2019. június: orvostudomány, ökológia, jegyzet, fizika, lézer, anyagtudomány, tudomány, disszemináció, Nemzeti Agykutatási Program, innováció, építés, atomenergia, biztonságtechnika, élelmiszer, egyetem, zöldkörnyezet, energiagazdálkodás, közlekedés, megújuló energia, környezetvédelem, it

Stratégiai játéktól az okos érettségi tablóig

A 28. alkalommal megrendezett Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetség­kutató Verseny május végi díjátadóján három első és három második díj mellett négy harmadik díjat is átadtak. Az Ericsson Magyarország székházában tartott ünnepségen a legjobbak tanárait is elismerték.


Díjátadó ünnepség

A tavaly októberben, immáron 28. alkalommal meghirdetett Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny felhívása az Innotéka magazinban is meg­­jelent. Összesen 112 jelentkezés érkezett, a zsűri 74 pá­lyázatot fogadott el, illetve javasolt kidolgozásra. A részletesen kidolgozott pályaműveket 2019. április 1-jéig kellett beküldeni – a határidőre 63 pályamunka kidolgozása fejeződött be. A bírálóbizottság három első, három második, négy harmadik, illetve két különdíjat ítélt oda, míg tíz pályázatot kiemelt dicséretben, további 43 pályázatot pedig dicséretben részesített.

Első díjat kapott Csillagászati távcsövek automatizálása és távvezérlése című pályázatáért Vámosi Flórián Balázs és Pósa Péter, a kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium tanulói. Rendszerük segítséget nyújt az amatőr csillagászoknak, hogy az adatgyűjtés teljesen automatikusan történjen. Már meglévő rendszerre épül, az összes, széles körben elterjedt mechanika, távcső és segédberendezés összekapcsolható. Szoftverükkel a kutatás és adatgyűjtés sokkal egyszerűbb, ha a rendszer az adatgyűjtéskor is rendelkezik internet-hozzáféréssel, az adatok feldolgozása szinte azonnal, automatikusan történik.

Pósa Péter és Vámosi Flórián Balázs első díjat kapott.

Szintén első díjat érdemelt Moly.Net című pályázatával Zsigó Miklós, a nyír­egyházi Krúdy Gyula Gimnázium diákja. Az alma kártevői ellen feromoncsapdákkal lehet küzdeni. A kifejlesztett eszköz új kialakítású csapda, melyben jó minőségű kamerát és megfelelő mikrokontrollert helyezett el a pályázó. Az adatok elemzésével képet kaphatunk a molyrajzás térbeli és időbeli lefolyásáról. Egy ilyen elemzés segíti a tulajdonost a megfelelő mennyiségű feromon, illetve permetszer vásárlásában. Az eszköz más rovarkártevők esetén is használható.

Ugyancsak első lett N-test problémák szimulációja m-dimenzióban című pályázatával a szilágycsehi (Románia) Mészáros Botond, a Gheorghe Pop de Băseşti Technológiai Líceum tanulója, aki a szimulációs modelleket egészítette ki olyan eljárássorozattal, amellyel lényegesen gyorsabban kiértékelhetők és elemezhetők az adataink. A jelenlegi módszerek nagy részénél átfogóbb modellje gazdasági, egészségügyi, ökológiai, természet- és számítógép-tudo­mányi, építészeti és katasztrófavédelmi kérdések megválaszolásában is alkalmazható.

Második díjat kapott Funkcionális élelmiszer (aranytészta) elő­állításával című pályázatáért Fodor Izabella, a tiszaföldvári Hajnóczy József Gimnázium tanulója, aki feltárta a hazai fűszerpaprikaőrlemények karotinoid- és egyéb festékanyagainak tartalmát. Az őrleményeket tojótyúkok takarmányaiba keverte, majd megvizsgálta, hogy annak hatására hogyan változik a tojássárgája. A ka­ro­tinokban gazdag tojásokkal tésztákat készített, amelyekben az előállított tésztában az esszenciális karotinoidok igen magas koncentrációban rögzültek, ezért hasznosíthatók a humán szervezet számára.

Kis-Bogdán Kolos
és Hegedüs János, a pécsi Janus Pannonius Gimnázium diákjai Janusmeter munkájukért második díjat vehettek át. A Janusmeter egy univerzális digitális mérőrendszer természettudományos órákhoz. A mérésekhez szenzorokat használnak. A mérőegységek a különféle mért adatokat WiFi-n juttatják el a vezérlőhöz, amely továbbítja a megkapott értékeket a számítógép és a diákok okostelefonjaira. A program a mért adatokat kiírja és grafikonon ábrázolja. A mérőműszerek kalibrálását is a fiatalok végezték.

Hegedüs János és Kis-Bogdán Kolos második díjat vehetett át.
Poór Máté Bálint és Mikos Csongor kiemelt dicséretben részesült.

Ugyancsak második lett AirQMap pályázatával Vida Imre és Dremák Gergely, a Debreceni Szakképzési Centrum Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakgimnázium tanulója. A levegőben lévő szennyező anyagok valós idejű monitorozása nem megoldott, csak visszamenőleg tudunk pontos információkat kapni. A pályázók olyan alkalmazásokat fejlesztettek, melyek segítenek a legegészségesebb útvonal kiválasztásában. A levegőminőséget néhány fixen telepített eszközön kívül hordozható adatgyűjtő berendezésekkel mérik.

Harmadik díjas lett PACAP jelátviteli útvonalak tanulmányo­zása csirkeembriók végtagbimbóinak fejlődésében című munkájával Györgyi Zalán Zoltán. A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium tanulója beállított egy olyan szövetkultúrát csirkeembriókból izolált végtagbimbókból, mellyel in vitro körülmények között jól nyomon követhető a végtagok fejlődése. A fiatal megvizsgálta a PACAP nevű neuropeptid hatását a végtagbimbók növekedése közben, és bizonyította, hogy az az embrió végtagfejlődését is befolyásolja.

Szintén harmadik díjas lett Cellamátrix-színesfilm című munkájával Sárközi Gergely János, a Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma diákja. Ez a vonal­kód színeket is használ, valamint az információ átadásához nem csak egy vonalkódot vesz igénybe. A készülék másodpercenként 15 különböző vonalkódot tud megjeleníteni. Ennek köszönhetően kisebb részletgazdagságon is átadható ugyanannyi információ, így alacsonyabb felbontású, olcsóbb kamera is elegendő a beolvasáshoz.

Szakál Vince Abosa AR érettségi tabló pályázata is harmadik helyezést ért. A debreceni Fazekas Mihály Gimnázium tanulója alkalmazásával életre kelti a tabló képeit, remek platformot kínál a benne található képek, videók és visszaemlékezések alapján. A tartalmak frissíthetők, a jövőben pedig megannyi lehetőség van a fejlesztésre. A program valójában csak nevében és formájában tabló. Inkább nevezhető az emlékezés egy újfajta platformjának, archívumnak, emléktárnak vagy időkapszulának.

Boros Bálint Brain Bang című pályázata is harmadik díjat kapott. A sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tanulójának munkája stratégiai játék, mely ötvözi a fizikát, a matematikát, és emellett tanuláskiegészítő szerepe is van. A játék leginkább a Gazdálkodj okosan! társasjátékra és a pókerre hasonlít. A játékosoknak arra kell törekedniük, hogy minél több Brain Bitet szerezzenek. Ezt úgy tehetik meg, hogy a tükrök segítségével energiát szolgáltatnak játékostársaiknak pénzért cserébe, és/vagy munkával növelhetik bevételüket.

A díjazott és a kiemelt dicséretben részesített leglátványosabb pályamunkákat május végén az Ericsson Magyarország székházában mutatták be, illetve szeptemberben, a Kutatók Éjszakáján tekinthetik meg az érdeklődők. 

A zsűri döntése értelmében a 2019. szeptember 13–18. között Szófiában megrendezésre kerülő 31. EU Contest for Young Scien­tists európai döntőben a három első helyezett pályázat képviseli Magyarországot. A három első és a három második helyezett által megjelölt egy-egy középiskolai tanár egyszeri, 100 ezer forintos ösztöndíjban részesült. A Vodafone Magyar­ország Alapítvány 150 ezer forintos, egyösszegű Junior Ösztöndíját Hegedüs János, a pécsi Janus Pannonius Gimnázium 16 éves tanulója kapta. A Magyar Innovációs Szövetség legjobb határon túli pályázónak járó ösztöndíját Mészáros Botond nyerte el.

Az Európai Unió 1988 óta szervezi a Fiatal Tudósok Versenyét, évente átlagosan 25 ezer fiatal indul az európai országok rendezvényein. Az EU-döntő lehetőséget nyújt a legjobbak számára, hogy összemérjék tudásukat. A magyar diákok folyamatosan jól szerepelnek, a 2003-as budapesti 15. EU-döntőn voltak a legeredményesebbek: egy-egy első és második, valamint két különdíjban részesültek.•

 
2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

Hírlevél feliratkozás

Innotéka