Inno-tér
2018. február 26.

Gyermekek és tabletek

Négy ország kutatói – köztük Takács Zsófia Katalin, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának adjunktusa, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője – több szempont szerint vizsgálták a legnépszerűbb, gyerekeknek készült tabletes applikációkat. Eredményeiket a Journal of Early Childhood Literacy folyóiratban tették közzé.


A szakemberek a gyerekeknek szóló tabletes applikációk piacát hasonlították össze négy, gazdaságilag eltérő fejlettségű európai országban: Hollandiában, Török­országban, Görögországban és Magyarországon. A nyolc éven aluliak számára készült, a Google Play-ből és az iTunes App Store-ból letölthető legnépszerűbb applikációkat vették górcső alá.

Mivel a gyerekek körében is rohamosan nő a mobileszközökkel töltött idő, ezek az appok fontos szerepet tölthetnek be a kicsik fejlődésében. Éppen ezért a kutatók kíváncsiak voltak a programok oktató jellegére, valamint arra, hogy mennyire igazodnak a helyi kultúrához és nyelvhez az alkalmazások azokban az országokban, ahol nem az angol az anyanyelv.

Az eredmények azt mutatták, hogy a gyerekeknek szóló legkedveltebb applikációk között nagy átfedés van a vizsgált négy országban; tipikusan nemzetközi fejlesztők alkalmazásai szerepelnek javarészt a toplistákon (például Toca Boca, Dr. Panda, Sago Mini, Disney). A legkelendőbb appok közül ennek megfelelően meglehetősen kevés tartalmaz beszédet (kevesebb, mint a fele), és ezeknek is csak töredéke érhető el anyanyelven. Hazánk ebben a tekintetben sereghajtó, ugyanis a népszerű appok csupán tíz százalékát fordították le magyarra. Ez a trend – tekintettel a növekvő tablethasználatra – a szakértők szerint veszélyes lehet a gyerekek nyelvi fejlődésére.
A kutatók az eredményekkel az appfejlesztők figyelmét is szeretnék felhívni erre a problémára.•

 
Inno-tér
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka