2015. június 9.

Szerző:
S. K.

Ifjú tudósok versenye

A tavaly ősszel, immáron huszonnegyedik alkalommal meghirdetett Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyre 112 pályázat érkezett. A zsűri 65 pá­lyázatot fogadott el, a március 31-i határidőre 54 pályamunka kidolgozása fejeződött be. A bírálóbizottság négy első, három második és négy harmadik díjat ítélt oda.


Az Európai Unió 1988 óta szervezi a Fiatal Tudósok Versenyét, melynek célja, hogy előmozdítsa a 15–20 év közötti fiatal tudósjelöltek együttműködését, és hozzájáruljon az ígéretes fiatal tehetségek fejlődéséhez. Évente átlagosan 25 ezer fiatal tudós, illetve tudósjelölt (döntően középiskolás) indul az európai országokban megrendezett versenyeken.

A magyar verseny első díjasa a budapesti Mechatronikai Szakközépiskola tanulója, Pázmándi Zsolt Péter lett. Az ő célja egy professzionális, egyben költséghatékony, nyomkövető TPC detektor építése, illetve az ehhez szükséges kiolvasórendszer és minden egyéb elektronika megtervezése, legyártása, beüzemelése volt.
A nyíregyházi Lippai János Mezőgazdasági Szakképző Iskolában tanuló Terék Viktor munkája során az üvegházi kultúrnövények szabályozott környezetének optimalizálására vállalkozott.
A budapesti Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola két tanulója, Tóth Bence és Kecskés Dániel a GyroMouse-t alkotta meg. Ez egy olyan okostelefonos alkalmazás, amelynek segítségével akár több tíz méterről irányíthatjuk a kurzort. Különféle előadások alatt kényelmesen tudjuk bemutatni a prezentációt, és interaktívan irányítani azt.
Király Szilviának,
a budapesti Városmajori Gimnázium tanulójának fő célkitűzése az volt, hogy az embrionális és indukált pluripotens őssejt eredetű endothelsejtek életképességét megvizsgálja 3D extracelluláris kötő­szöveti mátrixon, továbbá a 3D vázat benépesítse endothelsejtekkel. Az első díj azt bizonyítja, hogy sikerrel járt. A zsűri döntése értelmében a 2015. szeptember 17. és 22. között Milánóban megrendezésre kerülő 27. EU Contest for Young Scientists döntőben a négy első helyezett pályázat képviselheti Magyarországot.

Második díjat hárman vehettek át. A debreceni Ady Endre Gimnázium diákja, Rácz Gréta azt a célt tűzte ki, hogy a nö­vénytermesztés és a haltenyésztés hatásfokát növelje egy innovatív mini akvapóniás rendszeren belül, amely darabokra szedhető, a szerkezete könnyen összeszerelhető és szállítható.
A gödöllői Premontrei Szent Norbert Gimnázium két tanulója, Réthelyi Bálint és Salyámosy András eszköze, amelynek a MedFeed fantázianevet adták, az idős emberek gyógyszerszedési nehézségein segít. Az eszköz a gyógyszerek adagolását végzi, és figyelmezteti a felhasználót arra, hogy vegye be a gyógyszereit.
Krecht Rudolf, a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégium diákja egy kerekeken gördülő, szenzorokkal felszerelt járművet szerkesztett, amely képes haladni veszélyes, nehéz terepen, szükség esetén maximum 10 centiméter magas vízben. Automata, részben infravörös világítórendszerének köszönhetően fényviszonyoktól függetlenül használható.

Harmadik díjat négy ifjú tudós kapott. A csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium diákja, Bálint Karola tabletre született ShopMap alkalmazása számos olyan kellemetlenségre nyújt megoldást, mely vásárlás közben érheti az embert.
Molnár Janka Sára,
a székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium diákja egy olyan eszközt tervezett és épített, amelynek segítségével a középiskolai tanárok könnyen, egyszerűen be tudják mutatni diákjaiknak a sokszálas kamrák működési elvét, látványossá, élvezetesebbé téve ezzel a fizikaoktatást.
Póka Károly,
a Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma diákja egy Exoskeleton kesztyűt szerkesztett. Ez egy olyan mesterséges külső váz, amely képes felerősíteni gyenge vagy sérülést szenvedett emberek markolásának, valamint ujjainak erejét.

Póka Károly harmadik helyezett az Exoskeleton kesztyűben veszi át a díjat Pálinkás Józseftől

A viselhető protézis egy az ujjakat, tenyeret és alkart körülvevő páncélzatra épül, amelyhez tartozó energiaforrás és vezérlőegység egy hátizsákban kapott helyet.
A Hadwiger–Finsler egyenlőtlenség erősítéséért Gotha Güntter István, a nagybányai Németh László Elméleti Líceum diákja is harmadik díjat kapott.

A díjátadón felszólaló Pálinkás József, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnöke szerint az iskolák fontos feladata, hogy kialakítsák a képességet a diákokban új dolgok létrehozására. Az újdonságok ugyanis értéket jelentenek, erre kell felkészíteni a fiatalokat. Sipos Imre, az Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelésért felelős helyettes államtitkára kiemelte, hogy ez a megmérettetés színesíti a magyar köznevelésben megjelenő tan­tárgyi versenyeket. Véleménye szerint több kreatív műhelyre van szükség, mert a pályázók zöme ugyanabból a körből kerül ki.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka