Új magyar termék a közlekedésbiztonság területén
A fejlesztés célja egy versenyképes, könnyű, biztonságos rendszer megalkotása volt. Az új rendszernek kompatibilisnek kellett lennie a kft. által régebben forgalmazott, és az országban mindenfelé alkalmazott rendszerekkel. Szempont volt még az egyszerűség, a kevés elem, a könnyű szerelés és karbantarthatóság, melyek együtt olcsó üzemeltetést tesznek lehetővé.
A többlépcsős fejlesztés végeredményeképpen teljesen új elven működő rendszer jött létre, mely egy speciálisan kialakított oszlop szinusz kapcsolat segítségével a hosszanti elhelyezkedésű szinusz elem kötélerejét optimálisan használja ki, így kisebb folyómétersúlyának köszönhetően gazdaságosan, és a tesztek, valamint a kezdeti tapasztalatok alapján biztonságosan alkalmazható.
A rendszercsalád négy korláttípusból áll: A közutakon leggyakrabban alkalmazott N2 visszatartási fokozatú korlát típusszáma DAK N2S-L. H1 visszatartási fokozatban egyoldali korlátunk a DAK H1–S. A H2 visszatartási fokozatban két típust is kifejlesztettünk. Egyoldali H2-es korlátunk a DAK H2S-S míg a családnak az autópálya elválasztósávokban alkalmazható kétoldali típusa a DAK H2D-S.
A fejlesztés egy szakaszában az addigi kedvező eredményeken felbuzdulva kipróbáltuk, hogy a H1-es rendszer miként viselkedik a H2 visszatartási fokozatú teszt során.
Közlekedésbiztonsági szempontból rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a H1-es korlátunk törésteszttel igazoltan képes arra, hogy egy elszabadult autóbuszt visszavezessen a pályára. Később, erősebb oszlopok alkalmazásával a H2-es korlátunkat a képeken látható módon, sokkal kisebb hatástartomány mellett is képessé tettük erre a feladatra.
A sikeres töréstesztek után ma már az új típusú útkorlátok az ország számos útján megtalálhatók. Ilyenek kerültek például az M3-as autópálya Nyíregyháza–Vásárosnamény szakaszára; a 62-es számú főút Perkáta elkerülő szakaszra, valamint a 86-os számú főút korrekció Szombathely–Vát szakaszára is.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei az új rendszert kedvelik, számos baleset tapasztalatai alapján jónak tartják. Jól működik ütközések alatt, és könnyű cserélni a megsérült elemeket.
Néhány képet is kaptunk tőlük az M3-as autópálya új szakaszán történt balesetekről. Ez az a szakasz, ahol a rendszert először alkalmaztuk.
A rendszernek számos előnye van a felhasználó szempontjából:
- Kompatibilis a DAK Kft. által korábban gyártott és számos helyen beépített eddigi útkorláttípusokkal.
- A kevesebb elemből álló rendszer karbantartása könnyebb feladat, minimális az alkatrészigény a fenntartáshoz, ezért a sérült szakaszok cseréje egyszerűbb.
- Az átmeneti elemek száma az egységes koncepció miatt nagymértékben csökken.
- Kisebb a súlya, ezért a rendszer telepítése olcsóbb.
Örömmel állapíthatjuk meg, hogy az eddigi felhasználói tapasztalatok a fejlesztés helyességét igazolták vissza.
Bízunk benne, hogy a közlekedők egyre több helyen tapasztalhatják meg a DAK Acélszerkezeti Kft. termékei által nyújtott biztonságot a közutakon!•