2019. április: jegyzet, ökológia, portré, élelmiszer, orvostudomány, tudomány, kémia, innováció, egészségipar, mikroszkópia, it, közlekedés, építés, urbanisztika, zöldkörnyezet, okostechnológia, egyetem, disszemináció, környezetvédelem
2019. április 3.

Szerző:
Szegedi Imre

Két keréken


Különös emberekből bőséges a felhozatal. Egyik ismerősöm hosszú évek óta otthonától elteker a váci vasútállomásig, ott biciklijével együtt felszáll a vonatra, majd a Nyugati pálya­udvaron leemeli a drótszamarat, és irány a munka­helye. Időnként leszorítják, gyakran rádudálnak, még gyakrabban ő szidja a kerékpárútra parkoló autósokat, azaz éli a bicajosok mindennapi életét. Néhány évtizede még az életét kockáztatta volna, ha így akart volna egyik helyről a másikra eljutni. Most meg azt látja, hogy egyre több a hozzá hasonló módon közlekedő.
A kerékpáros fejlesztések összehasonlíthatatlanul jelentősebbek az utóbbi kilenc évben, mint több évtizeden át voltak. 2010 óta mintegy negyven kerékpárosbarát fejlesztés valósult meg a fővárosban. A következő években Magyarországon soha nem látott kerékpáros fejlesztések kezdődnek, azokra 150 milliárd forint áll rendelkezésre. Budapesten az a cél, hogy 2030-ra 2,5-ről 10 százalékra növekedjen a kerékpáros közlekedés részaránya. Ma hazánkban a felnőtt lakosság 70 százaléka szokott kerékpározni, és a felmérések azt mutatják, hogy igény van a kerékpárosbarát városra.
És igény lenne a kerékpárosok, gyalogosok, autósok, buszosok egymással szembeni jóval nagyobb empátiájára. Csak Budapesten közel kétmillió ember akar nap mint nap eljutni a számára fontos helyekre – gyakorta keresztezve egymás útjait. Régi városszerkezet adta lehetőségek feszülnek egymásnak a modern várossal szemben támasztott jogos igényekkel.
Valami elindult, de van még hova fejlődni.•

 
Innotéka