Az oktatás támogatásának szolgálatában

Az 1976-ban alakult, texasi székhelyű National Instruments (NI) – a méréstechnika, vezérlés és automatizálás területén vezető multinacionális vállalat – olyan eszközöket fejleszt a mérnökök és kutatók számára, amelyek elősegítik a termelékenység, inno­váció és felfedezések fejlődését.


A vállalat mindezen túl fő prioritás­ként tekint a magyarországi oktatási intézmények kimagaslóan aktív anyagi és szakmai támo­ga­tására; az oktatás terén vállalt sze­repével pedig az NI így mind a modern ipar, mind a társadalom területén elősegíti a fejlődést.

A magyarországi technológiai fejlődés és az oktatás elkötelezett támogatása

A fenti törekvések elismeréseként a közelmúltban a National Instruments debreceni leányvállalatának ügyvezetője, dr. Ábrahám László Wahrmann Mór-éremben részesült, melyet a Magyar Tudományos Akadémia 185. közgyűlésén az Akadémia Vezetői Kollégiuma adott át a szakember és a vállalat magyarországi kutatás-fejlesztést ösztönző tevékenységéért, a magyarországi technológiai fejlődés és az oktatás elkötelezett támogatásában betöltött példaértékű szerepéért.

Ábrahám László és Pálinkás József a Wahrmann Mór-érem átadásán

Az érem története egészen 1897-ig nyúlik vissza, amikortól az Akadémia a Wahrmann Mór Alapítványból évente 2000 koronával vagy azzal azonos értékű aranyéremmel jutalmazta a kereskedelem és az ipar területén elért kiváló eredményeket. A kitüntetettek között voltak a hazai gazdasági élet korabeli kiválóságai, így Ganz Ábrahám és Mechwart András is. A közelmúltban például Max Nitzsche (Robert Bosch Energy), Thomas Faustmann (Audi Hungária) és Lepsényi István (Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.) is átvehette a díjat.

A Wahrmann Mór-éremmel azokat az erőfeszítéseket ismeri el az Akadémia, melyek napjaink legnagyobb kihívásainak valamelyikére próbálnak válaszolni. A 21. században mindennapi életünk már elképzelhetetlen a digitális technika vívmányai nélkül. Korunk nagy kérdéseire a műszaki és természettudományok eredményei adhatnak választ, ehhez alapvető fontosságú lehet a jövő generációk e területeken szerzett tapasztalata és jártassága. Itt azonban el is érkeztünk az előbbiekben említett kihíváshoz.

A műszaki és természettudományos oktatás ösztönzése

Világszerte szembesülhetünk azzal az ag­gasz­­tó ténnyel, hogy a műszaki-természettudományi képzést és életpályát választó diákok száma évről évre csökken. Mindez komoly problémákat okozhat, mivel egy ország gazdasági fejlődésének és nemzetközi versenyképességének sikere a jövő szakembereinek tudásában és elhivatottságában is rejlik. A fenti nehézségre válaszul számos kezdeményezés született annak érdekében, hogy felkeltsék a fiatalok érdeklődését az említett pályák iránt, erősítve a hazai műszaki-természettudományos kultúrát.

A megoldási javaslatok egy része a diákok kísérletező kedvét igyekszik meghozni. A digitális technika tanórai kísérleteken történő alkalmazása rendkívül fontos lehet, hisz ezáltal a természettudományos valóság és az iskolai tantárgyak anyaga érdekesebbé – és ami még fontosabb – kézzelfoghatóbbá válik a diákok számára. A kísérletek során nem szimulációkra és animációkra van szükség, hanem olyan eszközre, melynek segítségével könnyedén lehetővé válik a valós idejű mérés adatainak feldolgozása, ábrázolása és értelmezése.

Gyakorlatorientált oktatás az NI segítségével

Ezt a jelenséget felismerve az NI évek óta igen sokat tesz azért, hogy a tudományos és gyakorlati oktatást elősegítse, számos egyedülálló tehetséggondozó programot, eszközt és piacképes tudást kínálva a jövő generáció számára.

NI myDAQ

A gyakorlati oktatás támogatása és a diákok természettudományos pályák felé orientálása volt az egyik ok, amiért a National Instruments kifejlesztette myDAQ nevű, Innovációs Díjjal elismert termékét, mely egy izgalmas, bővíthető, számítógép alapú platform. Az eszközt arra tervezték, hogy használatával a diákok valós méréseket végezhessenek a való világból szerzett adatokkal, gyakorlati kísérleteket hajthassanak végre az elméleti síkon túl, a laboron kívüli munka során.

NI myDAQ pályázat fizikatanároknak

Mindemellett a vállalat és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat az idén közzétette a myDAQ pályázat új, fizikatanároknak szóló felhívását. A kiírás célja a myDAQ nevű eszköz felhasználhatóságának megismertetése minél szélesebb körben, illetve oktatási alkalmazásainak elősegítése. Ennek érdekében általános iskolai és középfokú oktatásban használható iskolai kísérletek kidolgozását várják el a pályázó oktatóktól a myDAQ eszköz és a hozzá tartozó LabVIEW szoftver segítségével. A kísérletek témaköre nyitott, de feltétel, hogy a kísérletek szervesen kapcsolódjanak a Nemzeti Alaptantervhez. A pályázat lezárult, az élénk érdeklődést mutatja, hogy számos jelentkezés érkezett.

Hátrányos helyzetű tehetségek támogatása

A 2009 óta működő, sikeres NI Mentor Program új törekvése által szintén a jövő generáció inspirálása volt a cél azon a LEGO® MINDSTORMS® Robotkészlet-átadón, melynek eredményeként az NI LabVIEW szoftver segítségével programozható robotok is megjelentek a tiszavasvári roma származású általános iskolások képzésében. A National Instruments debreceni leányvállalata és a Magiszter Alapítványi Óvoda, Általános Iskola, Középiskola és Szakiskola együttműködésének köszönhetően ez év februárjától a legmodernebb technológia is támogatja a roma gyerekek oktatását Tiszavasváriban.

NI Mentor Tanévzáró Konferencia

Az oktatási intézmény, valamint a Natio­nal Instruments képzési projektjének jelentőségét az adja, hogy az itt tanuló hátrányos helyzetű diákok valódi esélyt kapnak arra, hogy elinduljanak a műszaki pálya felé. A vállalat által biztosított robotok segítsé­gével az érdeklődő diákok először játékos környezetben bővíthetik tudásukat a mérnöki munka kihívásainak világában, később pedig a programozás nyelvét elsajátítva, egyedi ötleteiket is megvalósíthatják.

Az NI ennek érdekében négy nagy értékű robotkészletet bocsátott hat tiszavasvári gyermek rendelkezésére. A cég azt is vállalta, hogy a grafikus programozási nyelv elsajátítását is lehetővé teszi az iskola által biztosított szakköri keretek között.

Magiszter iskola: a tagintézmény-vezető, Kerekesné Lévai Erika és Ábrahám László a robotkészlet átadásán

Dr. Ábrahám László, az NI Hungary Kft. ügyvezetője elmondta: „A Tiszavasváriban működő iskola diákjainak támogatásával a vállalat a roma tehetséggondozásban is népszerűsítheti a mérnöki pályát és a természettudományokat, és ez az NI társadalmi felelősségvállalásának új fejezete lehet.”

Az NI a Mobilis Felfedezések Házában

A fenti példák mellett a vállalat még számos más programjával is tanúbizonyságot tesz a jövő mérnök generációjának elhivatott és innovatív támogatásáról. Győrben például, a Mobilis Felfedezések Házában látható idén nyáron a vállalat három izgalmas és interaktív demonstrációs eszköze, mellyel kicsik és nagyok egyaránt szórakoztató és egyedi módon ismerkedhetnek meg a műszaki és természettudományok világával.

Szakköri munka a Magiszter iskolában

Fókuszban a jövő mérnökeinek támogatása

A fenti törekvések azt példázzák, hogy a Na­tio­­nal Instruments valóban elsődleges cél­jának tekinti, hogy pozitív irányba formálja, alakítsa a diákok hozzáállását a természet- és műszaki tudományok terén, és ezzel a holnap újítóit támogathatja a jövő nagy kihívásainak megoldásában.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka