2015. október 27.

Szerző:
Nagy Attila vezérigazgató

A közösségi közlekedés fejlesztése Debrecenben

Az utóbbi tíz évben Debrecen közlekedése rendkívüli mértékben, országosan is egyedülálló módon fejlődött. A városban az új villamosvonal, a nap 24 órájában üzemelő jegykiadó automaták, valamint a 95 százalékban alacsonypadlós járműflotta növeli a közösségi közlekedés színvonalát. A közeljövőben megépülő Intermodális Közösségi Közlekedési Központ pedig hosszú évtizedekre meghatározza Debrecen és a régió közösségi közlekedését, több mint félmillió ember mindennapi utazási szokásait.


Nagy Attila

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának támogatásával a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. a helyi közösségi közlekedés üzemeltetőjeként a szolgáltatás, a járműpark és az infrastruktúra területén is – Magyarországon egyedülálló módon – az utóbbi tíz évben az egyik legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtja a város lakosságának és a Debrecenbe érkezőknek.
Az elmúlt időszak egyik legnagyobb közösségi közlekedési fejlesztése a Debrecen városi villamoshálózat fejlesztése (2-es vonal) című, az Európai Unió finanszírozásával és a Magyar Állam, valamint Debrecen Megyei Jogú Város Önkormány­zatának támogatásával megvalósuló nagyberuházás.
A 2014 elején átadott villamosvonal a város sűrűn lakott északnyugati részét köti össze a belvárossal. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján elmondhatjuk, hogy utasaink teljes megelégedéssel veszik igénybe a 100 százalékosan alacsonypadlós, légkondicionált járműveket napi utazásaikhoz.

Kényelem és gyorsaság – magasabb szolgáltatási színvonal a jegyértékesítés területén is

Ennek a projektnek a keretében, 2015 júliusában tíz új jegykiadó automatát telepítettünk. Az új, érintőképernyős jegy- és bérletvásárlásra is alkalmas automata egy továbbfejlesztett magyar termék.

Debreceni jegykiadó automata

A 24 órában üzemelő automaták használata rendkívül egyszerű, mert néhány érintéssel vásárolhatjuk meg a DKV Zrt. autóbusz-, trolibusz- és villamosjáratain használható, szinte valamennyi értékszelvényt.
Az automaták készpénz mellett bankkártyát is elfogadnak fizetőeszközként. A vásárlás értékétől függően fizethetünk nagy címletű bankjeggyel is, hiszen a készülékek pénzérmét, valamint bankjegyet is elfogadnak és vissza is adnak.
Az automata – ügyfélkód megadásával – egyszerűsített számla kiállítására is alkalmas.
A vakok és gyengénlátók számára is ké­nyelmesen, egyszerűen használható, ugyanis az automata képernyőjén lehetőség van gyengénlátó mód beállítására, ekkor a rendszer hangos tájékoztatást ad a vásárlás menetéről.
Az automatákat nemcsak a helyi lakosok, de a külföldről érkező, városunkba látogató turisták és diákok is könnyen használhatják, mert az értékszelvény megvásárlására nyolc nyelven van lehetőség.
Társaságunknak, mint a helyi közösségi közlekedés üzemeltetőjének, elsődleges célja, hogy a lehetőségekhez képest teljes mértékben az utasok és a lakosság megelégedésére végezzük feladatunkat. Ennek érdekében a 2-es villamos vonalán öt új, napelemmel működő Tracksafelube típusú sínkenő berendezést telepítünk, ezek üzembe állításával várhatóan az íves szakaszokban is csendesen közlekednek majd az új CAF típusú villamosok.

