Garantált a siker
Mi indokolja a Bay Zoltán Kutatóközpont megjelenését a nemzetközi piacokon?
– A felhalmozott szakmai tapasztalat, tudás és kutatói infrastruktúra mára elegendő és megfelelő ahhoz, hogy saját termék- és szolgáltatási portfóliójával a Bay Kutatóközpont kilépjen a nemzetközi kutatói és szakmai térbe. A globális piacokon való megmérettetés jelentős kihívás, ám volumenükben és hozzáadott értékükben kiugró ipari megrendelések előtt nyithat utat számunkra.
Melyek a nemzetközi célpiacok?
– A kutatás-fejlesztés, innováció nem ismer határokat, hiszen a legértékesebb nemzetközi valuta mára a tudás lett, ami bárhol, bármikor azonnal átváltható. Az elmúlt fél év során felmértük és beskáláztuk az ígéretes termékcsoportjainkat, a tudástranszferre alkalmas szolgáltatásainkat, és természetesen a releváns külpiacokat is. Kiemelten kezeljük a V4 piacokat, nemcsak a magyar elnökség okán, hanem közelségük, hasonló üzleti kultúrájuk és fejlődési lehetőségeikre tekintettel. A Kárpát-medencei régió teljessége is számos üzleti és kutatási együttműködést kínál – gondolok itt például a marosvásárhelyi Sapientia Egyetemmel kötött stratégiai együttműködési megállapodás gyakorlati megvalósulására. Célpiacaink közt van Berlin, ahol az európai innováció minden tekintetben tetten érhető, illetve a teljes ausztriai kis- és középvállalkozói szegmens, mivel korábban volt már osztrák üzleti partnerkapcsolatunk. Cél, hogy még szorosabbra fűzzük szakmai partnerségünket a Fraunhofer Intézettel. Távlati terveink között szerepel a déli nyitás keretében egy afrikai régiós projekt megvalósítása is, kizárólag technológiatranszferre alapozva.
Milyen üzleti és tudományos együttműködések kialakítására törekszenek?
– Számos külföldi egyetemmel, kutatóintézettel kötöttünk már együttműködési megállapodást, első körben ezeket igyekszünk értékes tartalommal feltölteni. Kiemelt célunk, hogy a nemzetközi szereplők egyre nagyobb számban és volumenben bízzanak meg minket megrendelésekkel. Gondolok itt elsősorban infokommunikációs és smart technológiákra, gyártásoptimalizálásra, logisztikai átvilágításra vagy épp környezeti deklarációra (LCA). Ám nem csupán megrendelésekhez kívánunk jutni, hanem befektetőt is keresünk a Virtual Reality Training platform elnevezésű projektünkhöz, amely egyedi megoldást nyújt például atomerőművi munkatársak veszélyes munkakörnyezetének szimulációjára. Inspiráló terveink vannak a szegedi biotechnológiai divíziónk laborszolgáltatásainak értékesítésére is, melynek fő profilja a környezetvédelmi mikrobiológia és a talajkármentesítési folyamatok nyomon követése.
Hol tarthatnak e célok megvalósulása esetén 2022-ben?
– Ha három-öt éves ciklusban gondolkodunk, reális cél lehet 2022-re a hazai alkalmazott kutatás-fejlesztési szektor megkerülhetetlen magyarországi tényezőjévé válás. Mindemellett jelentős nemzetközi megrendelések bevonzásával egyre növekvő exportárbevétel is elérhető, hiszen a magyar innovatív gondolkodás a globális piacon versenyképes. Egy hosszú út elején állunk, ám a siker garantált, csak tenni kell érte.•