alapján vezetett ágazati ranglistán a járműgyártás mögött, osztozva a helyezésen az elektronikai iparral. Joó István, a HIPA vezérigazgatója a tanulmány bemutatásakor több konkrét tervet is megfogalmazott a szektor jövőjével kapcsolatosan. A HIPA első és legfontosabb célja, hogy 2030-ra a hazai szolgáltató központokban foglalkoztatottak száma elérje a 150 ezret, és ezzel párhuzamosan földrajzilag tovább mélyítsék a szektor beágyazottságát. Éppen ezért a befektetési ügynökség határozott szándéka, hogy az évtized végére megduplázza a vidéki, elsősorban az egyetemi városokban működő BSC-kben dolgozók számát. Meghatározó trend az ágazatban a folyamatok automatizálása, ami ugyancsak a komoly szaktudás jelentőségének erősödése és a magasabb hozzáadott értékű tevékenységek térnyerése felé mutat. Ezért a HIPA második célja az, hogy hazánk ebben a dimenzióban is gyorsan haladjon előre, és az évtized végére az első helyen álljon a régióban. Joó István kitért arra is, hogy a befektetésösztönzés legfőbb alapelvei közé tartozik a gazdasági semlegesség, és mindez a BSC-szektorban is egyre inkább érvényesül. Mint fogalmazott, a legnagyobb szereplők eddig amerikai, német és brit vállalatok voltak, de a keleti nyitás sikerei ezen a területen is változást hozhatnak. A HIPA vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy számos új szereplő érkezett hazánkba más iparágakba Ázsiából, és akár már a közeljövőben szolgáltató központokat nyithatnak Magyarországon. A HIPA harmadik célkitűzése, hogy a nyugati vállalatok támogatása mellett elérjék, hogy az ágazat keleti képviselői is mind nagyobb számban döntsenek hazánk mellett.


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025
Címkék

Innotéka