2019. április: jegyzet, ökológia, portré, élelmiszer, orvostudomány, tudomány, kémia, innováció, egészségipar, mikroszkópia, it, közlekedés, építés, urbanisztika, zöldkörnyezet, okostechnológia, egyetem, disszemináció, környezetvédelem

Vágányzárban

Február elejétől nem járnak a vonatok Pécel és Aszód állomás között. Az érintett szakaszon ugyanis nagy erőkkel dolgoznak a Budapest–Hatvan közti vasútfejlesztés következő fázisán. A beruházásban komoly szerep hárul a Swietelsky Vasúttechnika Kft. csapatára. A projekt idei munkálatairól kérdeztük Kónya Viktor projektvezetőt.


Az év elején igen sokat foglalkozott a média a beruházással, elsősorban a vasútközlekedés szünetelése okán. Az idei évre tervezett mintegy tíz hónapos vágányzárban milyen munkákat kell elvégezniük? Mennyire szoros ez az intervallum a betervezett, elvárt feladatok ismeretében?

– Teljes vágányzár csak Pécel és Aszód állomások között van, Aszódot és Turát vonatforgalom mellett építjük át több fázisban. Erre az időszakra körülbelül 42 milliárdos forgalomra számítunk, ezért nyugodtan mondhatjuk, nagyon intenzív lesz az előttünk álló időszak. Egyes hónapokban az árbevételünk ötmilliárd fölé fog kúszni. Az ütemterv feszes, nincsenek benne tartalékok. Augusztusban érkeznek a nagygépek, és előtte több mint harminc műtárgynak kell elkészülnie. Továbbá folynak a földmunkák, a vízépítés és a kisgépes vágányépítések Gödöllő és Aszód állomásokon, illetve Turán. A Swietelsky Vasúttechnika mellett dolgozik még a Thales, velük mindvégig szorosan együtt kell működnünk. Az előbbiek miatt indokolt lenne hosszabb teljes vágányzár.

A fejlesztés céljairól röviden
  • A beruházással 2020 végéig 52 km hosszú, kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan állomás között.
  • A teljes átépített vonalszakaszon 100–160 km/h sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok, ezzel várhatóan csökken az utazási idő.
  • A felújításnak köszönhetően megszűnnek a lassújelek a vonalon, a vonatközlekedés sokkal stabilabbá válik.
  • A teljes szakaszon új elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül.
  • 13 állomás és megállóhely megújul, 6 állomásépület átépül, valamint 7 helyen összesen 330 darab új P+R parkolót és egy új megállóhelyet létesítenek Akadémiaújtelep néven, illetve 28 km-en zajvédő fal épül.
  • A felújítás eredményeképpen több vonat közlekedik majd Budapest és Hatvan között.
  • A beruházás hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.
Tavaly tavasszal, tehát egy éve kezdődtek a kivitelezési munkák a Budapestet és Hatvant összekötő vasútfejlesztésen. A beruházás keretében a Swietelsky Vasúttechnika Kft. csapata a felelős a Gödöllő–Hatvan között húzódó, mintegy 28 kilométeres, 7 megállóhelyet tartalmazó szakasz felújításáért. Már az első év is mozgalmas volt. Milyen munkákat sikerült elvégezni 2018-ban?

– Az Aszód és Tura közötti szakaszt teljesen átépítettük nagygépes technológiával. Emellett belefogtunk Tura átalakításába, valamint Gödöllőn közúti felüljáró építésébe. Ez utóbbival egyébként nem az elvárt ütemben tudtunk haladni; a kisajátítások elmaradása és a nem várt, teljes újratervezés hátráltatta az építést.

Gödöllő állomás

Ki kell emelnem, hogy 2018-ban az előbb felsorolt kivitelezési munkák mellett előkészítettük a 2019-re tervezett munkákat, ami tulajdonképpen az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítését, illetve engedélyezésüket jelenti. A költségcsökkentés miatt teljesen újra kellett terveznünk és engedélyeztetnünk a Gödöllő és Aszód közötti szakaszt.•

 
Innotéka