Célzott terápiás gyógyszerrel a rák ellen

Egy Hoffmann nevű bázeli patikusnak 1869-ben az az ötlete támadt, hogy nagyüzemi módszerekkel, ipari méretben gyárt gyógyszert, amit aztán a nemzetközi piacon értékesít. Az akkoriban forradalminak számító újítás olyan sikeresnek bizonyult, hogy a svájci gyógyszerész által alapított vállalkozás napjainkra a világ nyolcadik legnagyobb gyógyszeripari cégévé nőtte ki magát, és az innováció fogalma azóta egybefonódott a Roche névvel. Dr. Hodossy Lajossal, a Roche (Magyarország) Kft. Diagnosztikai Divíziójának vezetőjével beszélgettünk.


A világ egyik vezető gyógyszeripari vállalatának menedzsereként milyen változásokra számít az átalakulóban lévő gyógyszeriparban?
Tekintettel arra, hogy Európában az állami kiadások jelentős része az egészségüggyel és ezen belül a gyógyszerkiadásokkal kapcsolatos, nem meglepő, hogy a válság okozta gazdasági nyomás miatt a kormányok a kiadások csökkentésén és a gyógyszerfelhasználás hatékonyságának növelésén dolgoznak. Úgy gondolom, hogy emiatt komoly árverseny lesz a gyógyszeriparban, és jelentősen nőni fog az olcsóbb generikus gyógyszerek forgalmi részaránya a piacon.

Dr. Hodossy Lajos

A hatékonyabb felhasználásra koncentrálnak a gyógyszergyárak is?
− A finanszírozás beszűkülése oda vezetett, hogy a gyógyszerfejlesztők is elkezdtek költséghatékony megoldásokon gondolkodni. Például azon, hogy ha az emberek 50-80 százalékánál hatásos egy-egy gyógyszer, akkor jó lenne olyan gyógyszereket fejleszteni, amelyeknek a találati aránya 90 százalék fölött van, ehhez azonban a jelenleginél sokkal mélyebben kell feltárnunk azokat a biokémiai működéseket, amelyek a gyógyszer hatásosságát eldöntik. A személyre szabott orvoslás lényege, hogy már a gyógyszerfejlesztésnél elkezdjük keresni azokat az úgynevezett biomarkereket, amelyek meghatározzák, hogy egy adott gyógyszer kinél lehet hatásos. Ez a kérdés a terápia megkezdése előtt egy célzott genetikai vizsgálattal eldönthető. 
Egyelőre még elég drágák a genetikai vizsgálatok. Milyen távoli jövőben lehet ebből gyakorlat?
− Már forgalomban vannak az első ilyen elven működő gyógyszerek, és a fejlesztések egy része is ebbe az irányba mutat. Mivel a genetikai vizsgálatok valóban nem olcsók, nem véletlen, hogy a daganatterápiában kezdték el használni, ahol a genetikai vizsgálat költsége az alkalmazott kezelésnek csupán az egy-két százalékát teszi ki. A gyógyszer-hatékonysági kutatásokat házon belül össze tudjuk kapcsolni, ilyen szempontból a Roche kedvező helyzetben van, mivel piacvezető a diagnosztikai világpiacon és a gyógyszerfejlesztésben az onkológiai területen.
Mindig vannak felkapott témák az élet különböző területein, így az orvoslásban is. Milyen jövőt jósol a személyre szabott terápiának?
− Sok területe van az egészségügynek, ahová a személyre szabott orvoslás be fog törni. Úgy vélem, hogy elsősorban a drágább terápiáknál lesz meghatározó része a gyógyításnak, de sajnos ez sem hoz univerzális megoldást.
Önöknél milyen arányban van jelen a kutatás-fejlesztés és az innováció?
− A Roche sokat fordít kutatás-fejlesztésre mind a diagnosztikában, mind a gyógyszeriparban. 2009-ben összesen 9,1 milliárd dollárt költöttünk kutatás-fejlesztésre, ez bevételünk 20 százaléka. Joggal lehetünk büszkék, hiszen ezzel az eredménnyel világelsők vagyunk a többi iparág innovatív képviselőit is megelőzve. Vannak saját kutatásaink, de az is előfordul, ha egy kis cégnél fölmerül egy ötlet, akkor megvesszük vagy a céget, vagy az ötletet. Számos vállalkozás él ma már abból, hogy molekulákat fejleszt egy bizonyos szintig, aztán eladja egy nagyobb cégnek, amelyiknek megvan a továbbfejlesztéshez szükséges tőkéje. Ez mindkét félnek előnyös; ha a tulajdonosoknak az a megfelelőbb, akkor megvesszük a céget, vagy eladhatja csak a terméket, és a forgalom után fizetjük a jutalékot. Ugyanez a helyzet a diagnosztikai piacon is.
Mi lesz öt év múlva?
− A Roche nagyon erős cég lesz. Mi voltunk az elsők, akik a személyre szabott terápiáról beszéltünk, és elkezdtük a gyógyszerfejlesztéssel párhuzamosan a biomarkerek kutatását, ezért azt gondolom, hogy lépéselőnyben vagyunk a többiekhez képest. A menedzsment 10-15 évvel ezelőtti stratégiai döntésének az eredménye most kezd beérni.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka