2019. szeptember: jegyzet, fizika, biofizika, biológia, lézer, tudomány, kémia, egészségipar, portré, bioinformatika, egyetem, ipar 4.0, innováció, öntészet, fenntarthatóság, energiagazdálkodás, disszemináció, zöldkörnyezet, építés, környezetvédelem, ipari automatizálás, it, mesterséges intelligencia
2019. szeptember 4.

Szerző:
Buzafalvi Győző

Cégfilozófiánk: a vevő a király!

Az egri székhelyű Alu Casting Support Kft. gyártási kapacitása 2012-től ugrásszerűen megnőtt. Sánta Szabolcs kereskedelmi igazgatót a megtett út állomásairól és arról is kérdeztük, mi a könnyűfémes alapú öntészeti cég jövőképe.


Miben rejlik az öntészet varázsa?

– Nagyon nagy kihívás, hogy valaki megtervez valamit és utána azt mi tulajdonképpen fémből létrehozzuk számára oly módon, ahogyan azt a megrendelő elképzelte. Mindig érdekes kérdés, hogy van a vevőnek valamilyen kérése, és azt az igényt milyen módon, mennyire pontosan és milyen jól, hatékonyan tudjuk kielégíteni, megvalósítani. Fontosnak tartom elmondani, mit vallunk: cégünk filozófiája az, hogy a vevő a király, az ő szava az elsődleges. Célunk, hogy a legmegfelelőbben szolgáljuk ki őt. És akkor itt beszélhetünk a minőségről, a szállítási pontosságról. Szólhatunk a terméket kísérő egyéb szolgáltatásokról, például bármilyen fejlesztési lehetőségről, költséghatékonyság-növelő intézkedésről, amit el tudunk érni az öntészeti folyamat során, és esetleg javaslatként elmondjuk, hogy milyen formába öntjük.

Mi a fő tevékenységük?

– Öntészeti gravitációs tevékenységgel foglalkozunk. Ez a fajta technológia nem alkalmas tömeggyártásra. Nem is akarjuk azt csinálni, mert leginkább kis darabszámú, prototípus, illetve olyan alkatrészek gyártásával foglalkozunk, amelyek úgy 10 ezer darabot tesznek ki. Éppen ezért vagyunk a beszállítói olyan autóipari cégeknek, melyek luxus- és komoly prémiumkategóriás autókat gyártanak, mint például a Lamborghini, a Porsche, a Sport BMW-k és az Audi. Nem szólom le a többi autómárkát, de mi nem Volkswagen Golf kategóriájú autókba készítünk alkatrészeket, abból eladnak másfél milliót egy évben. Olyan autók beszállítói vagyunk, melyekből évente há­rom­ezret adnak el. És ettől kényelmes, jó a helyzetünk, őrizni tudjuk a pozícióinkat, mivel ezeknek az autómárkáknak az érzékenysége a piac változásaira vagy a válságokra, illetve a konjunktúrákra való érzékenysége nagyon kicsi. Aki Porschét vásárol, arra kevésbé hat a gazdasági világválság, mint arra, aki, mondjuk, Daciát vesz.

Kijelenthetjük, hogy lejárt a hagyományos öntödék kora, a könnyűfémes alapú öntödéké a jövő?

– Valóban, egyre kevésbé használatos a nehézipari öntészet. Manapság már igen kevés alkatrész készül acélból, pontosan azért, mert olyan ötvözeteket lehet gyártani alumíniumból is, melyek tulajdonságai vetekszenek az acél fizikai tulajdonságaival. A világban az a trend, hogy az alkatrészek háromnegyede már nem vasalapú.

Milyen a vevőkörük?

– Pozitív és nagyon jó helyzet számunkra, hogy igen sokszínű a termékpalettánk, tehát nagyon sok iparágba szállítunk. Cégünk stabilitása ezért kiváló, mert nincs kitéve az egyes iparágak hullámzásainak, kilengéseinek. A nyomdaipartól kezdve szállítunk alkatrészeket az elektronikai iparon keresztül a fafeldolgozó iparba, természetesen az autóiparba, a pneumatika-, a hidraulikagyártóknak, a gépgyártó cégeknek, vagyis sokféle üzlet van, ami különböző piacokat jelent. Nagyon sok német anyacég magyarországi leányvállalata keres meg minket különféle munkákkal. Teszik ezt azért, mert anyavállalataiktól jót hallottak rólunk, és feladatként is megkapták tőlük, hogy a jó minőség érdekében létesítsenek velünk beszállítói kapcsolatot. Cégünk jó hírével magyarázható, hogy a hozzánk visszatérők 90 százaléka közülük kerül ki. A kihívásokra jó megoldással válaszolunk, és ennek gyorsan terjed a híre. Termékeink 85 százaléka megy külföldre, döntően Németországba, kisebb tételekben van francia, szlovén, szlovák, lengyel és brit üzleti partnerünk. A belföldi értékesítés aránya 15 százalék. A tavalyi összárbevételünk 2,7 millió euró volt, idén elérjük, sőt meg is haladjuk a hárommillió eurót.

Jelentős mérföldkő az Alu Casting életében az ez év májusi beruházásuk…

– Igen. Átköltöztünk egy új csarnokba, használatba vettünk egy újabb 200 négyzetméteres gyártóterületet, amivel közel félmillió eurónyi új géppark valósult meg. Ennek előnye az, hogy eddig valamelyik külső beszállító végzett nekünk valamilyen hőkezelést, ám azt mostantól házon belül megcsináljuk. Ez pénzügyi szempontból nagyon fontos, másrészt a hőkezelési eljárásoknak is rengeteg módja van, sok dolgot lehet elérni vele. Ennek a tudása nem volt meg eddigi beszállítóinknak. Az történik a hőkezelés során, hogy más tulajdonságot kap az alumínium, és a hőkezelés milyensége, módja határozza meg, hogy milyen lesz a végső tulajdonság. Ezekben is vannak igen finom megoldások, melyekkel szilárdságot, rugalmasságot érhetünk el egyes alkatrészeknél, daraboknál. A másik beruházásunk egy szemcseszóró berendezés volt, ezzel sokkal hatékonyabb, gyorsabb az alkatrészek tisztítása. Homogénebb, mint előzőleg volt. Az is előny, hogy eddig csak a meglévő csarnokban tudtunk gondolkodni, az új csarnok viszont lehetőséget biztosít arra, hogy növeljük az öntészeti kapacitásokat. Hét új öntőgéppel lettünk gazdagabbak, bővült tehát az öntödei kapacitásunk, és ez lehetőséget teremt új termékek gyártására és a vevőink még gyorsabb és hatékonyabb kiszolgálására.

Mi jellemzi a cég vezetői struktúráját?

– Az ügyvezetés kétpólusú. Én foglalkozom a gazdasági, kereskedelmi ügyekkel, Uwe Friese pedig a technikai, technológiai, műszaki résszel. Az elmúlt időszakban az intenzív növekedés volt a prioritás. Most azt tűztük ki célként, hogy kicsit lassuljunk le növekedésben, stabilizáljuk folyamatainkat, ami majd egy jó irányú, erős alapot biztosít a jövő­beli növekedéshez. Nem akarunk annyira pörögni, hogy centrifugába kerüljünk, és a végére a növekedés érdekében beáldozzunk olyan dolgokat, ami a stabilitás kárára mehet. A működő folyamatainkat stabilizáljuk, ami magába foglalja az adminisztratív, a gyártási, a tervezési részt és a kiszolgálást is. Olyan rendszert hozunk létre, mely nemcsak ötszáz, de ötezer termékkel is ugyanolyan simán és zökkenőmen­tesen működik. Új tanúsítványt, a legkomolyabb német autóipari szabványt szeretnénk bevezetni működésünkbe. Jelenleg ötszázféle öntvényt gyártunk, amiből forgácsolással és egyéb megmunkálással lehet hétszáz is.

Vannak-e munkaerőgondjaik?

– Nekünk az ember az egyik legfontosabb tényező a gyártásban. Az alumíniumöntészet nem egy elterjedt iparág hazánkban, nem lehet minden sarkon jó szakembert találni. Arra törekszünk, hogy hosszú távon tudjunk együtt dolgozni a munkavállalóinkkal, ezért bérben és egyéb juttatásban megpróbáljuk a helyi trenden felül fizetni az embereket. Tisztában vagyunk ugyanis azzal: sok időt és energiát kell arra fordítanunk, hogy a felvettek a későbbiekben az adott területen önállóan, a problémát megoldva tudjanak dolgozni. Komolyan vesszük a képzést, nem szeretnénk, hogy tízezer forint miatt elmenjenek a szomszédos céghez. Nálunk a munkahelyváltásból származó fluktuáció a nullához közelít.

Mennyire tudatosan készülnek a jövő feladataira?

– A folyamatos fejlesztés, mint cél, mindig ott lebeg a szemünk előtt, és igyekszünk ezt a szemléletet a munkavállalóinkba is belenevelni. Hogy a legprofibbak abban, amit csinálnak. Sok cégnél kiakasztják az irodák falára a tanúsítványokat, a szabványokat, viszont a tényleges folyamatok meg a napi rutinok nem úgy működnek, ahogy az le van írva. Ezt csak úgy szabad csinálni, hogy ez nemcsak látszat, hanem a valóságban is így működik a cég. Nálunk ez is rendben van.•

 
Innotéka