Új mérföldkő a térség közlekedésében – megvalósul a helyi és helyközi közlekedés integrálása

Az elmúlt évek folyamatos újításával a város és a térség közösségi közlekedési fejlesztése nem áll meg a megyeszékhelyen, mert a cél egy integrált közösségi közlekedési csomópont kialakítása, mely összeköti a helyi autóbuszok, trolibuszok és villamosok közlekedését a helyközi autóbusz-közlekedéssel és a térség vasúti közlekedésével is.
Egyre inkább megfigyelhető, hogy az európai nagyvárosok közösségi közlekedését a városfejlesztők egy területre próbálják koncentrálni. Mindenkinek egyformán érdeke, hogy a különböző közlekedési eszközök a városokon belül egy helyre érkezzenek, és egy helyről is induljanak. Olyan koncentrált pályaudvarokat, központokat, csomópontokat építenek, amelyek egyidejűleg kiszolgálják a vasúti közlekedést, a helyközi és helyi autóbusz-közlekedést, a villamos- és trolibusz-közlekedést.
Magyarország több városában koncentrálódnak a pályaudvarok, végállomások egy-egy szűkebb területre, de olyan átfogó, stratégiailag átgondolt közlekedési központra, mint amilyen Debrecenben épül, az országban nem sok példa van.
A Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ megépítését számos tényező indokolja. A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. forgalomszámlálási adatai szerint a városban évente több mint százmillió a helyi utazási szám. Ezenkívül Debrecen fontos vasúti csomópont is egyben, sok tízmillió utazással, és igen jelentős a helyközi járatok, utazások száma is.
Mindezeket figyelembe véve is látható, hogy a város jelenlegi közlekedési infrastruktúrája évtizedek múlva nehezen fog tudni megbirkózni az egyre nagyobb kihívásokkal, ezért a város vezetése évek óta tervezi az új közösségi közlekedési központ megépítését.

Átalakul a Petőfi tér

A vasútállomás előtti terület, azaz a Petőfi tér teljes átépítése, rekonstrukciója során megépül egy új vasútállomás, valamint a helyi és helyközi autóbuszok végállomásai. A Petőfi tér közúti hálózatának a teljes átalakítása is a fejlesztés része, hiszen a tervek szerint a 4-es főútvonal forgalmát ezen a szakaszon a felszín alá süllyesztik.

A Petőfi tér jelenlegi állapota

A közösségi közlekedés koncentrálása mellett a koncepció számol az egyéni közlekedési eszközt használókkal is, ezért az új csomópont a kerékpárút-hálózat fontos része is lesz, továbbá a taxiállomások mellett jelentős számú, úgynevezett P+R parkoló is épül az Intermodális Központ területén.
A beruházás elkészültével a város és a régió lakossága, az ide látogató vagy csak a vá-roson átutazó turisták egy minden igényt kielégítő közlekedési csomóponthoz érkeznek meg, ahonnan ki-ki az igényeinek megfelelően indulhat tovább az általa választott közlekedési eszközzel, az általa választott úti cél felé.

Mitől lesz jobb, kényelmesebb az utazás naponta több százezer embernek?

Az Intermodális Közösségi Közlekedési Központ jóval több lesz, mint pályaudvarok, végállomások összessége. Olyan központ fog megépülni Debrecenben, amely minden igényt kielégítően kiszolgál egyidejűleg több tízezer utast, képes magas színvonalú közösségi térként is funkcionálni a debrecenieknek és az idelátogató turistáknak, az átépített Petőfi térrel együtt képes a lakosság pihenéséről, sőt szórakozásáról is gondoskodni.

Az Intermodális Közösségi Központ látványtervei

A fejlesztés nagyságrendjét jól érzékelteti az a tény, hogy ez az építkezés Debrecen történetének legnagyobb beruházása. A közlekedési központ alapterülete összesen 37 ezer négyzetméteres, ebből a közlekedési és az ezt kiegészítő terület 31 ezer négyzetméter lesz, több mint kétezer négyzetméteren kereskedelmi és vendéglátóipari helyeket, valamint több mint háromezer négyzetméteren irodákat terveztek.
A Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ európai uniós forrásból épül. Az építési munkák a tervek szerint 2016-ban kezdődnek el, és várhatóan három évig tartanak majd. A becsült bekerülési költség megközelíti a 20 milliárd forintot.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka