2012. február 5.

Szerző:
S. J.

Kompozitor Műanyagipari Fejlesztő Kft. • kompozitor.hufuranflex.com

Amitől biztonságosabb a kémény

Újabb, a kéménybéléshez kapcsolódó különlegességgel jelentkeztek a piacon a Kompozitor Műanyagipari Fejlesztő Kft. mérnökei. Igaz, a vecsési székhelyű műanyagipari cég esetében az újítás nem annyira különleges, mivel a munkatársai kizárólag új termékek fejlesztésével foglalkoznak. Az egykori Műanyagipari Kutatóintézet egyik részlegéből alakult társaság már korábban nevet szerzett magának a nagy szilárdságú kompozit szerkezetek fejlesztésével.


Üzemkész Furanflex kéménybélés­cső-rendszer modellje

Az 1991-ben alakult, és azóta is Kecskeméthy Géza ügyvezető igazgató által irányított Kompozitor Kft. első nagy fejlesztése már 1993-ban megszületett, amikor az Ikarus autóbuszgyárnak nagy szilárdságú és hőálló padlózatra volt szüksége. Erre a célra olyan nagy szilárdságú, üvegszálas műanyagot sikerült kialakítania a cégnek, amely falemezre sajtolva bírja a terhelést, és ellenállt akár a tűz hatásának is.

A következő terület már a kéménybéléshez kapcsolódott. Egy véletlen segítette hozzá a munkatársakat a találmányhoz. A cég korábbi székhelyével szemben emelkedett az a tűzfal, amelynek megbontása után – az épületfelújítókkal együtt – a Kompozitor munkatársai is láthatták, hogy az alumíniumból készült béléscső több helyen is kilyukadt az elégett gáz korróziós hatásai miatt. A cég fejlesztői 1994-ben olyan béléscsövet fejlesztettek ki, amely egyszerre állt ellen a hőnek és az égésnél keletkező savaknak. Ebből lett a közismert kémény béléscső, a Furanflex, amelynek anyaga legnagyobbrészt szintén többféle komponensű műanyag volt, és annyira jól sikerült, hogy nem sokkal később itthon műszaki engedélyt is kaptak a beépítésére. A Furanflex előnyei közé tartozik, hogy falbontás nélkül alkalmazható, a munka néhány óra alatt elvégezhető, bármilyen kazánhoz és kéményhez használható, és beépíthető 80 méter magas és akár egy méter átmérőjű kéménybe is.

Valamivel bonyolultabb volt a termék és technológia külföldre juttatása, ugyanis az Európai Unióban a kémények anyaga csak tégla vagy beton lehetett, műanyag nem. Végül a magyar cég lett az első, amely – megfelelve a szigorú követelményeknek – műanyag alapú kéménybélést építhetett be. Bár az első, németországi szakmai kiállításon 1998-ban a német látogatók mérsékelten érdeklődtek a termék iránt, később mégis számos, csak 2004-ben nyolc különböző nemzetközi díjat gyűjtött be a társaság, és mára 27 országban használják az ötletét. A Kompozitor maga képezi ki a külföldi partnereket, akiknek jogosítványuk lesz arra is, hogy a technológiát tovább terjesszék. A hazai vállalkozás 25 év garanciát ad a béléscsövekre; az esetleges károkért pedig egész Európában a Generali Biztosító áll helyt.

A Kompozitor Kft. fejlesztőinek legújabb innovációja, a Furanflex RWV szintén a korábbi béléscső előnyös tulajdonságaiból indul ki, de immár 1000 fokon is ellenálló. Ez az igény akkor került előtérbe, amikor a fafűtéses kazánok használata ismét elterjedt. A fa égetése során ugyan korrózió nem keletkezik, viszont a lerakódó korom meggyulladhat a kürtőben. Kecskeméthy Géza lapunknak elmondta, hogy a két és fél évvel ezelőtt elkezdett fejlesztés viszonylag hamar eredményt hozott: az ÉMI már tavaly augusztusban minősítette, az engedély azonban csak idén januárban érkezett meg a céghez; közben meg eltelt egy építkezési szezon…

Kéménybélelés a londoni City Tower tetején

A rozsdamentes csöveket beépítő konkurencia számára előnyös késlekedés nem vette el a mindig újító cég fejlesztőinek kedvét az újabb ötletektől. Tavaly nyáron a Kompozitor Kft. olasz és svéd partnerei említették meg, hogy az éttermek – ventilátorral ellátott – szellőzőkürtőjében lerakódó zsírmolekulák egyre nagyobb tűzveszélyt jelentenek, mert előbb beleragadnak a kémény beton- vagy téglafalának pórusaiba, majd meg is gyulladnak. Ekkor kezdtek olyan kéménybélés kifejlesztésébe, amelyen nem tapad meg a zsír, ráadásul szintén 1000 fok felett áll ellen a hőhatásnak. Ezt a terméket Furanflex RWV-nek keresztelték el; az olasz Elenca céggel együtt dolgozták ki, és a spanyol Afiti nevű, egész Európára kiterjedő minősítő céggel vizsgáltatták be. A teszt sikeréhez hozzátartozik, hogy 62 percig 1000 fok feletti terhelés után a vizsgálógép ment tönkre, ám a béléscső még ekkor is bírta a próbát.
Európában eddig kétmillió méter Fu­ran­flexet építettek be – tíz év alatt hibajelenség nem fordult elő.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka